kaliberservice og ankerplader

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf gmtgmt » man mar 31, 2014 0:08 am

De er noget lort det er de er for små i hullerne gliderne så glider sidder fast også hænger de og jeg købte 2 til den gule den gang tidliger ejer havde den og de holdte 5000km så hang de igen.
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Claus » man mar 31, 2014 4:59 am

Ankerplader eller beskyttelses plader ruster kald den hvad du vil, jeg oplevede det samme.
Jeg servicerer bremser to gange om året, og på en af mine 245 var alt fint og et halvt år senere var beskyttelses pladen væk.
Din kunne godt være der da den blev synet, måske i dårlig stand.
Den koster jo ikke så meget, men jeg forstår din vrede når man jo bare ville se til bremserne, når sommerhjulene skal på.
For godt tre uger siden syntes jeg min bil kørte lidt tungt da den skulle ud af carporten, det var en kaliber foran, der hang.
Jeg tog den af og kunne nøjes med et renoveringssæt til 65 kr det var to gummi og en udlufterskrue.
En stålbørste til at rense kaliberen og noget meget fint sandpapir til stemplet, som heldigvis ikke havde nogle rust mærket.
Jeg fiksede naturligvis begge sider.

Håber du kan glæde dig over sommersutterne er kommet på, vejret var der ikke noget at klage på.

Jeg havde en skøn lørdag med bremseservice på baghjulene,sommersutterne på og så fik hele min V70 en polering.
Knægten kom med sin S40 og servicerede sine bremser selv med kyndig vejledning fra Daddy.
Hans bil fik også lige sommersutter på og en polering nu vi var igang.
Konen havde lavet kaffe og bagt kage, så kan det kun blive godt.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » man mar 31, 2014 22:18 pm

Præcis, Claus. Det var lige så meget det, at jeg troede, alt var i skønneste orden. Og specielt på dele, der skulle være tjekket til syn.

Jeg ved ikke, om jeg tør makke med de rep sæt. Det ser vildt nemt ud, men den time jeg makkede med en gummibælg, var altså ikke synderlig sjov. For så at finde ud af, at jeg havde gennemhullet den med skruetrækkeren. Amen hold nu kaje... Jeg ved ikke, om der nogensinde er skiftet bremser på bilen, så nu gør jeg det. Og så lærer jeg det og ved, at tingene er i orden og servicerede. Ville I ikke også gøre det?

Jeg har fået priser fra
Gadbjerg (vparts.dk) 800 kr pr kaliber (nk/sbs) - ok?
Spareparts 795 kr pr kaliber (ukendt fabrikant) - ellers tak
Volvo 1471 kr pr kaliber - lidt for dyrt.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf gmtgmt » man mar 31, 2014 22:20 pm

jeg havde bare taget Dem fra Gadbjerg
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » man mar 31, 2014 22:23 pm

Havde jeg også tænkt mig. :)

Gider man renovere de gamle, eller kan man sælge dem til Volvo ell.lign.?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Claus » tirs apr 01, 2014 0:43 am

Ja!jeg bruger altid autobremsen i Rødovre. Der kan man købe billige bremsedele i en tvivlsom kvalitet.
Men kan også give lidt mere og få noget ordentligt, her tænker jeg på bremseskiver.
Jeg har købt kalibere der for mange år siden, og havde dengang, ikke noget at klage på.
Hvordan de er i dag ved jeg ikke, jeg købte jo kun repsæt.

Men 800 kr stykket er vel ok. Hvis du så servicere to gange om året når du skifter hjul. Så holder de resten af bilens liv, det vil sige 20 - 30 år :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » tors apr 03, 2014 22:14 pm

Så har jeg modtaget nye kalibre og ankerplader. Det står Volvo og Ate på kalibrene, og de er nyrenoverede. Nu bliver det spændende, om jeg kan få tæsket en top ind over resterne af boltene til ankerpladerne. Ellers et trick til at få dem ud?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf gmtgmt » tors apr 03, 2014 23:17 pm

slå oven på hovedet men en hammer det plejer at løsne dem evt skrab så meget af den gamle ankerplade væk evt med hammer og mejsle også luft nøglen.

