kaliberservice og ankerplader

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » lør mar 29, 2014 15:27 pm

Kære forum,
Jeg vågnede tidligt og solen skinnede. Sommerhjulene skulle på. Og når nu hjulene alligevel var af, ville jeg give mig i kast med at rense og smøre de forreste kalibre. Hold kæft en omgang. Glidepins var totalt tørret ind og det hele var nærmest rustet sammen. Da jeg endelig fik kaliberåget af, faldt ankerpladen ud (hint til tidligere indlæg om skrabelyd).

Derfor stiller jeg spørgsmålet, hvordan min bil overhovedet kan være blevet synet i februar sidste år, da jeg købte den? Mine tanker går på al den ballade, der har været med forhandleren, den fulde servicebog på trods af dårligt servicerede bremsere, mangel på skift af luftfilter samt kabinefilter osv osv. Det hele virker som en stor gang løgn. Skal man gå videre med, at bilen er gået gennem syn med så stor en mangel som ankerplader? Det lugter lidt af (for) gode handler i det mørke Jylland forhandler og synshal imellem.

Nå, på højre side sidder ankerpladen da fast i én af tre bolte. Men gummipakningen, som dækker bremsestemplet, var trukket halvt af, så stemplet er rustet en smule. Nye kalibre, korrekt? Og hvem laver så dem?

Hilsen ham, der regnede med lidt hyggeligt service på to-tre timer og brugte 6 på crap........
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Balder » lør mar 29, 2014 17:34 pm

Denne plade har jo kun en beskyddende virkning m selv vis den rustet med huller i har det ingen betydning til syn... og vis du ikke havt probleme med bremserne indtil nu er de jo heller ikke noget at klage over til synsmanden. Kom nu vider i livet!
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » lør mar 29, 2014 20:51 pm

Skriv dog noget fornuftigt eller luk!
Min 240 er to gange kasseret ved syn (mig og ny ejer) pga dårlige ankerplader. Og de var i bedre stand end denne. Så det har jo ikke noget at gøre med huller, rust eller problemer med bremser. Den lå løst og det er ikke lovligt. Det bliver i hvert fald ikke godkendt til syn. Så spørgsmålet er hvordan den er kommet igennem?
Balder, du behøver ikke kommentere, hvis du ikke kender til det.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Volvo4life » lør mar 29, 2014 21:53 pm

Balder skrev:Denne plade har jo kun en beskyddende virkning m selv vis den rustet med huller i har det ingen betydning til syn...

????? Hvor får du synet biler henne? Har fået dumpet en 245, en 940 og en 960 pga rustne ankerplader.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Volvo4life » lør mar 29, 2014 21:58 pm

Anders_H skrev:den fulde servicebog på trods af dårligt servicerede bremsere

Kommer vel an på hvem der har serviceret den. Adskilelse og rensning af bremser er "ekstra" hos nogle.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » lør mar 29, 2014 22:10 pm

Volvo4life skrev:Kommer vel an på hvem der har serviceret den. Adskilelse og rensning af bremser er "ekstra" hos nogle.


Men hvad med sådan noget som luftfilter? Det skal ifølge serviceplanen skiftes hvert år, og det var det i hvert fald ikke.

Det går ikke så meget på, om det var skiftet eller ej. Men mere på, at når det ikke var, og de har skrevet service udført, hvad har de så ellers hustlet med? Vel for faen da ikke syn?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Balder » lør mar 29, 2014 22:25 pm

Fra det du skriver kan jeg forstår at:

1. Du har opdaget fejlen den gang du skiftet til sommerhjul og lave lidt extra service.
2. Bilen er synet i 02/13 , så det er meget sandsynlig at du har skiftet i efteråret 2013 til vinterdæk uden at bemerke noget.
3. Bremser virker sandsynligvis som de skal ellers ville du har klaget over det .
4. Den plade , jeg kalder det for "bremseskjold" , du henviser til er ingen "ankerplade" , det er bare en beskyttelse for stenslag , en ankerplade se du i denne billed http://www.shelbygt500.de/inside/Ankerplatte.jpg , og naturligvis ville bilen bliver kasseret vis den er tæret fordi den bærer hele bremskonstruktionen.
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » lør mar 29, 2014 22:55 pm

Balder skrev:Fra det du skriver kan jeg forstår at:

