Kan det være...

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kan det være...

Indlægaf Lars V » søn aug 10, 2014 13:12 pm

Hejsa kloge hoveder :)

Min gamle Volvo V70 fra 2000 (men med knæk på skulderen), er ret pludselig begyndt og ryste, men ikke en almindelig rysten i rattet, det ligesom om at man kan mærke den hopper lidt i rattet (men rattet bevæger sig ikke), men når man fx sidder ved siden af, er der faktisk ikke noget og mærke.
Mekanikeren har prøvet og afbalancere og tjekke fælge og dæk, men det har ikke hjulpet, skal lige indskyde at det starter omkring de 83 - 85 km/t og op efter, han prøvede så og sætte den i 2. gear mens den var hævet op for at se om det var trækakslen, men heller ikke her noget og se, de alm. test med leje, styrekugle, bærekugle og styretøj er også tjekket.

I dag har jeg så prøvet i bar frustration at skifte til vores vinterdæk, det har taget en del af det, men der er stadig noget, jeg har en ide om at det er en trækaksel/knokkelled der driller - lyder det som en fornuftig ide eller er andre der har en god ide til hvad det kan være?

På forhånd tak.

Hilsen
Lars
Lars V
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn aug 10, 2014 13:04 pm

Re: Kan det være...

Indlægaf søren 2,4T » tirs aug 12, 2014 13:59 pm

Lars V skrev:Hejsa kloge hoveder :)

Min gamle Volvo V70 fra 2000 (men med knæk på skulderen), er ret pludselig begyndt og ryste, men ikke en almindelig rysten i rattet, det ligesom om at man kan mærke den hopper lidt i rattet (men rattet bevæger sig ikke), men når man fx sidder ved siden af, er der faktisk ikke noget og mærke.
Mekanikeren har prøvet og afbalancere og tjekke fælge og dæk, men det har ikke hjulpet, skal lige indskyde at det starter omkring de 83 - 85 km/t og op efter, han prøvede så og sætte den i 2. gear mens den var hævet op for at se om det var trækakslen, men heller ikke her noget og se, de alm. test med leje, styrekugle, bærekugle og styretøj er også tjekket.

I dag har jeg så prøvet i bar frustration at skifte til vores vinterdæk, det har taget en del af det, men der er stadig noget, jeg har en ide om at det er en trækaksel/knokkelled der driller - lyder det som en fornuftig ide eller er andre der har en god ide til hvad det kan være?

På forhånd tak.

Hilsen
Lars

Har bøvlet lidt med det samme. Det kan være MEGET drilagtigt! Mit var en sprunget dækkasse, på baghjul! Selvom jeg var sikker på at det var foran.

Prøv at løfte den op så dækket lige går 5-10 mm over en plan flade. Prøv så at snurre hjulet rundt mens du kigger. Hvis dækkassen er ødelagt, så plejer det at være ret nemt at se.
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man jul 30, 2012 11:28 am

Re: Kan det være...

Indlægaf Lars V » ons aug 13, 2014 15:44 pm

Takker for svaret, men det er desværre ikke det. Det var også min første overbevisning, det var derfor jeg satte vintersutterne på, de sidder på stålfælge, så kunne jeg da udelukke både skæv alufælg og sommerdæk.

Syntes måske jeg kan fornemme at det er ligesom fortager sig lidt ved acceleration og bremsning, bliver ved med at kredse om knokkelled, tænker på at når det bliver belastet, så bliver evt. slidtage i leddet ligesom holdt lidt i ave ved at der er træk på, måske bare noget sludder :shock: :)
Lars V
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn aug 10, 2014 13:04 pm

Re: Kan det være...

Indlægaf søren 2,4T » tors aug 14, 2014 11:35 am

Lars V skrev:Takker for svaret, men det er desværre ikke det. Det var også min første overbevisning, det var derfor jeg satte vintersutterne på, de sidder på stålfælge, så kunne jeg da udelukke både skæv alufælg og sommerdæk.

Syntes måske jeg kan fornemme at det er ligesom fortager sig lidt ved acceleration og bremsning, bliver ved med at kredse om knokkelled, tænker på at når det bliver belastet, så bliver evt. slidtage i leddet ligesom holdt lidt i ave ved at der er træk på, måske bare noget sludder :shock: :)

Hej Lars.

I min jagt på at løse mit problem i sin tid, konstaterede jeg at de 3 "ben" på det inderste led på trækakslen bliver ovale, og kuglerne på dem kører ikke rigtigt.

Det yderste led er også et godt bud. Bolten i enden af trækakslen kan også være gået løs. Der skal ny i når den har været afmonteret.

Mvh Søren
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man jul 30, 2012 11:28 am

Re: Kan det være...

Indlægaf permand » tors aug 14, 2014 18:24 pm

Har du tjekket dine glidebøsninger på bremsekaliberne, jeg oplevede min rystede fordi boltene var irrede, så klodserne stod og "nappede" i skiven...
Mvh Per
XC60 AWD D5 R Design 2012
S60 aut 210 hk 2007
V70 R Aut, 1997, 240HK Saffran solgt
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre jul 11, 2008 10:38 am
Geografisk sted: 24175 Stehag, Sverige

Re: Kan det være...

Indlægaf Lars V » tors aug 14, 2014 20:45 pm

Takker for svarene, bremserne har jeg mere eller mindre frikendt, da der kom både nyt skiver, calibre og klodser på foran i februar, så der burde ikke være noget.
Som jeg læser dit svar Søren, så er det "benene" inde i selve knokkelledet du mener, er det korrekt?
Lars V
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn aug 10, 2014 13:04 pm

Re: Kan det være...

Indlægaf søren 2,4T » fre aug 15, 2014 6:55 am

Lars V skrev:Takker for svarene, bremserne har jeg mere eller mindre frikendt, da der kom både nyt skiver, calibre og klodser på foran i februar, så der burde ikke være noget.
Som jeg læser dit svar Søren, så er det "benene" inde i selve knokkelledet du mener, er det korrekt?

Ja, men på inderste led, den mod gearkassen. Mener den hedder tripod eller noget i den retning. Man kan købe nye hos Skruvat, men kender ikke til kvaliteten.
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man jul 30, 2012 11:28 am

Re: Kan det være...

Indlægaf Lars V » fre aug 15, 2014 8:36 am

Super, har bestemt mig for at hele akslen bliver skiftet snarest, det møg træls og kan mærke de rystelser når man køre i verdens bedste bil :) :) skal nok melde tilbage når det engang er sket :)
Lars V
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn aug 10, 2014 13:04 pm

Re: Kan det være...

Indlægaf Lars V » man sep 29, 2014 19:40 pm

Det ser ud til at vi har fået løst fejlen, det var ikke som antaget en trækaksel, jeg besluttede mig for lige og slå koldt vand i blodet, efter at have kørt med det et stykke tid, var det som om at fejlen blev mere udtalt, og til sidst blev vi enig om at når man ikke holdt ved rattet, kunne man mærke at det ligesom kom fra venstre baghjul, men da jeg havde prøvet og skifte hjul og fælg, måtte det være noget andet, og det var så en støddæmper, en nærmere kontrol viste at den svedte en del, så nu er de blevet skiftet, og det er jo en skøn fornemmelse og kunne mærke forskellen :) .
Lars V
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn aug 10, 2014 13:04 pm


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster