Der er noget jeg lige har opdaget om som jeg er nødt til at give videre. Det link som jeg gav til toyotaextreme omregningstabel fremkommer med nogle mål som ikke stemmer overens med STRO – The Scandinavian Tire & Rim Organization som er den der refereres til i Superdæks omregningstabel
http://www.akselsonne.dk/fritid/rally/daektabel.htm eller den fra Nordisk dæk imports dækkatalog side. 44
http://www.e-pages.dk/daek/619/jeg opdagede det da jeg så rulleomkredsen for amazondæk. Det link som Kingo henviser til kommer også frem med et andet rulleomkreds. Den og toyotaextreme kommer endda ikke med samme tal når man intaster den samme dimension. Det næste er så om afvigelserne på andre dækdim. I de to link, følger den samme % sats således de fx fast ligger 0,5% lavere end angivelser jævnfør STRO.
Jeg var ikke obs. på at du ville ændre dæk dimension da jeg læste dit første indlæg i din "175HR dæk??? tråd. I så fald vil jeg klart anbefale dig at bruge et omregningstabel som det jeg linker til for det er efter disse listers tabeller der er rådgivet ud fra, de steder jeg har haft arbejde, ved overgang fra 15” til 16 og 17” hvis kunden ville have anden dimension en førsteanbefaling fra bilfabrikanten. Dækkene på samme linie har mindst forskel på rulleomkredsen imellem. Går du op eller ned ændre du rulleomkredsen med 1,5 % ( se også anvisning nederst på tabellens side) Du må max ændre rulleomkredsen + - 5%Kingo skriver om linket til
http://www.volvoforums.org.uk/archive/i ... 13812.html
” der er også andre der har problemer” Og ja det det er det sammen problem med 175r15 som med amazon 165r15. Der er ikke så meget at vælge imellem hvis man både skal tage højde for de +- 5% samt at dækket ikke bliver for bredt til fælgen. Og brugerne anbefaler da også at blive på 175/80-15.
Jeg bemærker i Kingos link til et forum om 164 dæk at en bruger "classicswede" anbefaler 205/60 -15 Det går bare ikke for 205/60-15 ligger 4 linier over 175r15 i omregningstabellen og giver altså en nedgang i rulleomkreds på 6%.
Men bemærk så "John H" svar til dette "Det er min erfaring, giver en 205/60 dårlig styrerespons på en 5,5 tommer fælge. Fælgen er meget smallere end dækket, hvilket betyder, at sidevæggene er på det forkerte vinkel og der er for meget flex mellem hjulet og dækkets kontaktflade - fælgen kan ikke rigtigt styre, hvad dækket gør. (Forestil dig iført sko flere størrelser for store til dine fødder!) Det er en smagssag tror jeg. Classicswede finder det fint, men for mig det fungerede ikke på alle. Grip var OK, men jeg virkelig ikke lide håndtering fornemmelsen af min 164 på 5,5 tommer fælge og 205/60 dæk (Yokohamas). Men da jeg byttede de samme dæk på 15x7 tommer fælge, blev håndteringen forvandlet - miles bedre." (google translate) Men det ændre jo ikke ved at han stadig overskrider 5% reglen