Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf oakey » fre jun 17, 2016 10:22 am

Hej,
Jeg har fået renset og pulverlakeret de originale Orestes 17" x 7.5" fælge til vores nyindkøbte V70T aut / 2007, - P2.
Nu skal der nye dæk på: continental contisportcontact 5 225/45R17.
Jeg er i tvivl om hvilket load index jeg skal vælge, - nogle steder anbefaler de 91 og andre steder 94.
Bilen kommer til at køre med fuld last på vores teltferie til det sydlige Europa.

Er der nogen der har et godt råd i den sammenhæng eller viden om hvor man kan finde maximum akseltryk for V70?

/oakey
Sidst rettet af oakey fre jun 17, 2016 12:49 pm, rettet i alt 1 gang.
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 656
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf Waltersdorff » fre jun 17, 2016 11:04 am

Hej Oakey,

Fandt denne tråd på britisk Volvosite, måske den kan give lidt inspiration?

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=94357

Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo 854, 2.5, 10V, 144HK, år 1996; 0-100 km/t: 10.2 sek.; 300.000km.
Kawasaki ZZR 600, 100HK, år 1994 (mc); 0-100 km/t: 4.0 sek.; 36.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: ons maj 16, 2012 15:31 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf oakey » man jun 20, 2016 9:59 am

Løsningen var nemmere end jeg troede.
Efter at have søgt i lang tid på nettet efter load index og akseltryk tog jeg en tur rundt om bilen.
På højre B-søjle ved bagdøren er der placeret en label med de nødvendige oplysninger:
Maximum akseltryk, foraksel: 1070kg => max dækbelastning = 535kg
Maximum akseltryk, bagaksel: 1120kg => max dækbelastning = 560kg

Lastindex 91 ~ 615kg

Derfor kommer der nu ContiSportContact 5 225/45R17V91 på de nymalede fælge.

Jeg kan i øvrigt anbefale DTL Pulverlakering i Lille Skensved.
Da jeg købte bilen var den udstyret med nogle afskyelige 18" RIAL fælge, men deres farve passede godt til bilens Black Sapphire Metallic.
Via email fik jeg et tilbud på afrensning og pulverlakering af 4 originale Orestes fælge i i en standard fave (lys aluminium) på 2000 kr.
Da jeg var ude hos dem spurgte jeg om de kunne lakere dem i den farve RIAL fælgene har.
Efter lidt snak mellem bossen og en af de ansatte tilbød de at pulverlakere dem med antracit og vådlakere en klar metallic ovenpå for 2700 kr.
De havde en farveprøve klar så jeg kunne sammenligne farven med RIAL fælgene, - den passede perfekt.

Resultatet er imponerende, - der kommer billeder når hjulene sidder på bilen.
Et yderligere plus er at de nu er lakeret på alle flader med en modstandsdygtig lak og dermed er nemmere at holde rene.
Den originale lakering fra Volvo dækker kun de synlige flader, - resten har en grundfarve.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 656
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf Ulrik Friis » man jun 20, 2016 16:56 pm

Lastindex 91 er OK til din Volvo, men du får et bedre dæk ved at vælge 94 og prisforskellen er ikke værd at tale om.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf oakey » tirs jun 21, 2016 11:50 am

Hej Ulrik,

Hvad kendetegner et bedre dæk?
Som jeg forstår det betyder et højere load index at der er mere armering og gummi i dæksiderne.
Dækket bliver derved stivere og kørselskomforten ringere.
På den anden side kan et stivere dæk i nogle situationer betyde en bedre vejholdning i sving og ved undvigemanøvrer.
---
Da jeg købte bilen var den udstyret med Rial Murago 18" x 8" fælge og 225/40 dæk fra hhv. Yokohama (bag) og Continental (for).
Det er fint hvis man vil have en 'boyracer', - bilen kører som en gocart i tørt vejr.
Desværre larmer dækkene utroligt meget og på lige vej skal den styres hele tiden, - som jeg forstår det bliver det værre jo lavere profiler man anvender.

