HASTER LIDT: Skifte bremser på 850

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

HASTER LIDT: Skifte bremser på 850

Indlægaf ginge123 » fre jun 13, 2008 16:13 pm

Hejsa

Er ved at skifte skiverne bagpå da de har "slået sig"
Har fået kaliberen af, men hvordan faen får man skiven af :?: :roll:
Har afmonteret den lille dims der sidder udenpå skiven...
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: man jan 22, 2007 18:20 pm

Indlægaf Kragbak » fre jun 13, 2008 16:34 pm

Træk kaliberen af, skru den lille 6mm støttebolt af. Så trækker du bare til. grunden til du ikke kan få den af er fordi din skive er rusten indeni og går imod dine bremsebakker, men det skal nok komme med lidt vold. Husk at køb et nye set bremsebakker til håndbremsen.
Volvo 855 T-GUL, (2,0) stage 3, hk: ? / Nm: ?
Volvo 855 2,5T 235hk/370Nm (til salg)
Honda CBR 900 fireblade
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf ginge123 » fre jun 13, 2008 16:48 pm

Hmmm, har fået rykket lidt i det og det har løsnet sig, men det er somom skiven sidder fast i et eller andet :(
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: man jan 22, 2007 18:20 pm

Indlægaf S.Bunzel » fre jun 13, 2008 17:07 pm

Der er rusten. Du bliver nød til at slå den af med en hammer.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf ginge123 » fre jun 13, 2008 20:52 pm

Problemet er løst

Havde rykket så hårdt i det hele, så clipsen der holder bakkerne ind til ankerpladen var røget på den forkerte side, men det hele er lavet igen.
Ingen rystelser - NIIICE :D
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: man jan 22, 2007 18:20 pm

Indlægaf VolvoSport » fre jun 13, 2008 21:26 pm

Du har godt nok fået løst dit problem, men skriver lige alligevel.

Selvfølgelig skal kaliberen afmonteres og den lille 6mm støttebolt skrues ud.
Så løsner man håndbremsekablerne inde i kabinen, alt hvad man kan. Derefter løsner man den justerskrueanordning der skubber håndbremsebakkerne på plads, alt hvad man kan gennem det lille hul i bremseskiven. Brug en flad skruetrækker.
Så drejer man skiverne nogle omgange frem og tilbage og efterfølgende er skiverne lige til at trække ud over bremsebakkerne, da de har fået den fornødne plads, som kræves for at de går fri af skiven. Måske skal der lige rokkes lidt med dem, men det har endnu aldrig været nødvendigt for mig at slå løs på skiverne med en hammer for at få dem af.

Bare en lille reminder.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Klågem » søn jun 22, 2008 12:32 pm

VolvoSport skrev:Du har godt nok fået løst dit problem, men skriver lige alligevel.

Selvfølgelig skal kaliberen afmonteres og den lille 6mm støttebolt skrues ud.
Så løsner man håndbremsekablerne inde i kabinen, alt hvad man kan. Derefter løsner man den justerskrueanordning der skubber håndbremsebakkerne på plads, alt hvad man kan gennem det lille hul i bremseskiven. Brug en flad skruetrækker.
Så drejer man skiverne nogle omgange frem og tilbage og efterfølgende er skiverne lige til at trække ud over bremsebakkerne, da de har fået den fornødne plads, som kræves for at de går fri af skiven. Måske skal der lige rokkes lidt med dem, men det har endnu aldrig været nødvendigt for mig at slå løs på skiverne med en hammer for at få dem af.

Det er rigtigt som der står her.. Men det med at slå med en hammer er noget alle værksteder gør. (ikke vold) men man slår rundt om trumlen for at få bakkerne til at "slippe"

Bare en lille reminder.

Mvh Christian
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf VolvoSport » søn jun 22, 2008 21:13 pm

Hej Klågem (eller hvad du nu hedder du anonyme)

Det var lige en anelse svært at se hvad det var du havde tilføjet. Det ser nærmest ud til at du bare har ændret i min tekst.

Men jeg vil da give dig helt ret i, at det kan være en løsning, at bruge en hammer for at få bremsebakkerne til at løsne. Det er dog ikke selve bremseskiven man skal slå på, men den del som sidder ind på navet.

Og som jeg læste S.Bunzel's indlæg skulle der slås løs med en hammer for at få skiven af. Og det skal man altså IKKE gøre. Og da slet ikke, hvis man har tænkt sig at bruge skiven igen.
Hvis håndbremsebakkerne er korekt løsnet og bakkerne har sluppet, skal skiven kunne pilles af uden vold.
Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf steffenfog » man jun 23, 2008 12:41 pm

VolvoSport skrev:Men jeg vil da give dig helt ret i, at det kan være en løsning, at bruge en hammer for at få bremsebakkerne til at løsne. Det er dog ikke selve bremseskiven man skal slå på, men den del som sidder ind på navet.
Mvh Christian


Jeg er generelt imod vold, også på Volvo'en :-)

Jeg har lige skiftet mine bagerste bremser, og inden jeg skruede noget fra hinanden, kørte jeg lige et par hundrede meter, med håndbremsen let trukket.
Det løste det der måtte side fast.
Efter at have løsnet håndbremsen som beskrevet, også på juster-skruen i tromlen, faldt de næsten selv af :-)

Stop nu volden venner :-9
/ SFS

V70 D5 Aut. AWD 2006
Brugeravatar
steffenfog
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: tors nov 30, 2006 13:10 pm
Geografisk sted: 8800 Viborg, DK

Indlægaf Morten VJ » man jun 23, 2008 19:55 pm

VolvoSport skrev:Hej Klågem (eller hvad du nu hedder du anonyme)

Det var lige en anelse svært at se hvad det var du havde tilføjet. Det ser nærmest ud til at du bare har ændret i min tekst.

Men jeg vil da give dig helt ret i, at det kan være en løsning, at bruge en hammer for at få bremsebakkerne til at løsne. Det er dog ikke selve bremseskiven man skal slå på, men den del som sidder ind på navet.

Og som jeg læste S.Bunzel's indlæg skulle der slås løs med en hammer for at få skiven af. Og det skal man altså IKKE gøre. Og da slet ikke, hvis man har tænkt sig at bruge skiven igen.
Hvis håndbremsebakkerne er korekt løsnet og bakkerne har sluppet, skal skiven kunne pilles af uden vold.
Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

Mvh Christian

Ja hvis rustkanten på tromlerne ikke er blevet for tyk.
For så er det kun en Stor hammer et passende brækjern, og rå vold der virker.
Normalt piller man kun skiverne af hvis de skal skiftes.
Og dermed skal de smides ud under alle omstændigheder.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Bremser

Indlægaf Klågem » tirs jun 24, 2008 18:02 pm

Jeg er ikke anonym.
Navnet er Tonny.
Jeg fik lavet en fejl i indlægget. Men her er hvad jeg skrev:

Det er rigtigt som der står her.. Men det med at slå med en hammer er noget alle værksteder gør. (ikke vold) men man slår rundt om trumlen for at få bakkerne til at "slippe"
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster