Jeg siger heller ikke at en skive ikke kan blive skæv, selvfølgelig kan den det, men meget få skiver bygget med køling mellem to flader bliver skæve, da konstruktionen er meget stiv, og der skal umanerligt meget varme til for at gøre dem skæve. Og inden det sker er klodserne for længst smeltet.
Hvis en skive bliver skæv vil man kunne mærke det i bremsepedalen.
På nogle af mine tidligere biler, som kun havde skiver uden køling i midten oplevede jeg tit skæve skiver, men efter jeg begyndte at køre med kølede skiver har jeg ikke oplevet det. Og iflg. Stop Tech sker det også meget sjældent hvis det overhovedet sker:
http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-mythsMen får man bremseklodsmateriale på skiven skal den alligevel slibes/drejes af, så materialet kommer væk.
Mht. keramiske bremseklodser, så har jeg læst det der stod på Auto Index, som englewood henviser. Teksten er oversat fra et andet sprog af Google translate, og er en meget dårlig forklaring. Jeg fandt en engelsk forklaring på forkellen mellem semi-metal klodser og keramisk compound klodser:
http://www.autoanything.com/brakes/the-best-brake-pads-ceramic-or-metallic.aspx. Her synes jeg det er interessant at læse, at ulemperne ved keramiske klodser er, at de er uegnede til race og til kørsel med tunge påhængsvogne. Det betyder jo, at høj varme ikke er keramiske klodsers livret.
Fordelen ved de keramiske klodser er, at de støjer mindre, de støver mindre, og de holder længere. Men de bremser ikke bedre!!!
Bremsning handler om varme og om at komme af med denne varme. Det handler selvfølgelig også om at levere max friktion ved såvel kold som varm bremse. Og det handler om hvor meget støj og støv de laver og også om hvor længe klodserne holder og hvor meget de slider på skiverne.
De keramiske klodser er ikke en mirakelkur. Ved et givet tryk er der mindre friktion i en keramisk klods end i en "normal" klods. Dvs. man skal trykke hårdere på bremsepedalen. Hvorfor så købe dem?
@Koldstart: ATE laver glimrende produkter. Hvis æsken med originale bremsedele fra Volvo indeholder ATE fremstillede produkter kan jeg kun være tilfreds. Så er jeghelt sikker på at jeg sætter det rigtige ATE produkt på min bil. Hvis du forstår hvad jeg mener.