Klodser tager ikke fat?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Shadows » søn jan 03, 2016 0:22 am

Skiftede skiver klodser foran.
Skiver renset i bremserens inden montage.
Stempler smurt med lidt olie så kører bedre (ikke sæter sig)

Men ...
Efter en køretur burde man jo kun se slitagespor på skiverne fra klodserne, men det er der ikke ???
Det er det samme på begge sider / skiver.

Jeg synes også den bremser dårligere / længere pedalvandring.

Hvad kan være galt?
XC60 D5 AWD Aut Summum '12
Mustang '66
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1437
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Anders_H » søn jan 03, 2016 0:24 am

Nej, der gik også lang tid inden jeg kunne se noget.

Men hvorfor du har længere pedalvandring aner jeg ikke.
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1110
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Kingo » søn jan 03, 2016 0:51 am

Har du helt lavpraktisk prøvet at hæve forhjulene og lade en bremse og prøve at dreje hjulene rundt med hånden for at se om de tager fat?

Er det stemplet i kalibrene du har smurt eller gliderne?
Du bør vist bruge silikone fedt så vidt jeg husker.

Det kan vel også være stemplerne i kalibrene der er rustne - når du presser dem tilbage - når du sætter de nye og bredere klodser presser du det stykke af cylinderen der indtil du skiftede sad uden for kaliberen -ind i kaliberen - på min var der meget rust på det af stemplet der sad frit og måske derfor du ikke får bremsekraft?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1402
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Klågem » søn jan 03, 2016 3:00 am

Stemplet i kaliberen går for let. Dvs at det går for meget retur når du slipper bremsen.
Derfor den længere vandring på pedalen.
Prøv at pumpe den et par gange inden du bremser. Og se om det ændrer noget.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5230
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Shadows » søn jan 03, 2016 7:48 am

Klågem skrev:Stemplet i kaliberen går for let. Dvs at det går for meget retur når du slipper bremsen.
Derfor den længere vandring på pedalen.
Prøv at pumpe den et par gange inden du bremser. Og se om det ændrer noget.


Og hvis den bliver hårdere / kortere efter et par pump?
XC60 D5 AWD Aut Summum '12
Mustang '66
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1437
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Klågem » søn jan 03, 2016 11:24 am

Så er det netop fordi stemplet går fra langt tilbage når du slipper bremsen.
Prøv at "blokere en kaliber ad gangen. Så kan du måske finde ud af hvilken en der er tosset.
Eller køb et repsæt til dem og skift oringene
Repsæt koster omkring 100 kr.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5230
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Claus » søn jan 03, 2016 17:53 pm

Ro på!!!!
Når klodser er nye er der en nubret overflade som først skal slider af før de er optimale.
I starten skal du tage bløde opbremsninger det er for at hæfte skiverne op så de ikke bliver skæve, man siger at det tager en 5 - 6 hundrede kilometer men det afhænger naturligvis hvor meget du bremser.
At din pedalvandring er for stor er fordi du ikke har fortalt alt, nemlig at der er luft i dit bremsesystem, de skal udluftet, så får du også skiftet bremsevæske som skal gøres hvert andet år.

Stemplerne kravler kun så langt tilbage som den store O ring i kalibreres er bygget til og ikke mere. Derfor er det ikke et problem.
Forskellen på originalt og uoriginale er at de originale kan klare mere varme. Men da vi bor i flade Danmark er det ikke et problem, men hver OBS hvis du køre i bjerge.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Stadig suppleret med en lille Renault Clio
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2583
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Klågem » søn jan 03, 2016 23:10 pm

Claus skrev:Ro på!!!!
Når klodser er nye er der en nubret overflade som først skal slider af før de er optimale.
I starten skal du tage bløde opbremsninger det er for at hæfte skiverne op så de ikke bliver skæve, man siger at det tager en 5 - 6 hundrede kilometer men det afhænger naturligvis hvor meget du bremser.
At din pedalvandring er for stor er fordi du ikke har fortalt alt, nemlig at der er luft i dit bremsesystem, de skal udluftet, så får du også skiftet bremsevæske som skal gøres hvert andet år.

Stemplerne kravler kun så langt tilbage som den store O ring i kalibreres er bygget til og ikke mere. Derfor er det ikke et problem.
Forskellen på originalt og uoriginale er at de originale kan klare mere varme. Men da vi bor i flade Danmark er det ikke et problem, men hver OBS hvis du køre i bjerge.

Hvordan skal der komme luft systemet hvis det ikke har været åbnet?
Luft giver en fjedrene fornemmelse istedet for en hård og fast pedal
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5230
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Kingo » man jan 04, 2016 10:11 am

Men hvis stemplet går så langt tilbage at det kan mærkes så meget i pedalens vandring må det også kunne ses med det blotte øje når man slipper bremsen og kigger på klodserne. Der bør vel heller ikke være sug tilbage når man slipper pedalen? - fjerner man ikke bare det tryk man har opbygget?

Shadows: Hvor lang tid har kalibrene siddet på bilen?
Har du haft luftskruen åbnet under operationen?
Var det stemplet i kalibrene du smurte med olie?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1402
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Claus » man jan 04, 2016 16:14 pm

Klågem skrev:
Claus skrev:Ro på!!!!
Når klodser er nye er der en nubret overflade som først skal slider af før de er optimale.
I starten skal du tage bløde opbremsninger det er for at hæfte skiverne op så de ikke bliver skæve, man siger at det tager en 5 - 6 hundrede kilometer men det afhænger naturligvis hvor meget du bremser.
At din pedalvandring er for stor er fordi du ikke har fortalt alt, nemlig at der er luft i dit bremsesystem, de skal udluftet, så får du også skiftet bremsevæske som skal gøres hvert andet år.

Stemplerne kravler kun så langt tilbage som den store O ring i kalibreres er bygget til og ikke mere. Derfor er det ikke et problem.
Forskellen på originalt og uoriginale er at de originale kan klare mere varme. Men da vi bor i flade Danmark er det ikke et problem, men hver OBS hvis du køre i bjerge.

Hvordan skal der komme luft systemet hvis det ikke har været åbnet?
Luft giver en fjedrene fornemmelse istedet for en hård og fast pedal


Vi aner jo ikke om det ene stempel lige har været for langt ude :?:
Men der sidder ikke noget som suger stemplerne tilbage.
Men den O ring som tætner trækker også stemplerne tilbage men det er kun meget få tiende del mm. Hvis så meget.
Men vi kan blivende om at noget er der galt. Derfor hvis man ikke aner hvad man laver skal man holde sig fra bremserne da det er sikkerhed både for bilen og alle os andre.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Stadig suppleret med en lille Renault Clio
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2583
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Klågem » man jan 04, 2016 22:32 pm

Jeg renoverede mine kalibere. Og de første 10 dage smuttede mine stempler for langt tilbage. Og det var nok til at jeg kunne mærke det i pedalen.
Shadows plejer ellers godt at vide hvad han laver
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5230
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Claus » tirs jan 05, 2016 15:40 pm

Klågem skrev:Jeg renoverede mine kalibere. Og de første 10 dage smuttede mine stempler for langt tilbage. Og det var nok til at jeg kunne mærke det i pedalen.
Shadows plejer ellers godt at vide hvad han laver

Jeg betvivler på ingen måde Shadows evner.
Men det er ikke altid man får den fulde sandhed i starten af en tråd, der er før sket at et stempel lige har faldet ud opsat på plads igen uden at udluftet, vi har også hørt om dem som har vendt bremseklodser forkert så det er jern mod jern.
Men lig dette tilfælde er det klart den nye bremseklods der lige skal slides til.
En udskiftning af bremsevæske vil heller ikke skade :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Stadig suppleret med en lille Renault Clio
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2583
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf olemedV70 » søn jan 10, 2016 9:11 am

Nu er jeg lægmand, men på min motorcykel tåler oringene ( eller hvad man kalder dem ) i kalibrene IKKE olie, kun bremsevædske. Jeg gjorde fejlen engang, og det kostede mig nye pakninger i begge kalibre. Samtidig kan olie på ydersiden af stemplet samle snavs. Jeg plejer at putte ganske lidt bremsevædske på. På motorcyklen tager jeg stemplet ud ca. hver andet år. og pudser det med brasso, tørrer det af med sprit ( ikke gummidelene ) og samler det igen. Så skal man ikke trykke nær så hårdt på bremsen bagefter. Jeg ved ikke med biler, men på mc'en har bremserne godt af at blive skilt og renset en gang imellem. Stemplet går kun det tilbage, som unøjagtighederne i skiven trykker det, det er hundrededele. Nogle nye bremsebelægninger er bløde og svampede ved de første bremsninger, nogle gange hundrede km. indtil de er slidt nøjagtig sammen med skiven.
olemedV70
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Klodser tager ikke fat?

Indlægaf Shadows » søn jan 24, 2016 14:59 pm

Beklager den manglende respons fra min side....

Bremserne virker fint, de skulle bare køres til, åbenbart. Ja pedalvandringen føltes længere efter bagklodser/skiver blev skiftet, men om det var mig som var oversensitiv skal jeg ikke sige. Men det er i hvertfald ikke et issue længere.
Bremsevæsken er skiftet hos Volvo, som den er blevet hver andet år siden den var ny. Senest blev det skiftet i december '15. 8)
XC60 D5 AWD Aut Summum '12
Mustang '66
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1437
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster