Hej igen
Så har jeg laaaangt om længe fået styr på mit ABS system.
Jeg fik skiftet begge mine ABS ringe, den ene var revnet og begge var meget rustne. Jeg gjorde simpelt hen det at jeg afmonterede driveakslerne da jeg alligevel skulle skifte manchetter. Jeg skilte leddene ad og rensede dem fuldstændigt for fedt, og så fjernede jeg den gamle ABS ring og rensede flancen hvor den havde siddet og så smed jeg jeg drivaksel ledet i fryseren i en times tid. I mellemtide stillede jeg min lille miniovn op på filebænken og varmede den ny ring op til alt det ovnen kunne, nok omkring 250 grader. Ud af fryseren med leddet og så kunne jeg plumpe den nye ring på plads. Den skulle kun lige hjælpes den sidste mm. Man skal dog arbejde forholdsvis hurtigt da ABS ringen hurtig falder i temperatur, men metode virker. Husk at bruge en tang eller nogle svejsehandsker til at håndtere den opvarmede ABS ring med
Så langt så godt.
Jeg havde jo stadig en ABS-lampe som lyste konstant, men da jeg i forbindelse med afmontering af drivakslerne, havde haft stikkene til hjulsensorerne frakoblet, holdt lampen op med at lyse i kortere perioder, hvorfor problemet nok måtte ligge i stikkene. Jeg startede med at skifte sensorerne, men det hjalp ikke, hvorfor jeg så skiftede den anden del af stikket til sensorerne. Jeg kappede ledningen til sensorerne så langt oppe i motorrummet jeg kunne og loddede det ny stik på, og vupti så holdt lampen op med at lyse. Dvs den lyste den første gang jeg satte tænding på, men efter et par gange var den permanent slukket og har været det siden sommerferien. Det var dejligt
.
Siden er bilen blevet synet uden anmærkninger
Glædelig jul og godt nytår
Hilsen Niels Chr.