Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Koldstart » tirs jul 29, 2014 11:09 am

Jeg er faldet over et "tilbud" på Bosch bremsekloder til min S60. Men hvor godt er det tilbud egentlig? Skal jeg købe et sæt og blot lade dem ligge til de nuværende er slidt op, eller er "tilbudsprisen" (313/420) reelt den pris man altid kan finde klodserne til?

http://www.mister-auto.dk/da/bremseklodser-for/volvo-s60-ii-d3-163hp_v33379_g900005.html

Jeg har 2 tekniske ???
?? 1)
Der er 2 klodser der begge dukker op til en S60 II D3 De adskiller sig i størrelse. Hvordan ser jeg, hvilken jeg skal bruge, uden at adskille min bremse og måle efter?


?? 2)
Hvordan er erfaringerne med Bosch-klodser? Nogen klodser slides og sviner meget, andre er mere "renlige" og langtidsholdbare. Jeg ved. der kan være forskel på bremseevnen, men med en "tomatkasse" bliver racerklodserne slidt alt for hurtigt...


På samme salgs-side kan man også købe TRW-klodser. Nogen erfaringer med disse?

Jeg ser også, at samtlige klodser er uden "slidkontrolknapper". Har Volvo normalt ikke en slidkontrol, så der kommer meddelelse i infodisplay når klodserne er slidt ned?
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Claus » tors jul 31, 2014 0:54 am

Du skal vide at bremseklodser er ikke bare bremseklodser.
Volvo's originale bremseklodser indeholder en sammen sætning som kun kan købes hos Volvo.
De uoriginale er ikke dårlige men har tildens til at danne en overflade som gør at bremse effekten bliver dårligere, da de har svært ved at komme af med varmen.
Men hvis man holder sig fra bjergkørsel går det jo nok.
Jeg ville ikke spare de penge.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf stef2264 » tors jul 31, 2014 20:45 pm

Claus skrev:Du skal vide at bremseklodser er ikke bare bremseklodser.
Volvo's originale bremseklodser indeholder en sammen sætning som kun kan købes hos Volvo.
De uoriginale er ikke dårlige men har tildens til at danne en overflade som gør at bremse effekten bliver dårligere, da de har svært ved at komme af med varmen.
Men hvis man holder sig fra bjergkørsel går det jo nok.
Jeg ville ikke spare de penge.


Jeg mener ikke der er nogen risiko ved at købe uoriginal dele så længe de er produceret af kendte producenter. Jeg har personligt aldrig købt originale bremse dele, alligevel synes holdbarhed og bremse evne er i top. (Jeg køber til gengæld altid mine dele ved FTZ, da de kun sælger OE godkendte dele).
stef2264
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons jun 25, 2014 20:20 pm

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Claus » søn aug 03, 2014 2:25 am

Jeg påstår ikke at uoriginale bremseklodser er dårlige, men at orginale er bedre.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf stef2264 » søn aug 03, 2014 18:18 pm

Claus skrev:Jeg påstår ikke at uoriginale bremseklodser er dårlige, men at orginale er bedre.

Okay, det bliver vi nok ikke helt enige om. Men det lader vi ligge :)
stef2264
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons jun 25, 2014 20:20 pm

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Pede66 » søn aug 03, 2014 21:53 pm

Efterhånden som bil modellerne går ud af produktion skifter Volvo også leverandøre.
Feks så var skiver til 940 originalt lavet at ATE.
I dag står der made in china på dem og har intet med ATE at gøre.
Jeg har prøvet de Kina skiver, og i dag køber jeg hellere nogle uoriginale af anakendt fabrikat.
Ellers er jeg normalt også tilhænger af at købe originalt.
Konkredt har jeg oplevet det med skiver, klodser og udstødninger.

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Claus » man aug 04, 2014 1:52 am

stef2264 skrev:
Claus skrev:Jeg påstår ikke at uoriginale bremseklodser er dårlige, men at orginale er bedre.

Okay, det bliver vi nok ikke helt enige om. Men det lader vi ligge :)


Vi behøver ikke at være enig.
Vi gør jo vores erfaringer, jeg har brugt mange penge på at købe for billigt både med klodser og skiver.
Forkerte klodser kan lave ødelægge en skive på få tusinde kilometer.

Husk når du skifter skiver og klodser at køre dem til, ikke kraftige opbremsninger de første 5 til 8 hundrede kilometer.
Det gælder både originalt og uoriginalt.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf stef2264 » man aug 04, 2014 20:19 pm

Claus skrev:
stef2264 skrev:
Claus skrev:Jeg påstår ikke at uoriginale bremseklodser er dårlige, men at orginale er bedre.