1. Du har opdaget fejlen den gang du skiftet til sommerhjul og lave lidt extra service.
2. Bilen er synet i 02/13 , så det er meget sandsynlig at du har skiftet i efteråret 2013 til vinterdæk uden at bemerke noget.
3. Bremser virker sandsynligvis som de skal ellers ville du har klaget over det .
4. Den plade , jeg kalder det for "bremseskjold" , du henviser til er ingen "ankerplade" , det er bare en beskyttelse for stenslag , en ankerplade se du i denne billed http://www.shelbygt500.de/inside/Ankerplatte.jpg , og naturligvis ville bilen bliver kasseret vis den er tæret fordi den bærer hele bremskonstruktionen.


1. Jeg har lige opdaget fejlen, korrekt.
2. Korrekt. Men det jo ikke noget, der er sket i mellemtiden. Den er jo ikke rustet væk på et halvt år. Desuden bemærkede jeg pladernes stand i efteråret.
3. Dette indlæg handler ikke om bremsernes stand. Følg nu med. Det handler om, hvor vidt min bil er gået gennem syn med halve ankerplader.
4. Vi snakker forbremser. Kald det desuden, hvad du vil. Jeg har to gange fået kasseret en bil på det.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf gmtgmt » søn mar 30, 2014 1:56 am

Men Den enkelte syns man har sin egne holdning om ankerplader...
Bremser kan side fuldstændig fast og stadig bremse fint på standen...

Jeg har en kunde der lige har fået synet en med for bremser som denne. når du bremser ned fra over 50kmt så var rattet ved bliver slået ud af hånden på en så meget ryster de. men den bremse lige på bremse standen den afviger med 2%
Manden ville ikke have skiftet bremser og kørte til syn og fik den godkendt...
http://www.handymanlyness.com/archives/ ... _jimmy.jpg

men nu er syn jo ikke en garanti for bilen er iorden...

Nye Kaliber vis mancterne er dårlige og rust på stemplet. Det lige meget hvor de bliver købt jeg har dog gode erfaring med NK (SBS Brakes)
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » søn mar 30, 2014 10:01 am

Ja ok. Det kan faktisk være, at bilen slipper igennem syn uden ankerplader, hvis jeg finder en synsmand på den rigtige dag.
Bremserne virker fint. Det er ikke dem, jeg brokker mig over. Jeg spørger blot, hvor jeg køber nye kalibre. Hvem lavede de originale på V70 -2000? Køber man nye kalibre eller er de alle sammen renoverede?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf gmtgmt » søn mar 30, 2014 13:23 pm

Nye tror jeg ikke du kan få mere men det er ATE der har lavet kaliberne til dem.
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » søn mar 30, 2014 13:35 pm

Så når man køber kalibre i dag, er det egentligt mere et spørgsmål om, hvem der har renoveret dem?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf gmtgmt » søn mar 30, 2014 16:58 pm

bare køb den fra meko eller lig bare det er NK eller SBS kaliber så plejer de at være fine. Ikke det lort som Søren oppe i Stenløse sælger de hænger mere end dem man piller af :lol:
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf ottendahl » søn mar 30, 2014 21:28 pm

gmtgmt skrev:bare køb den fra meko eller lig bare det er NK eller SBS kaliber så plejer de at være fine. Ikke det lort som Søren oppe i Stenløse sælger de hænger mere end dem man piller af :lol:


Eller bliver utætte, skiftede alle 4 på min gamle 10V'er og de holde ikke mere end 30.000km så var begge de forreste to utætte.. og tjekke lige syns rapport på den og kan se den blev kasseret på den ene bagerste ved sidste syn.. :roll:
I Garagen--
Volvo Amazon 221 Skiffer-blå 1962
Volvo 850 T-5R Man. T-Gul 1995 (154.000Km)
Volvo V70 D5 Aut. Sort 2005 (355.000Km)
Mercedes Vito 122 V6 CDI Aut. 2012 (70.000km)

Tidligere-- 740, 940, 850 10V, 850 T5R
ottendahl
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 398
Tilmeldt: man apr 09, 2012 11:42 am

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » søn mar 30, 2014 21:54 pm

Hvordan kan det være, at Sørens skulle være dårlige? Er de dårligt renoverede så?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 19 gæster