Bilen har to generelle opgaver.
Daglig kørsel til arbejde i det kø-befængte Østsjællandske motorvejsnet.
En årlig 3-ugers telt ferie i det sydlige Europa med fuldt læs (indenfor typegodkendelsen) og ~200kmt på Autobahn, - hvor det kan lade sig gøre :mrgreen:

Baseret op det ovenstående valgte jeg at renovere de originale Volvofælge og sætte de dæk på jeg mener passer til opgaven.
Nu er dækkene på de nymalede fælge og hjulene mangler blot at blive monteret på bilen.
Jeg ser frem til at mærke forskellen.
---
Alle kommentarer er velkomne, - også negative :D

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 656
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf Ulrik Friis » tors jun 23, 2016 14:29 pm

Iflg. mine oplysninger har 94 dækket samme gummiblanding på slidbanen som 91 dækket, men det er mere formstabilt pga. en mere solid karkasse. Det bliver derfor mere resistent overfor kantsten og man kan godt sige at komforten bliver lidt dårligere, men så skal man have en prinsesse mås for at kunne mærke det.

Jeg kører med Michelin Primacy3 225/45x17 94V. Jeg har ikke mærket nogen forskel i komforten fra mine gamle Conti SportContact5 91V, men min mås er heller ikke prinsesseagtig. Formstabiliteten skulle også medføre flere km samt mere præcis styring, da der ikke vil være nogen nævneværdig slipvinkel mellem fælg og slidbane.

Hvis den hele tiden skal styres bør du måske få tjekket om den er sænket og har et forkert forhold mellem camber indstilling og sporing. Sporing og camber hører sammen. Og man kan justere camber på en V70. Og selvfølgelig sporing. Jo lavere profil jo mindre slipvinkel mellem fælg og dæk. Og jo bredere dæk jo mindre slipvinkel mellem dæk og vej.

Min er sænket 30 mm og har ca. 1 grad negativ camber, hvorfor sporingen også bliver en tøddel 'skrævende'. Den skal ikke styres hele tiden, men den er blevet meget kvikkere i reaktionerne på rattet. Jeg vil ikke sige den kører som en go-kart, men den er meget sporstabil og har super præcis styring. Den har så også de lidt stivere støddæmpere, som nok er den modifikation, som er gået mest ud over komforten. Men den er stadig en drøm at køre på lange ture.

Den kombination du har valgt, vil du blive helt tilfreds med. Ingen tvivl om det. Du vil opleve V70eren fra sin bedste side.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf oakey » fre jun 24, 2016 11:02 am

Nå ja, - jeg nærmer mig de 62....
Alligevel er jeg en 'prinsesse' når det gælder køreegenskaber og bruger min prinsesse-mås og fornemmelsen i rat, pedaler og gulv til at vurdere om der er noget galt :mrgreen: .
Vibrationer, at bilen trækker den mindste smule, at bilen ikke kan køre ligeud eller tilsvarende oplevelser er bare ikke acceptable i min verden.
Bilen er ikke sænket, men hvis køreegenskaberne ikke bliver forbedret til min tilfredshed når de nedenstående opgaver er udført vil en opmåling af sporing og camper komme på tale.

For år tilbage købte min bror en peppet Audi A4 1.8T (220 HK, større fælge, lavprofil dæk og sænket undervogn) fordi det var et godt tilbud.
Han blev hurtigt dybt utilfreds med køreegenskaberne og fik derfor skiftet fælge, dæk og sænkningssættet tilbage til det originale. Derefter var han en glad mand :D .

På gulvet i mit elektroniklab ligger der et Nivomat ombygningssæt som skal på i weekenden, - sammen med de nye hjul.
Nivomat fordi vi hver sommer kører på teltferie i det sydlige Europa med bilen læsset til kanten.
Før ferien kommer der også nye støddæmpere foran. Fjedrene , tårnlejerne og kødbenene er skiftet, men min mekker 'glemte' at skifte støddæmpere, - DAMNED!
Nivomat ombygningssættet har jeg købt hos Nellemann i Roskilde, - billigere end jeg kunne finde det på nettet.
Til gengæld skal de have DKK 4028.75 for to støddæmpere foran.... er det ikke 'bare' Sachs dæmpere eller?

En ting der irriterer mig er at bilen er begyndt at ryste en smule ved nedbremsning på trods af at både skiver og klodser er blevet skiftet for 2000 km siden, - alt er originalt Volvo.
Det vil vise sig om nye dæk/fælge og nye støddæmpere hjælper, men måske skal jeg lede efter en styrkugle eller bærekugle der er slør...min mekker siger nej.

