Håndbremsevandringen begyndte at blive ukonstant. Den ene dag måtte jeg hive den op i næsten lodret stilling, andre dage tog den fat lidt længere nede. Da det begyndte at sige "klik" efter jeg havde løsnet håndbremsen og bakkede en meters penge, så måtte jeg have skiverne af.
I den ene side var belægninger gået af begge bremsebakker og lå løse indeni tromlen, i den anden side var belægningen gået af den ene bremsebakke. De løse belægninger havde udløst "klikket".
Det var originale Volvo dele. Der var mindst 25% tilbage af belægningerne. Det er sgutte noget Volvo kan være stolte over.
Jeg satte nye Ate skiver, bakker og klodser på.
Jeg havde godt nok læst om problemet i det svenske forum, så jeg blev ikke overrasket. Nu køber Volvo sikkert sine bremsebakker hos en af de store leverandører, men her er man altså gået for meget på kompromis med kvaliteten. Hvis en af de løse belægninger havde sat sig i klemme "det rigtige sted", så havde det fuldstændig kværnet indmaden i håndbremsetromlen og kunne have udløst et blokeret baghjul og måske ødelæggelse af leje/nav. Ikke rart at tænke på.
Så moralen for V70 II ejere er: Tjek belægningerne på håndbremsebakkerne meget omhyggeligt.