af oakey » ons dec 10, 2014 16:48 pm
Hej Pede & Claus,
Tak for svarene.
Jeg har været underdrejet efter en øjenoperation så derfor et sent svar.
Som Pede anbefalede tog jeg mig sammen sidste weekend.
Det er ikke helt nemt at komme til torx skruerne på min 850T da et af rørene til turboen besværer adgangen med værktøjet, men efter lidt fumlen fik jeg skruerne løse og boksen fri.
Det er min forståelse at Volvo har anvendt et antal forskellige ABS bokse i de forskellige versioner af 850'eren.
Jeg vil derfor beskrive min fremgangsmetode til adskillelse af boksen, en ATE, hvis der er andre der har mod på opgaven.
----
Først: Husk at koble akkumulatoren fra!
Låget er limet til bunden af boksen og yderligere fastgjort med fire skæreringe over de rør som torx skruerne går igennem.
Skæreringene står ikke til at redde, - jeg skar dem over med en skæreskive (ø 24mm) på en Dremel boremaskine.
Limningen er lidt mere besværlig.
Låg og bund er samlet med fer og not, en silikone-agtig lim er brugt til at holde de to dele sammen og sikre at det hele er vandtæt.
Her kan man naturligvis vælge at skære feren over med passende værktøj, men derved mister man stabiliteten i samlingen når man skal samle de to dele efter lodningen.
Jeg valgte at skære ind i to af hjørnerne, - i den slids som er mellem låg og bund, - tilstrækkelig til at få en stor (4 - 5 mm) retkervet skruetrækker ind som 'brækjern'.
Med tålmodighed kan man så skille låget fra bunden, - limen giver sig langsomt og det meste af feren bliver bevaret.
Når låget er fjernet er der lidt mere der skal klares før lodning.
Printet er belagt med en fugtbeskyttende silicone som skal fjernes før der kan loddes.
Bemærk: Fjern kun siliconen der hvor der skal loddes.
I min ABS boks er der to stik: et multistik og et tobenet stik, - det er dem der skal loddes.
Brug eventuelt en lille hobbykniv til at opdele det område der skal fjernes fra det der skal forblive.
VIGTIGT: Skær MEGET forsigtigt, - printbanerne og den lak der er over dem må absolut ikke ridses!
Jeg oplevede at siliconen klæbede meget stædigt til de loddeøer der skulle repareres og før al silicone er fjernet fra dem skal man ikke forvente at kunne foretage en god efterlodning.
Tålmodighed er vigtig under hele operationen.
Forberedelse til lodning:
Når siliconen er fjernet kan man med en god lup se de knækkede loddeøer.
I mit tilfælde var de to loddeøer som forbinder stikket til pumpen svært medtaget.
Lodningen havde fuldstændigt sluppet kobberet og gnister havde sværtet kobberet.
Hvis det er tilfældet skal kobberet renses af.
Jeg fjernede det gamle loddetin med sugelitze og rensede kobberet med en skalpel og en glasbørste.
Det er sikkert muligt at rense kobberet af med en urmagerskruetrækker eller tilsvarende, men uanset hvilke værktøjer man har til rådighed skal man være forsigtig.
Kobberet skal være rent, men man kan nemt skrabe loddeøen af printet hvis der bliver brugt for mange kræfter.
Lodning:
Loddeøerne på det tobenede stik kræver mere varme end dem på muitistikket.
Jeg vil anbefale at fjerne den gamle loddetin først og efterlodde med nyt tin.
Bemærk at der er oprindelig loddet med blyholdig tin.
Uden at gå i detailler med kemien i lodning vil jeg anbefale at anvende gammeldags blyholdig loddetin hvis i vil opnå en holdbar lodning.
Samling:
Efter lodning skal den fritlagte del af printet dækkes med silicone for at sikre mod fugt og tæring.
Det er vigtigt at der bliver anvendt syrefri silicone til dette formål som f.eks. Dow Corning 3140.
Sørg for at dække hele det frilagte print inklusive loddeøerne og giv siliconen tid til at hærde før låget bliver monteret.
Nu skal låg og bund forsegles og det sker bedst ved at fylde noten langs bundens kant med syrehærdende silicone, - f.eks. Dow Corning 732.
I et forsøg på at bruge nok, men ikke for meget silicone måtte jeg løfte låget én gang for at addere ekstra silicone hvor jeg havde været for fedtet.
Det er naturligvis vigtigt at samlingen bliver helt tæt, - hvis der kommer vand ind til elektronikken kommer det ikke ud igen.
Herefter er den bedste løsning at holde låget klemt fast til bunden indtil siliconen er hærdet.
Da jeg havde travlt borede jeg et par huller i den plast der omgiver spolerne på ydersiden af bunden og førte to kabelstrips igennem hullerne og rundt om låget.
Bemærk: spolerne må ikke belastes af kablelstrips og man kan ikke føre strips'ene over den plastkant i bunden som får kontakt med hydraulikboksen.
Monter ABSboksen på hydraulik systemet med de fire skruer, - forbind de to stik til boksen, - tilslut akkumulatoren.
Mine observationer efter reparation:
Det var aftenen før syn så jeg var spændt på resultatet.
I med nøglen og starte motoren.
Oh kval: ABS lampen lyste og blev ved med at lyse.
Nå, - så må jeg køre til syn og få balladen.
Næste morgen slukkede ABS lampen efter 5 sekunder og har ikke været tændt siden (inden nogen spørger: jo, lampen er tændt når der er tænding på, før jeg starter motoren).
Den kolde dag i carproten og de skrabede hænder efter at have fumlet med torxskruerne endte med en succes.
God jul til jer alle
/oakey
Bok
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.