Side 1 af 1

Bærearme - SKifte bøsninger selv

Indlæg: lør maj 14, 2016 15:38 pm
af Peter_C
Hej Volvosnak

Hermed et par billeder og lidt beskrivelse hvis nogen skulle finde på selv at skifte bøsninger i bærearmene på S60/V70/S80 00-08

De gamle bøsninger blev fjernet ved at jeg borede rundt i gummiet til centerstykket kunne pilles ud. Derefter kunne man få en nedstryger igennem og skære en slids i bøsningen, der derefter relativt nemt kunne bankes ud.

Den flade alu-bøsning kunne presses i på min hjemmebyggede presse. Jeg havde forinden gjort pænt rent og smurt med fedt i hullerne på bærearmen.

Det var straks værre med det store metalbøsning. Uanset hvordan jeg end vendte og drejede det, kunne jeg ikke komme til at holde imod på bagsiden til at presse bøsningen i.
Løsningen blev en hjemmebygget slå-bøsning-i-bærearm-holder, og bøsningen kunne derefter bankes på plads med en stump firkantrør (RHS40x40x5,0mm, l=70mm) og en stor hammer.

Det ser ikke så slemt ud på skrift, men ovenstående representerer ca. 4 timers "trial-and-error arbejde men næste gang bliver nemmere, nu ved jeg jo hvordan :)

MVH Peter

Re: Bærearme - SKifte bøsninger selv

Indlæg: søn jun 05, 2016 21:47 pm
af jimDK
fedt 8)
bøsninger fra Mapco?

Re: Bærearme - SKifte bøsninger selv

Indlæg: man jun 06, 2016 12:54 pm
af Peter_C
Ja, det er Mapco. Det plejer ikke at være superkvalitet, men det var eneste valgmulighed på bildeleshop.
Efterfølgende har jeg tænkt over at bøsningen jeg slog i, måske kunne være trukket på plads med en stor "C-clamp"
(Sådan en havde jeg dog ikke til rådighed på det pågældende tidspunkt)
Det vil, alt andet lige nok være den rigtigste måde at gøre det på, fremfor at slå med en stor hammer.

MVH Peter

Re: Bærearme - SKifte bøsninger selv

Indlæg: man jun 06, 2016 15:18 pm
af Kim S
Der er intet bedre end når det lykkes ..... nød lære nøgen kvinde at spinde... :D ...

Re: Bærearme - SKifte bøsninger selv

Indlæg: ons jun 08, 2016 1:10 am
af Claus
Flot arbejde.
Man skal holde tungen lige i under så bøsningen sidder med den rigtige vinkel, så unødigt belastning ved stilstand undgås.