Okay, det bliver vi nok ikke helt enige om. Men det lader vi ligge :)


Vi behøver ikke at være enig.
Vi gør jo vores erfaringer, jeg har brugt mange penge på at købe for billigt både med klodser og skiver.
Forkerte klodser kan lave ødelægge en skive på få tusinde kilometer.

Husk når du skifter skiver og klodser at køre dem til, ikke kraftige opbremsninger de første 5 til 8 hundrede kilometer.
Det gælder både originalt og uoriginalt.

Jeg plejer også at køre dem til, men dog ikke så langt. De første 200 km, bliver der bremset med jævn tryk. Derefter bliver de bare brugt ;)
stef2264
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons jun 25, 2014 20:20 pm

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Koldstart » tirs aug 05, 2014 11:17 am

Claus skrev:Husk når du skifter skiver og klodser at køre dem til, ikke kraftige opbremsninger de første 5 til 8 hundrede kilometer.
Det gælder både originalt og uoriginalt.


Søgte lidt på nettet om dette forhold. Fandt at nogen klodser åbenbart har en særligt indkørings-belægning.

Jeg citerer fra "Skruvat"s salgsside om ATE (http://www.skruvat.dk/Bremseklodser-P19573.aspx):

Generel produktinformation
Indbremsning af de nye belægninger/bremsebakker sker ved hjælp af et tyndt lag slibemiddel, som ligger på belægningens overflade. Slibemidlet er med til at tilpasse belægningens struktur efter bremseskivens struktur.

Det er vigtigt, at belægningen opnår maksimal bremsevirkning så hurtigt som muligt. Under denne proces kan der forekomme en hylende lyd, som ophører efter et par kilometers kørsel.

VIGTIGT AT VÆRE OPMÆRKSOM PÅ: Nye belægninger skal indbremses let og blidt, så de bedst muligt kan tilpasse sig efter bremseskiverne/tromlerne.

Ved yderligere søgning fandt jeg også at man åbenbart kan købe "keramiske bremseklodser". De er 50-70% dyrere end de andre. :?: Hvad er fordelen ved de keramiske klodser? Hvis de bremser lige så godt som originalklodser, men holder længere, kan de nemt være merprisen værd (længere mellem skift er = lavere driftsomkostning).

Ingen har hidtil kommenteret på mit tillægsspørgsmål om "slidkontrolknapper"- jeg tror ordet er en google-oversættelse, og der burde have stået slidtageindikator-tilslutning. Informationen fremstår på salgssiderne som en standardoplysning, så muligvis har Volvo slet ikke brug for sådan en indikator-tilslutning?. Så altså:

:?: Har Volvo slidtageindikator indbygget i deres originalskiver? I så fald må der vel gå en ledning (med stik) til hver skive.
:?: Hvis man kan nøjes med optisk kontrol (og derfor ikke tilslutter et evt. slidtagestik). Hvad gør i andre så med de tiloversblevne ledninger+stik?
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Ulrik Friis » ons aug 06, 2014 16:52 pm

Lige først en kommentar til det som Skruvat skriver. Hvis slibemidlet er på klodserne, så er det skiverne der slibes, hvilket kan være fornuftigt nok. Men forklaringen er noget sludder.

Bremseklodser er en ømfindtlig affære. Mange tilbehørsforretninger forsøger at sælge deres egne mærker, sådan er det når man driver forretning, man vil have solgt noget. Imidlertid har man (os) ingen garanti for, at klodserne lever op til de krav Volvo stiller. Forretningerne kan godt hævde, at deres produkter er OE, men vi ved det ikke.

Altså er det et spørgsmål om tillid.

Os der bruger en del tid og kræfter her på forum (fx Claus, Klågem og mig) har fundet ud af, at de originale klodser ikke vil svigte. De er konstrueret til at blive brugt på en Volvo med et afvekslende køremønster. Jeg har også tidligere shoppet rundt mellem diverse producenter, ATE, Brembo osv., men er gået over til de originale, og de har virket efter hensigten selvom jeg kører i al slags vejr, kører hurtigt ind imellem, og jeg kører også i længere perioder, hvor jeg næsten ikke bruger bremserne, så de bageste skiver lige skal slibes lidt. De originale klodser lever op til de krav jeg har til mine bremser. Det er en stor tilfredsstillelse at kunne bremse ned fra over 200 km/t til 50 uden problemer. Det sker bare! De daglige små nedbremsninger lægger vi jo ikke mærke til - vel?