Gode råd er altid velkomne

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 656
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf gälleryd » fre jun 24, 2016 14:03 pm

Jeg har det lige som dig :) , bliver vanvittig når biljävlen ikke vil som jeg vil, og det har da også kostet mange penge igennem tiden, men mine biler SKAL väre iorden, på alle sät...... Den xc70 O-R 2.5t jeg har nu, der har kört 220.000km nu, er der skiftet vinkelväxel og hylser og det er forstärket til ca 5-600 nm, der var lidt slup i et styreled, jeg byttede alla 4, komplete bärearme inc bärekugle, og jeg köbte 2 Sachs stöddämpere til ca 1800 skr, og satte SKF lejer i tårnlejerne + gummi, og bilen har stået mig i omkring 60.000 skr idag, däk og fälge giver jeg ikke särligt meget for, pga mit arbejde, jeg körer mest på 17" i nokian eller Michelin og det er sommer, vinter med dubber, eller vinter uden dubber, jeg har altid 3 opsatser til alle mine biler, selv min gamle Jeep, men ATVen er 2 ok, körer mest i skoven afligevel :) .
Da din bil ryster på den måde du beskriver det, så ville jeg nok tjäkke dine bärearmsbösninger igennem, de lyder som om de er for blöde, det siger jeg med tanke på at det du har fået lavet, og så er det et gät fra min side, jeg har jo ikke set/prövet bilen, nå men håber det löser sig snart.
Sidst rettet af gälleryd lør jun 25, 2016 5:40 am, rettet i alt 1 gang.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 809
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf gälleryd » fre jun 24, 2016 14:04 pm

gälleryd skrev:Jeg har det lige som dig :) , bliver vanvittig når biljävlen ikke vil som jeg vil, og det har da også kostet mange penge igennem tiden, men mine biler SKAL väre iorden, på alle sät...... Den xc70 O-R 2.5t jeg har nu, der har kört 220.000km nu, er der skiftet vinkelväxel og hylser og det er forstärket til ca 5-600 nm, der var lidt slup i et styreled, jeg byttede alla 4, komplete bärearme inc bärekugle, og jeg köbte 2 Sachs stöddämpere til ca 1800 skr, og satte SKF lejer i tårnlejerne + gummi, og bilen har stået mig i omkring 60.000 skr idag, däk og fälge giver jeg ikke särligt meget for, pga mit arbejde, jeg körer mest på 17" i nokian eller Michelin og det er sommer, vinter med dubber, eller vinter uden dubber, jeg har altid 3 opsatser til alle mine biler, selv min gamle Jeep, men ATVen er 2 ok, körer mest i skoven afligevel :) .
Da din bil ryster på den måde du beskriver det, så ville jeg nok tjäkke dine bärearmsbösninger igennem, de lyder som om de er for blöde, det siger jeg med tanke på at det du har fået lavet, og så er det et gät fra min side, jeg har jo ikke set/prövet bilen, nå men håber det löser sig snart.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 809
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf oakey » fre jun 24, 2016 19:51 pm

Hej Jan,

Jeg lytter til dine erfaringer,- og til alle andres naturligvis.
Idag var jeg ude under bilen, men efter et kraftigt regnvejr i går og med 30°C idag var det uudholdeligt så kun hjulene blev skiftet.
Som tidligere nævnt, - da bilen blev købt var den udstyret med Rial Murago 18" x 8" fælge og 225/40R18 92W dæk fra hhv. Continental (forhjul) Yokohama (baghjul).
Med den kombination kørte bilen som en gokart: Et hvert ratudslag, stort eller småt, gav straks effekt.
I grunden kunne jeg godt lide denne egenskab, men bilen skulle hele tiden styres, enhver ujævnhed på vejen slog kraftigt igennem og f.eks. banemarkeringer (stiplede linier eller tilsvarende) havde en tendens til at påvirke retningen af bilen, - og dækkene larmede utroligt....
Med de nye fælge og dæk er det slut med at køre gokart, men det er også blevet mere behageligt og forudsigeligt at køre i bilen.
Måske har Ulrik ret når han skriver at jeg burde have valgt load index 94 i stedet for 91 for at beholde lidt af gokart fornemmelsen.
---
Om støddæmpere foran:
Sælgeren hos Nellemann brugte lang tid til at finde de korrekte Volvo støddæmpere.
Han nævnte at der var mange forskellige versioner, afhængig af hvilken V70 model man havde.
I sidste ende kom han frem til Volvo nr. 8667250 til den nævnte pris: DKK 4028.75.

En kort søgning på nettet efter Volvo's nr. viser at man kan købe Sachs til DKK 765, - pr stk og enslydende Monroe til både DKK 888, - og DKK 667, -.
http://www.bildeleshop.dk/oen/8667250?g ... oCRTzw_wcB

Er der mange forskellige versioner af disse støddæmpere (til V70) og er der noget man skal passe på ?

Alle kommentarer er som sædvanligt velkomen.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 656
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf jimDK » fre jun 24, 2016 21:04 pm

På vores V70er (2004) har jeg installeret Sachs, alle 4.
Billede
http://s80.dk/DIY/ShockAbsorber/DSC00321.jpg


Jeg skiftede dem i august 2012, og de har fungeret rigtig godt.
Har kørt 70.000km nu kan jeg se
Sidst rettet af jimDK fre jun 24, 2016 21:13 pm, rettet i alt 1 gang.
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1706
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf jimDK » fre jun 24, 2016 21:10 pm

De 2 forreste: Sale price: EUR 239.90
De 2 bagerste: Sale price:EUR 147.90
Fra: bandel-autoteile (ebay.de)
8 Euro i porto per pakke (dvs 16 euro i alt).
Nuværende biler: XC90 '07 - 7personers+ V70 '04. DiCE og PPCII can bus læsere. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1706
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf gälleryd » fre jun 24, 2016 22:33 pm

Det var da nogle heftige priser for stöddämpere hos ham Nellemann, jeg har stort set altid kört med Sachs, og har aldrig haft problemer, og vorfor skulle man betale de priser, de siger der er volvo`s originale, Volvo laver IKKE selv reservedele selv, jeg ved ikke hvad folk tänker, når de siger at det er Volvo originale dele, lortet er jo bare pakket i volvo`s kasser, og det er det du betaler for, som kunde :( , gör som jim og köb nogle Sachs, med mindre at du skal bygge din bil om til en racerbil, når jeg köber dele heroppe, så er det SKF, lemförder, läsjöfors osv, og sjovt nok det samme Volvo bruger, bare til en billigere penge, og da jeg laver det hele selv, så er det ikke så meget spild i kassen :D , jeg så lige at da jeg skiftede stöddämpere på min (nye) xc70 foran, der kom jeg af med 1450 svenske kroner, og det var Sachs, så det er ok syntes jeg, og en lemförder bärearm og bärekugle, i samme märke gik på små 2000 svenske kroner, jeg köber hvor det er billigt, men kvalitet og bytter ALTID parvis, det er billigere på langt sigt, det gör jeg og har altid gjort, og en Volvo skal glide hen over vejen, og ikke märke alle huller, bröndäksler og striber på vejen :) .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 809
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Dæk valg V70T aut / 2007 load index

Indlægaf Ulrik Friis » lør jun 25, 2016 13:19 pm

De originale støddæmpere er fra Sachs. Da jeg gik på jagt efter nye støddæmpere fandt jeg frem til at to slags Sachs dæmpere passede til bilen: Den normale (blå etiket) og den hårde (gul etiket). De kostede såvidt jeg husker kr. 3.500 for to Jeg valgte den hårde som stadig virker fint. Ved opslag i Sachs katalog finder man den rigtige dæmper. Og man kan se at den dækker alle modeller fra 01 til 07. På det billede jimDK har lagt på fremgår Sachs' reservedelsnummer på den normale (SuperTouring) dæmper. Prøv at tjekke på dine nyindkøbte dmæpere, om ikke dette Sachs nummer kan findes på dem.

Sachs og Monroe dæmpere laves samme sted. Nogle steder har Monroe et bedre navn og har dermed en højere pris. Andre steder er det omvendt.

Mht. reservedele skal man være opmærksom på, at de dele bilen er monteret med fra ny ikke nødvendigvis kan købes som reservedele. OEM dele opfylder ikke altid de samme høje krav, som fabrikken stillede til nymonterede dele. Jeg må med det samme sige, at jeg ikke har kendskab til hvordan Volvo gør, da min viden stammer fra en anden fabrikant, men ham jeg talte med, som havde ansvar for dette sagde, at alle fabrikanter gjorde sådan. Kravene til originale reservedele kan altså være lavere end til de dele de skal afløse. Så måske kan man købe originale støddæmpere, som er lige så gode som de oprindelige, siden der er så mange reservedelsnumre at vælge imellem. Eller også viser det sig, at det underliggende produkt er identisk. Volvos indkøb foregår jo containervis, så måske nummererer man efter hvilken batch der er købt.

Lige en sidste ting: Jeg håber da du har fået den firehjuls indstillet...
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], KajXC90 og 3 gæster