Du skal ikke skifte krængningsstabilisator. Fjedrene er længere.
Da jeg satte nivomat på min, hævede den sig markant i bagvognen, så jeg satte et sænkningsbeslag på til nivomaterne. Nu ser den så mere normal ud, men samtidig forsvandt fjeder-/støddæmperharmonien mellem for og bag. Den var klart blødere foran. Jeg satte så nye støddæmpere på foran, og det hjalp ikke på harmonien men bestemt på bilens opførsel. Den kører sgu godt med nye støddæmpere. Men det var standard dæmpere.
Øvelsen gjorde også, at jeg ikke skulle skifte kugle til trækket. Den holder sig pænt på 50 cm over jorden.
I og med jeg har sænket nivomaterne hviler bilens bagende så på et sted i fjederkarakteristikken, som nok er en kende hårdere end 30 mm højere oppe, hvorfor jeg oplever at fjedrene er hårdere. Jeg ville egentlig montere de gamle fjedre, men har ikke orket at rode med det. Det tager lidt længere tid/flere km for nivomaterne at få sig pumpet op i niveau i denne konstellation. Men op kommer de

De forreste dæmpere holdt i to år (Sachs 554 046). Jeg tror det var fordi jeg ikke fik monteret de små hjælpefjedre, som jeg havde overset. Nu har jeg sat de hårdere dæmpere i foran fra Volvos standard sænkningssæt (Sachs Advantage 554 048) og nogle 30 mm kortere fjedre. Nu er der harmoni mellem fjederbevægelser mellem for og bag, men den er også blevet stivere at køre i, men for dælen hvor ligger den godt på vejen nu. Komforten på motorvej er ikke væk, men på usle veje slår ujævnheder og huller mere igennem. Jeg fik så også skiftet tårnlejer mv. De uoriginale jeg havde monteret kunne ikke holde til mosten.
På en expresstur til Düsseldorf var det svært at få tørret smilet af

Jeg forsøgte at få fat i Volvos originale sænkningssæt med nivomater og forfjedre/-dæmpere. Men det kunne ikke skaffes ad de normale kanaler. Måske Balder kan? Nivomaterne til sænkningssættet er "lavere" end de normale nivomater, som man (stadig) kan købe. Men det interessante er, at hvis man køber hele molevitten (4 fjedre, 4 dæmpere) koster det kr. 6.500, hvor man alene for nivomaterne nemt kan komme af med kr. 7.000. Prissætningen er i sandhed speciel.