Slidkontrol kunne jeg forestille mig sidder i bremsevædske reservoiret. Når klodserne er ved at være skubbet så langt ud, at der skal x antal flere ccm bremsevæske ud i systemet, så kunne en sensor advare. Men jeg ved ikke om det er lavet sådan. Derfor er det vigtigt at man IKKE topper op med bremsevæske ved service!!!

Der er tre ting jeg ikke sparer på: Bremeseklodser, bremseskiver og motorolie. Hvis jeg kunne spare 200 kr på et sæt bremseklodser. ville jeg ikke gøre det. Fordi med de originale klodser er jeg sikker på at få noget der virker og holder. Og 200 kr.?

Forleden lærte jeg noget nyt om bremser. Og jeg vil lige omtale det væsentlige. Der findes en række myter om bremser, fx den om at vibrationer i bremserne skyldes skæve bremseskiver. Vibrationerne skyldes, at bremseklodserne er begyndt at smelte, og der afsættes derfor smeltet materiale på skiverne, som derfor får en uensartet friktion skiven rundt. Det skaber vibrationerne. Når temperaturen mellem klods og skive overstiger emnernes termiske kapacitet, begynder klodsens materiale at smelte. Det sker ved at bindemidlerne i den materialeblanding klodsen består af begynder at afgive gasser, hvorfor friktionen mellem klods og skive nedsættes væsentligt.

Når det sker fader bremserne, hvilket vel er det vi allermindst ønsker. Bremserne kan også fade pga. kogende bremsevæske.

En bremseklods på en hverdagsbil skal kunne langt flere ting end fx. en klods der kun bruges til race. Den skal kunne levere max friktion ved såvel kold som varm klods/skive. Derfor bliver der lagt ekstra udvikling i klodserne til hverdagsbrug.

Derfor: Brug kun originale klodser.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Anders_H » ons aug 06, 2014 22:13 pm

Hvor har du været, Ulrik? Altid spændende indlæg.
Ulrik Friis skrev:Forleden lærte jeg noget nyt om bremser. Og jeg vil lige omtale det væsentlige. Der findes en række myter om bremser, fx den om at vibrationer i bremserne skyldes skæve bremseskiver. Vibrationerne skyldes, at bremseklodserne er begyndt at smelte, og der afsættes derfor smeltet materiale på skiverne, som derfor får en uensartet friktion skiven rundt. Det skaber vibrationerne.

Er det ikke bare resonans ligesom en våd finger på kanten af et vinglas? Eller kan det ikke sammenlignes?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Ulrik Friis » fre aug 08, 2014 15:56 pm

Nej, når man får vibrationer i bremserne hugger de. Man kan tydeligt mærke det når man kører langsomt og bremser.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf Balder » fre aug 08, 2014 23:03 pm

Jeg kan hvertfald hilse og siger at Volvos original "Roulunds Made in India" er det værste lort jeg nogensinde har set. Belægningen løser sig fra pladen efter få kilometer og dem oplever slet ikke til Volvos standart.

Andre mærker som ATE , Mintex osv kan også købes som Volvo original og dem fejler intet.
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf jimDK » lør aug 09, 2014 8:30 am

Mht Bosch, så fungerer det ganske fint (købt fra Mister auto).

(Jeg har p.t. Volvo skiver og klodser på XC90eren, men Bosch på V70eren.)

Bosch's skiver har en belægning/maling som gør at rusten ikke dukker op så tidligt.
Bosch's klodser har anti-vibration monteret på bagsiden (så det skal man ikke købe separat),
og bilen bremser altså ganske godt.

Der findes selvfølgelig dårlige klodser og skiver derude på markedet, men jeg har ikke noget at udsætte på Bosch.
Sidst rettet af jimDK lør aug 09, 2014 8:44 am, rettet i alt 1 gang.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Er dette et godt tilbud på bremseklodser?

Indlægaf jimDK » lør aug 09, 2014 8:42 am

Ulrik, mht vibrationer:
Hvis man med et mikrometer kan måle skævhed i skiven, så skyldes det vel ikke belægningen.
Jeg vil mene at en skive godt kan blive skæv og dermed give vibrationer.

Uens bremsekraft kan nok have flere årsager.
Det har jeg også oplevet, som du siger, når man feks bremser ned, hen til et lyskryds.
Lige inden bilen standser helt, kører den sådan ligesom i ryk.
Men uden at der egentlig er vibrationer, som sådan.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst