Kaliper v70 05'

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kaliper v70 05'

Indlægaf Kingo » tors jan 22, 2015 22:01 pm

Forleden hang min højre forbremse. Den bremsede skævt og det føltes som om jeg havde trailer på når jeg satte i gang og accelererede. Jeg kom frem og fik hjulet af og forsøgte at trykke kaliper tilbage med en almindelig papegøje tang- ikke en rigtig stor polygrip som giganten JimDK bruger her: http://www.s80.dk/DIY/caliper/index.html
Jeg synes ikke rigtig det virkede som om jeg overhovedet kunne rykke den. Jeg hvde ikke åbnet for bremsevæske beholderen eller åbnet udluftningsskruen. Var lige ved at sætte den på ryggen af en Falck vogn og køre til Kalundborg hvor en venlig sjæl :D havde tilbudt at skifte kaliper - men det blev ikke til noget da vi ikke kunne finde en ny kaliper så sent lørdag.

Da jeg skulle hjem var der ingen problemer... Og jeg har ikke haft symptomerne siden. Den har gået 130.000km så jeg ved ikke om det burde være tid.

Spørgsmål: er der noget der skal være åbent når man forsøger at trykke kaliper tilbage?(udluftningsskruen? Låget på bremsevæske beholder? Begge? )Og hvor nemt bør det være at trykke kaliper tilbage hvis den er nogenlunde ok stand ?

Den trykluft bremseudlufter Harald Nyborg har - er den OK?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Kaliper v70 05'

Indlægaf Anders_H » tors jan 22, 2015 22:26 pm

Hej Kingo,
Jeg vil vove påstå, at låget til dit bremsevæskereservoir skal være løst eller helt af. Ellers har du en masse modstand.
Jeg skiftede skiver for en uge siden, havde låget af og brugte en skruetvinge til stemplet. Det er mega nemt at håndtere, og du kan dreje lige så stille og alligevel tilføre rigeligt tryk. Sæt blot en bremseklods i for at beskytte stemplet. Du burde kunne se, om stemplet er rusten.
Da jeg skiftede kalibre i foråret, brugte jeg den bremseudlufter, thansen har. Nogenlunde den, Jim viser i guiden. Og det var guiden jeg brugte. Det var så vildt nemt. Det var første gang, jeg rodede med bremser.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Kaliper v70 05'

Indlægaf Kingo » man jan 26, 2015 10:23 am

Nåh - skidtet satte sig igen. Jeg fik fat i en caliper hos autobremsen - indkøbt udluftningsværktøjer hos Harald skrald og hoppede i kedeldragten.

Jeg benyttede JimDK s fremragende vejledning - www.s80.dk - som udgangspunkt. Der var ikke de store overraskelser - størrelsen på udluftningsskruen var 10 mm på den nye caliper. Jeg glemte naturligvis at notere mig hvordan monteringssatsen (bøjlen) sad så den bøvlede jeg lidt med.

Denne video er også god til nybegyndere ud i forbremser: https://www.youtube.com/watch?v=KzCfPjMs_CM

Ham her har dokumenteret hans projekt-bremser - i 5 dele :lol: https://www.youtube.com/watch?v=cliOjSaKdgk

Mht udluftningsværkøjet var der lidt større udfordringer... http://www.harald-nyborg.dk/p4432/flowc ... seudlufter . På den nye caliper føles det ikke som om udluftningsskruen sidder helt tæt i gevindet - jeg tror værktøjet kræver at udluftningsskruen er helt tæt i gevindet for ikke at trække falsk luft med ind i gevindet. Det er skruen uden ende når man suger og suger og der bliver ved med at komme bobler... Jeg endte med at få konen ud og trykke på bremsepedalen - det virkede :roll:

Er der andre der har oplevet at udluftningsskruerne ikke er tætte i gevindet på ikke originale ombyttere(der står volvo på den)? Mere om det er en fejl som jeg skal adressere hos autobremsen.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Kaliper v70 05'

Indlægaf S.Bunzel » man jan 26, 2015 19:51 pm

Kingo skrev:Er der andre der har oplevet at udluftningsskruerne ikke er tætte i gevindet på ikke originale ombyttere(der står volvo på den)? Mere om det er en fejl som jeg skal adressere hos autobremsen.


