Ved godt det er en halvgammel tråd efterhånden, men følger alligevel lige op på den
kunne du evt spørge når du henter bilen om hvad de gør
Da håndbremsen på min mors S40 nu IGEN for gud ved hvilken gang kunne trækkes 12-14 hakker uden der skete noget, blev jeg enig med mig selv om at kigge lidt på sagerne selv. ("hvor svært kan det være"

)
Problemstilling:
Sagen er den at der sidder en lille "arm" på hver bremsekaliber som kablet trækker i, og når den gror til i skidt og snavs bliver den hængende fremme, og kommer ikke med tilbage når man slækker bremsen. Dette gør at kablet i den side hvor armen hænger, bliver "for langt" og det er dette slæk der gør man oplever at håndbremsen kan trækkes helt om på bagsædet. Det skyldes der sidder et Y-stykker som fordeler trækket jævnt mellem de 2 kabler, og hvis det ene er for slapt skal det andet "optage" slækket inden bremsen begynder at tage fat.
Udbedring:
Masser af WD40 og masser af massage af den hængende arm, løste problemet i mit tilfælde
Vær i øvrigt ikke bange for den fjeder der sidder og burde hjælpe armen med at returnere. Den ser stram ud, men er det ikke. Den kan klipses af med en skruetrækker, og monteres igen med fingrene.
(Sådan noget her kan være lidt svært at forklare på skrift, men med et minimum af teknisk snilde kan man tydeligt se hvordan håndbremsen arbejder/burde arbejde, hvis man får en til at hive i håndbremsegreb mens man ligger og kigger.)
Man behøver ikke demontere andet end hjulet
Håber nogle måske kan få gavn af mine nyerhvervede erfaringer
MVH Peter C: