Hej,
Hans Jørgen har naturligvis ret: Der skal være nogen ubalance i hjulene for at skabe vibrationerne, men hvis det kun var ubalance der var årsagen ville du også opleve vibrationer ved ca. 80kmt.
Når kraftige vibrationer sker ved hastigheder væsentligt over 80kmt er der også en anden fejl.
Forhjul og ophæng:
Hvis vi udelukker alt der giver mekanisk støj som f.eks.: hjullejer, bærekugle og styrekugle, så kan forhjulene vibrere på fire forskellige måder:
Op og ned (bærearme, fjedre, støddæmpere)
Frem og tilbage i bilens længderetning (bærearme)
Ud og ind på tværs af bilens længde retning (bærearme)
Omkring hjulets lodrette akse (bærearme, styrtøj inkl. diverse gummibøsninger)
Omkring hjulets vandrette akse (bærearme, støddæmpertårn og toplejer)
Baghjul og ophæng:
Jeg vil ikke komme på detailler omkring bagbroen og dens forskellige dele, men som du kan se på tegningen nedenunder består den af mange dele der er forbundet med gummibøsninger.
Det var den bedste tegning jeg lige kunne stjæle på nettet
.
Der er lidt at gå i gang med..
Jeg håber du snart kan fortælle os hvordan du løste problemet.
/oakey