Hej Kingo

Som ordet siger ombytter, så vil de jo unægtelig få originale bremse caliber retur, renover dem, og der efter sælge dem igen som ombytter ;-)
Mvh Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: Kaliper v70 05'

Indlægaf jimDK » man jan 26, 2015 20:13 pm

Tak for feedback på guiden. :)

Udlufteren fra Mekonomen er den eneste jeg har prøvet. Har ikke haft problemer med udluftnings-skruen.
(Jeg har kun skiftet 4 kalibre; 2 fra Mapco, 2 fra Biltema.)

Men i og med at der laves overtryk på reservoiret, så burde udluftnings-skruen ikke kunne give problemer.
Men jeg kan godt se, hvis man suger ved kaliberen, så kan den drille.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Kaliper v70 05'

Indlægaf Peter_C » man jan 26, 2015 20:19 pm

Den trykluft bremseudlufter Harald Nyborg har - er den OK?

Nej ... men det ved du jo allerede :)
Jeg kunne heller ikke få min til at slutte tæt (nok) så det blev også den med fruen som pedalaktivator
Eneste gode ved HN´s bremseudlufter er slangen. Den kan tåle bremsevæske uden at blive hård med tiden og den er nem at sætte tæt på udluftningsskruen.
MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Kaliper v70 05'

Indlægaf jimDK » man jan 26, 2015 20:27 pm

Som ordet siger ombytter, så vil de jo unægtelig få originale bremse caliber retur


Kan man ikke indlevere feks en Mapco kaliber, når man køber en ombytter?
Jeg ved det ikke.
I så fald bliver den måske kasseret af firmaet som renoverer, frem for at blive renoveret og solgt igen.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Kaliper v70 05'

Indlægaf Anders_H » man jan 26, 2015 20:36 pm

jimDK skrev:
Som ordet siger ombytter, så vil de jo unægtelig få originale bremse caliber retur


Kan man ikke indlevere feks en Mapco kaliber, når man køber en ombytter?
Jeg ved det ikke.
I så fald bliver den måske kasseret af firmaet som renoverer, frem for at blive renoveret og solgt igen.

Det var også dér, jeg undrede mig, da jeg skulle have nye kalibre. Original, original ombytter, ombytter, ny men uoriginal. Og fordi den er nyrenoveret, er den vel ikke god?! Og hvordan ved man så, hvad der er godt?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Kaliper v70 05'

Indlægaf Kingo » man jan 26, 2015 21:13 pm

Selve caliperen er bare støbegods - det der kvalitetsmæssigt gør en forskel er kvaliteten af stålet på stemplet og ikke mindst kvaliteten af gummi pakningerne. Jo dårligere kvalitet stål - jo hurtigere ruster skidtet og sætter sig igen.
Den jeg hev af så fin ud yderst i kanten(mod klodsen) men længere inde er den rustet.
Jeg tror man kan returnere også uoriginale calipere.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Kaliper v70 05'

Indlægaf S.Bunzel » man jan 26, 2015 22:46 pm

Kingo skrev:Selve caliperen er bare støbegods - det der kvalitetsmæssigt gør en forskel er kvaliteten af stålet på stemplet og ikke mindst kvaliteten af gummi pakningerne. Jo dårligere kvalitet stål - jo hurtigere ruster skidtet og sætter sig igen.
Den jeg hev af så fin ud yderst i kanten(mod klodsen) men længere inde er den rustet.
Jeg tror man kan returnere også uoriginale calipere.


Jeg tror at du ramte hovedet på sømmet der.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 13 gæster