Volvo V50 DRIVe

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo V50 DRIVe

Indlægaf Vedorin » søn dec 25, 2011 14:43 pm

Som helt ny ejer af en Volvo V50 har jeg lige brug for en second opinion. Jeg er lidt i tvivl om valget af fælge. Den er jo monteret med en 16" Libra fælg. Volvo skriver flere steder at denne fælg skulle optimere brændstofforbruget. Pga en særlig god aerodynamik. Ulempen er at den måske ikke lige er så fed i udseendet. Jeg kan se at nye modeller (2012) er monteret med en fælg som hedder Spider, og som er ret fed. Men er det så på bekostningen af brændstoffordelen?
Nogen som ved noget konkret?
Vedorin
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn dec 25, 2011 14:33 pm

Re: Volvo V50 DRIVe

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 26, 2011 13:42 pm

Velkommen til!!!

Hvis vi skal snakke aerodynamik, så kan man finde en angivelse af hvor stor en luftmodstandskoefficient en given bil har. Et gæt fra mig er, at en V50 har en CW værdi som ligger mellem 0,32 og 0,34. Det er primært frontarealet, der har indflydelse, men selvfølgelig har faconen på karrosseriet også betydning. Udformningen af fælgene har en så lille betydning for en almindelig Volvo, at min påstand er at det ikke kan måles, og at det ikke har nogen praktisk betydning. Man skal et godt stykke over 200 km/t før fælgenes udformning begynder at tælle med i regnskabet. Volvos påstand er efter min opfattelse salgs-ævle-bævle. Det vil have større betydning for brændstofforbruget, hvis du sørgde for at holde din bil ren og give den noget voks. En glat overflade giver mindst luftmodstand.

Luftmodstanden vokser med kvadratet på hastigheden. Dvs. at luftmodstanden ikke stiger lineært men eksponentielt. Derfor oplever man at brændstofforbruget falder markant blot man kører 10-15 km/t langsommere. Eller det stiger kraftigt hvis man øger farten fra 110 km/t til 130 km/t.

Hvad betyder det så i praksis? Jeg tvivler stærkt på at fælgenes udformning har nogensomhelst målbar indflydelse på luftmodstanden af en almindelig Volvo. Men monterer man bredere fælge og dæk, så forøger man også bilens frontareal og dermed luftmodstanden.

Du kan roligt skifte fælge. Du kan opnå en brændstofbesparelse ved at vælge dæk med lav rullemodstand. Og hvis du sørger for at der altid er det korrekte tryk i dækkene, så har du gjort hvad du kan for at spare brændstof uden at det går ud over noget andet. Og som sagt en nyvasket bil og nyvokset bil giver et godt resultat. Men om det kan måles på en almindelig Volvo tvivler jeg stærkt på.

God fornøjelse med fælgbyttet. Husk også at sætte nogle ordentlig kvalitetsdæk på. Du har fire anlægsflader på størrelse med en håndflade som skal overføre alle kræfterne fra din ca. 1.400 kg tunge bil til vejen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Volvo V50 DRIVe

Indlægaf Vedorin » man dec 26, 2011 21:49 pm

Hej Ulrik

Tusind tak for et velargumenteret svar. Du skriver cirka det som jeg selv troede, men nu har jeg bare fået bygget nogle argumenter på.
Så nu står den på nye fælge.

Med venlig hilsen

Michael
Vedorin
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn dec 25, 2011 14:33 pm


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster