styretøjs vinkler.

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

styretøjs vinkler.

Indlægaf Klågem » tors nov 29, 2012 20:51 pm

Kan jeg på nogen måde omregne 0 grader og 05' +- 10' til millimeter?
Og hvordan Hehe.
Jeg har lige skiftet en bærekugle på min gamle corolla gsi fra 94. Og nu spidser den så man kan se det med det blotte øje.
Hvorfor det har ændret sig så meget vides ikke. Men kan forestille mig at den nye bærekugle måske er en mm eller 2 længere i beslaget end den gamle.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: styretøjs vinkler.

Indlægaf VolvoSport » tors nov 29, 2012 22:05 pm

Hej Klågem

Hvor meget skal den spidse? Eller skal den i det hele taget spidse?
Udgangspunktet burde være neutral altså ingen spidsning eller spredning.

Brug den gamle metode med at måle på bagsiden af dækkene med en tommestok. Slå en kridtstreg på dækket og så skubbe bilen frem til hjulene har drejet en halv omgang og så måle foran på dækket på kridtstregerne.

Spidser den meget, så er det jo bare at justere styrekuglerne. Og står rattet ellers lige, så skal den justeres det samme i hver side.

Du kender godt princippet, så det er vel ikke nødvendigt at uddybde det yderligere.

Det virker på en traktor og på mine Volvo 240.
Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: styretøjs vinkler.

Indlægaf Klågem » tors nov 29, 2012 22:24 pm

VolvoSport skrev:Hej Klågem

Hvor meget skal den spidse? Eller skal den i det hele taget spidse?
Udgangspunktet burde være neutral altså ingen spidsning eller spredning.

Brug den gamle metode med at måle på bagsiden af dækkene med en tommestok. Slå en kridtstreg på dækket og så skubbe bilen frem til hjulene har drejet en halv omgang og så måle foran på dækket på kridtstregerne.

Spidser den meget, så er det jo bare at justere styrekuglerne. Og står rattet ellers lige, så skal den justeres det samme i hver side.

Du kender godt princippet, så det er vel ikke nødvendigt at uddybde det yderligere.

Det virker på en traktor og på mine Volvo 240.
Mvh Christian

Ja. Det kender jeg godt. Jeg er så heldig at have en gammel sporestang liggende. Du ved den hvor man har en stang med 2 arme på som man så sætter ind på fælgen. Og så er der en lineal man måler med. Jeg havde tænkt mig at sætte den med ca 1 mm spredning da det nu er forhjulstræk. Men den skal stå det som jeg skrev i starten.
Eller skal jeg bare sætte den lige 0.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: styretøjs vinkler.

Indlægaf oakey » fre nov 30, 2012 12:56 pm

Hej Klågem,

Det nemme svar er ja.
Den svære del er geometrien i den sporestang du har.
For at beregne hvor mange millimeter 5 gradminutter (= 5/60 grader) er mu vi vide noget om din sporestang.
Hvor langt er der er mellem de to punkter hvor du vil have dine millimeter når hjulene er indstillet til 0 grader?
Hvor langt der er fra forhjulets omdrejningspunkt (bærekuglen) til det sted hvor du foretager målingen?
Derefter er det en ren geometrisk opgave.

Jeg har forsøgt at vedhæfte en tegning der beskriver den funktion jeg forstår sporestangen har og de mål der er brug for.
Tegningen er i pdf og jpg, men kan ikke se den under 'Vis prøve'.
Hvis det ikke virker må vi forsøge os med PB eller email.

/oakey
Vedhæftede filer
Sporestang.jpg
Sporestang.jpg (107.14 KiB) Vist 5577 gange
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 808
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: styretøjs vinkler.

Indlægaf Pede66 » fre nov 30, 2012 16:10 pm

Hvis det kun er i den ene side du har skiftet. Og rettet ellers stod lige inden, så ville jeg justere den ind i den side du skiftede i, til rettet står lige igen.
Så ville jeg ellers tjekke spisningen og så justere ind til den "skræver" udad med ca 0-1 mm.
Kør en tur og mærk hvordan den er at håndtere, du som er så erfaren burde hurtigt kunne mærke om det føles fornuftigt.
På sådan en gammel svend plejer der at være plads til lidt slup :-)

Men hvis der ellers er så stor forskel på bærekuglerne. så ville jeg skifte begge sider samtidigt?

MVH Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: styretøjs vinkler.

Indlægaf Klågem » fre nov 30, 2012 19:07 pm

Jeg har leget lidt med den idag.(altså bilen ) :D
Den spidsede næsten 15 mm. Og var nærmest livsfarlig at køre i med den omgang sne vi har fået heroppe. Jeg satte den til 0 mm. Det må jo være inde for tolerancen. Rattet sidder lige igen. Og den kører lige. Samtidig fik jeg lige synet den. Og nej jeg synede den ikke selv. For det må jeg ikke iflg. Loven.
:)
Jeg takker for jeres hjælp.
Og oakay. Fin tegning. Den forklarer det faktisk på en god måde.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: styretøjs vinkler.

Indlægaf Claus » lør dec 08, 2012 21:35 pm

Hej
Jeg skal justerer mit styrtøj efter udskiftning at diverse ting i styrtøjet.
Men jeg kan ikke finde data på styrtøjsvinklerne.
Camper carster og spidsningen
Det er en V70 AWD fra 2001.

I min vida står
Obs! Obs! För senast uppdaterade hjulvinkelspecifikationer, se Teknisk Journal 19674. Hvor finder man den :?:
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: styretøjs vinkler.

Indlægaf Klågem » lør dec 08, 2012 22:19 pm

Claus skrev:Hej
Jeg skal justerer mit styrtøj efter udskiftning at diverse ting i styrtøjet.
Men jeg kan ikke finde data på styrtøjsvinklerne.
Camper carster og spidsningen
Det er en V70 AWD fra 2001.

I min vida står
Obs! Obs! För senast uppdaterade hjulvinkelspecifikationer, se Teknisk Journal 19674. Hvor finder man den :?:

Belastning
Toe-in, °
Camber°
Caster°
Caster, størst forskel mellem h. og v. side
Baghjul: camber°
Baghjul: toe-in°
Dækstørrelse
Dæktryk, bar, min.-max., for/ bag

Ubelastet 
0° 06' ± 0° 06' 
÷ 0° 18' ± 54' 
4° 00' ± 1° 00' 
0° 30' ± 00' 
÷ 0° 18' ± 1° 00' 
0° 12' ± 12' 
Se information 
Se mærkat i tankdæksel 

Kopieret fra tolerancedata. Tag linie for linie i de 2 afsnit. Såskulle du gerne have styr på tallene.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: styretøjs vinkler.

Indlægaf Claus » søn dec 09, 2012 17:17 pm

Tak Klågem
Det var lige de mål jeg manglede.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: styretøjs vinkler.

Indlægaf Klågem » søn dec 09, 2012 20:12 pm

Claus skrev:Tak Klågem
Det var lige de mål jeg manglede.

Det var så lidt.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster