Støj i flere afskygninger

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Støj i flere afskygninger

Indlægaf Heinejepsen » lør jul 02, 2016 10:28 am

Hej i forum, ja som overskriften antyder så siger min s60 nogle lyde (hader lyde der ikke skal være der, som de fleste mænd - eller drenge)

Først af alt så opdagede jeg at den er begyndt at hyle ved 140 fra forruden, det har været oppe før og så vidt jeg kan forstå så kan det være den sorte liste ved ruden, mon det er korrekt forstået? Det lyder nemlig meget som om det kommer omkring midt på ruden foroven, men det er lidt svært at lokalisere når man drøner derudaf :D men den hyler godt nok højt.

Det andet er mere træls. Når man kommer kørende og slipper gassen og ruller og efterfølgende giver gas igen så kan det give et klonk, det lyder værre hvis man giver meget gas, men så er der selvfølgelig også mere belastning på. Jeg har svært ved at bedømme om det er fra gearkassen, tror jeg ikke men?? Den er også begyndt at sige klonk når man kører over ujævnheder, notorisk Volvo ting som jeg kan forstå. Den har fået skiftet begge tårnlejer af forhandleren foran lige efter jeg fik den pga støj. Men jeg ved ikke hvor meget de har skiftet. Det er svært at sige om det kommer forfra eller bagfra men lyder mest af alt som det kommer fra forvognen.

Øs endelig ud af jeres erfaringer :D :D :D
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf Kingo » lør jul 02, 2016 15:55 pm

Klonk ved gas - formentlig motorophæng(skift for oven og nedenunder- det er nemt)

Klonk over ujævnheder - start med kødben(stabilisatorstænger) og evt gummi rør for neden på fjeder.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf Heinejepsen » man jul 11, 2016 20:19 pm

Nå det øverste motorophæng er godt nok noget træt og slattent i det, så det skifter jeg i morgen så ser vi om det er nok. Men så opdagede jeg lige at slangen til krumtapsudluftningen er knækket helt over. Er det til at skifte uden at tage motoren ud :D der er godt nok ikke meget plads.
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf Claus » tirs jul 12, 2016 2:49 am

Motoren har i fat i så der vil jeg ikke blande mig, andet motoren skal ikke ud for st skifte slangen, men manifold skal af.

Din vindstøj kan du prøve at lige lægge en gaffatapepå oversiden af ruden. Så får man hurtigt er svar på om hykleriet kommer der fra. Der er flere der har lyde efter skift af ruden. Hjælper det ikke så tag det af igen og prøv ved lister mm.
Når lyden er væk ved du hvor den kommer fra og kan sætte ind der.

En nabo havde problemet med at bilen fløjtede helt vildt på motorvej. Det var slidsen på undersiden af tagbøjlerne, den fik også lige en tape og så fløjtede den ikke mere.

Håber du finder fejlen :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf gälleryd » tirs jul 12, 2016 7:11 am

Den slange du mener, er det den der går oppe fra oliedäkslet, og ned til krumtapsudluftningen, de er kommet i nogle bedre udgaver og tager ca 15-20 min at skifte, jeg mener jeg gav ca 300 skr for en sidste år.
Du kan jo lige skrive om det er den slange, så skal jeg skrive hvordan du gör det, det er faktisk ret let.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf Heinejepsen » tirs jul 12, 2016 12:57 pm

gälleryd skrev:Den slange du mener, er det den der går oppe fra oliedäkslet, og ned til krumtapsudluftningen, de er kommet i nogle bedre udgaver og tager ca 15-20 min at skifte, jeg mener jeg gav ca 300 skr for en sidste år.
Du kan jo lige skrive om det er den slange, så skal jeg skrive hvordan du gör det, det er faktisk ret let.


Det er lige præcis den slange :-)
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf gälleryd » tirs jul 12, 2016 15:44 pm

OK, så må vi jo hellere få det forklaret :) , det spändebånd der er ved oliedäkslet, klipper du bare over eller fjerner det på en anden måde, og tager et alm spändebånd og sätter det på i stedet, da det er en turbomodel du har, så kan du komme ind med armen imellem luftfilterkassen og indsugsmanifoldet, og så fjerner du det originale spändebånd med en skrueträkker, og tager slangen af, og så sätter du först det på nede på krumtapsudluftningen, og bruger et bedre alm spändebånd, og så sätter du det oppe i toppen fast til sidst.
Der er plads nok til at bruge din höjre arm, når du står foran bilen, og volvo´s originale spändebånd er noget lort at sätte på bagefter, hvis man ikke har den tang man normalt bruger, så jeg plejer at bruge en 7mm top med et par forlängere og en skrälle til at spände det fast nede ved krumtapsventilationen, bare vend spändebåndet rigtigt, så du kan få plads til värktöjet, det er den bedste måde jeg kan forklare det på, det er ikke så svärt når man lige har set hvordan det sidder.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf Heinejepsen » tirs jul 12, 2016 21:59 pm

gälleryd skrev:OK, så må vi jo hellere få det forklaret :) , det spändebånd der er ved oliedäkslet, klipper du bare over eller fjerner det på en anden måde, og tager et alm spändebånd og sätter det på i stedet, da det er en turbomodel du har, så kan du komme ind med armen imellem luftfilterkassen og indsugsmanifoldet, og så fjerner du det originale spändebånd med en skrueträkker, og tager slangen af, og så sätter du först det på nede på krumtapsudluftningen, og bruger et bedre alm spändebånd, og så sätter du det oppe i toppen fast til sidst.
Der er plads nok til at bruge din höjre arm, når du står foran bilen, og volvo´s originale spändebånd er noget lort at sätte på bagefter, hvis man ikke har den tang man normalt bruger, så jeg plejer at bruge en 7mm top med et par forlängere og en skrälle til at spände det fast nede ved krumtapsventilationen, bare vend spändebåndet rigtigt, så du kan få plads til värktöjet, det er den bedste måde jeg kan forklare det på, det er ikke så svärt når man lige har set hvordan det sidder.


Tak for det, jeg tror godt jeg kan se hvad du mener. Det må jeg lige prøve at lege med når jeg får ferie. Går ud fra det bare er en alm gummislange der skal bruges. Den siger desværre stadig klonk efter skift af øverste motorophæng, men så fik jeg da prøvet det, det er godt nok nemt, så fint at få skiftet det. Har været ved at rykke i kødbenene synes ikke de mærkes dårligt. Det er værst når man drejer til venstre og giver lidt gas.
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf gälleryd » ons jul 13, 2016 0:10 am

Gummislangen köber man på Volvo, det er lavet i et bedre fornyet matriale, godt du har en turbobil, det er lidt värre at lave det på en uden turbo, der er ikke det plads, som du kan bruge til det.
Har du prövet at se det ophäng der sidder imellem motor og gearkasse, de plejer også at väre defekte.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf Kingo » fre jul 15, 2016 20:15 pm

Skift også det nederste motorophæng - ligeså nemt som det øverste. Købte mine hos skandix.de

Du kan ikke nødvendigvis mærke at kødben er gået. De er billige - kører pt med nogen fra t Hansen - de virker fint indtil videre.

Check dine centerbolte - hvis de ikke er spændt ordentligt kan den klikke lidt når du giver gas - men det er mere en klikken end en klonk lyd...
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf Heinejepsen » fre jul 15, 2016 21:33 pm

Kingo skrev:Skift også det nederste motorophæng - ligeså nemt som det øverste. Købte mine hos skandix.de

Du kan ikke nødvendigvis mærke at kødben er gået. De er billige - kører pt med nogen fra t Hansen - de virker fint indtil videre.

Check dine centerbolte - hvis de ikke er spændt ordentligt kan den klikke lidt når du giver gas - men det er mere en klikken end en klonk lyd...


Har også bestemt mig for at skifte det nederste ophæng og kødben i begge sider, så er det da af vejen. Men det må blive efter campingtur til Skagen, så ser vi om det bliver værre af en tur derop med et hus på slæb :D
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf gälleryd » lør jul 16, 2016 16:35 pm

Ködbenene er lette at tjäkke efter, du tager bare en stor polygriptang og trykker dem sammen, nede hvor kuglerne sidder, de skal väre helt faste, men igen, de er jo ikke så dyre og köb ikke de billigeste, jeg kender en som köbte hos bilteme til 139 skr, og 6-7 mnd efter var de färdige, så han fik sine penge retur og köbte mayle eller lässjöfors/lemförder, og de körer på 3 år uden problemer.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf Kingo » lør jul 16, 2016 23:15 pm

Læs evt denne ; viewtopic.php?f=3&t=12907&p=71559&hilit=centerbolt#p71559

Har den gummi dimser nederst på dine fjedre? Min klonkede for nylig når jeg kørte over ujævnheder - troede det var mine t-Hansen kødben men det blev fixet ved at købe gummi-rør-dimser man lige slider ind nederst på fjedrene - Volvo har dem. Alternativt kan man flække en vandslange og krænge den på.

Check også at det ikke er din udstødning der sidder løst og banker når du accelererer.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf gälleryd » søn jul 17, 2016 6:48 am

Nogle gange er det lidt svärt at hjälpe til, da man ikke kan se eller höre bilen, og at man ikke ved hvad der er lavet på den, men jeg syntes at vi klarer os ret godt på dette herlige forum :) .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Støj i flere afskygninger

Indlægaf Heinejepsen » tors jul 21, 2016 18:23 pm

gälleryd skrev:Nogle gange er det lidt svärt at hjälpe til, da man ikke kan se eller höre bilen, og at man ikke ved hvad der er lavet på den, men jeg syntes at vi klarer os ret godt på dette herlige forum :) .


Bestemt :D jeg går også straks i gang med at kigge på alle de fine forslag der er kommet, når jeg kommer fra ferie. Nu bliver der bare drukket kaffe og så må Volvoen stå og få rustne skiver :lol:
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster

cron