Det hele er meget nemmer vis du har gas og ilt...
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Claus » fre apr 04, 2014 3:48 am

Gmtgmt skriver at det er meget nemmere med gas og ilt= varme.

Når man er perlestens mekaniker og ikke har gas og ilt så kan den lille ukrudts brænder bruges.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Klågem » fre apr 04, 2014 21:22 pm

Som synsmand kan jeg fortælle at det er øjebloksbilledet der gælder.
Støvpladerne må mangle 20% og så stadigvæk kunne synes. Støvpladen har sikkert siddet fast til syn. På knap et år kan de sagtens tære væk omkring de 3 skruer der holder den.
Det eneste du får ud af at klage over synsstedet er at synet bliver tilbagekaldt og du skal stille til syn med bilen.

Og uanset hvad.
Så brug en fornuftig tone.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Amazon59 » man apr 14, 2014 21:45 pm

Der er et kendt problem med støv pladerne, min gamle Oktavia manglede dem i højre side da jeg var til syn, og vi talte om at de hang i laser men blev enige om det betød ikke noget for den bremser ok også når der regner og sner, men nu må jeg vist stoppe så jeg ikke også får hældt en spand lort i hovede af en der ikke ved en så meget om gamle biler.
Amazon 1959 med B20, skivebremser, OD og 2x Zenit CD 175( 9,5 km/l)
Amazon59
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 23:32 pm
Geografisk sted: Aalborg

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » man jun 23, 2014 19:22 pm

Nå, for lige at afslutte, så fik jeg monteret nye støvskærme og kalibre. Støvskærmene eller resterne af samme kom heldigvis let af. Den sidste og sjette bolt vred jeg selvfølgelig over ved monteringen, og da jeg ville bore den ud, knækkede først ornepikken og så boret. Jesus, det skal ikke være nemt.
Kalibrene gik som smurt efter kyndig vejledning af jimdk's https://www.facebook.com/events/1441466556109326/
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (3.42 MiB) Vist 7927 gange
image.jpg
image.jpg (2 MiB) Vist 7929 gange
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf englewood » tirs jun 24, 2014 11:11 am

Argh,du skulle have malet eller behandlet dine ankerplader/støvplader med f.eks. et rustbehandlingsmiddel.
Så kan det være skidtet holder lidt længere. :mrgreen:
Tommy Nielsen, Skørping.
Volvo 760GLE 2,8 Automatik 1989.
englewood
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: fre maj 10, 2013 16:08 pm
Geografisk sted: Skørping.

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf Anders_H » tirs jun 24, 2014 17:27 pm

De fik tre lag klar lak (var det, der var ved hånden).

Så er de ikke sorte, og så er det nemmere at se, om de ruster.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: kaliberservice og ankerplader

Indlægaf JonFreyr » tors jun 26, 2014 9:17 am

Har selv købt min 940 i Jylland, bagbremse i venstre side har hængt en lille smule siden jeg fik bilen. Bilen har haft samme mekaniker siden bilen var ny, han mente selv han havde virkelige passet og plejet bilen for ejeren. Der var nye skiver og klodser bagpå men ved nærmere eftersyn viste det sig at kalibren i denne side havde ikke enten ikke fået service eller så har mekanikeren valgt at holde kæft og håbe på at den nye ejer ville ordne det uden at ringe og brokke sig. Fandt et knækket stempel og den var ikke liiiige knækket. Gammelt brud hvor der mangler stor del af den forreste kant der trykker på klodsen hvilket gør at stemplet kan skæve sig og dermed ikke trække sig rigtigt tilbage.

Ved samme lejlighed er der så fundet andre små "fejl" som er blevet ordnet. Der er meget slitage i stort set alle bøsninger og udstødningen hang oppe ved hjælp af metaltråd.....fordi at stumper til udstødninsophæng er så pissedyre :lol:
Volvo V70 2,4
JonFreyr
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: man apr 21, 2014 11:20 am

ForegåendeNæste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster

cron