Side 1 af 1

V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: fre jul 08, 2016 9:46 am
af oakey
Hej,
V70T aut 2007 228.000km
Som nævnt andetsteds har jeg problemer med vibrationer når jeg bremser.
Bremseskiver og klodser blev skiftet for 2.000km siden og problemet var der ikke fra starten.
Problemet er størst ved blid til mellemhård opbremsning, men forsvinder næsten helt ved kraftig opbremsning.
Det skal nævnes at bilen stadig har de originale støddæmpere foran, - de bagerste er netop skiftet til Nivomat.

Nuvel, - for at starte et sted tog jeg forhjulene af igår og checkede gummiophængene ved forhjulene, - der var ikke umiddelbart noget at komme efter.
Derefter målte jeg hvor meget de nye bremseskiver slår med et måleur.
Højre skive slår 0.05mm (50um), venstre skive slår 0.4mm (400um).
Jeg er bekymret for at min mekker har knokkelspændt hjulene og derved gjort skiverne skæve.
Er der nogle der ved hvor meget skiverne må slå?
Andre gode ideer er også velkomne.

/oakey

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: fre jul 08, 2016 11:07 am
af jimDK
lateral run-out max 30um, side 7
http://www.ate-brakes.com/www/download/ ... pdf_en.pdf

Det må være 0.03mm, ved produktionen, for ATE.

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: fre jul 08, 2016 11:21 am
af gunsmoke
Husk også, at bremserne er til for at blive brugt :D
for meget morfar-kørsel er af det onde og bremserne skal en gang imellem have bruges kraftigt og lov til at gøre arbejdet og dermed "slide urenheder væk".

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: fre jul 08, 2016 12:12 pm
af oakey
jimDK,

Med en specifikation på 30um run-out eller warp på nye skiver behøver jeg nok ikke at bekymre mig om den højre skive, men 400um på venstre skive efter 2000 km?
Hvad f..... går galt? Er det bare mekkeren der har spændt hjulet for stramt?
Jeg måtte have et rør på nøglen da hjulene skulle af efter besøget hos mekkeren... suk.

Eller er det noget andet?
Jeg læser på nettet at der kan være behov for et 'run-in' af bremserne når skiver og klodser er skiftet

gunsmoke:

Som jeg forstår det så resulterer den morfar-kørsel du omtaler i at skiverne korroderer.
Da hjulene var af undersøgte jeg skiverne og de så ud til at være ensartet slidt og blanke over hele fladen, - de har trods alt kun kørt 2.000km.

/oakey

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: fre jul 08, 2016 15:45 pm
af gunsmoke
er det fornuftigt fabrikat af skiver/klodser som der er på? altså originale eller deromkring og ikke "kinaklodser"?

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: fre jul 08, 2016 20:31 pm
af oakey
Min mekker ved at der skal stå Volvo på alt han køber til bilen.
Bortset fra det, - står der Volvo på den del af bremseskiven man kan se når hjulet er taget af?
Hvis ja, så er det ikke en Volvo skive.

/oakey

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: lør jul 09, 2016 21:24 pm
af jimDK
mener det var stemplet ind i kanten på dem jeg købte sidst.
så man kan læse det hvis de står på højkant, så at sige
de var desuden malet sorte forinden

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: lør jul 09, 2016 22:08 pm
af Ulrik Friis
Er du stensikker på at en kaliper ikke hænger? Hvis du har sådan en laser temperaturmåler kan du efter en almindelig tur prøve at måle temperaturen på skiverne foran. Her må der ikke være ret stor forskel på højre og venstre.

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: søn jul 10, 2016 9:40 am
af gunsmoke
Jeg har oplevet at en kaliber hang. Gummibøsningen omkring glideboltene sad ikke rigtigt. Der var en fold i kanten og dermed gled den ikke frit. Jeg var ikke i tvivl om, at den hang. Efter en lille tur i bilen kunne jeg både mærke varmen fra skiven og lugte at den hang.

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: man jul 11, 2016 8:45 am
af oakey
En update:

Som tidligere nævnt blev forhjulene taget af fredag for at måle skævheder på skiverne.
Efterfølgende blev vibrationerne mindre, men er stadig klart mærkbare.
Lørdag kørte min mekker en tur i bilen og var enig: for meget vibration ved nedbremsning.
Han holder ferie i næste uge, men vil skifte skiverne i den efterfølgende uge.
Skiverne er malet sølvblanke, ikke sorte og er derfor næppe original Volvo.
----
Søndag kørte jeg to ture og målte efterfølgende temperaturen på alle skiver med et berøringsfri termometer,- begge skiver foran: 35 ± 0.5°C, begge skiver bag: 31 ± 0.5°C.
Desuden blev alle hjulboltene igen checket med en momentnøgle for at sikre korrekt tilspænding (110 nM ~ 81 ft/lbs).

/oakey

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: man jul 11, 2016 10:47 am
af Anders_H
Volvos skiver er sorte.

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: man jul 11, 2016 11:01 am
af gunsmoke
At dine skiver er sølvfarvede behøver ikke at være skidt :D . Mener fx at ATEs er sølvfarvende og deres stumper er ok. Det også ATE som har leveret fx bremsekalibre til nogle af Volvo-modeller.

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: man jul 11, 2016 17:07 pm
af Claus
En voldsom opbremsning på helt nye skiver er nok til de bliver skæve original eller ej.
En bremseskiver skal lige have en hærdet overflade før den er klar til kraftige op bremsning.
Vi plejer at sige bløde opbremsninger de første 500 km.

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: tors jul 14, 2016 0:16 am
af Ulrik Friis
Du skal spænde hjulboltene til 140 Nm.

Der er flere fabrikanter, der laver OK skiver til en Volvo: Brembo, Ate, EBC. Klodserne skal imidlertid være originale.

Re: V70 vibrationer ved bremsning

Indlæg: tors jul 14, 2016 9:20 am
af Kim S
Er anlægs fladen ved skiven rengjort ? og hvis ja ! ! er den smurt ?
Har set folk putte MEGET antisize pasta på, så det simpelthen kan " klumpe" bag ved skivens anlægsflade, eller der kan være skidt på fladen...
Da du skriver at det blev mindre da du havde den skilt ad for at måle skiven lyder det som om der ( udover at skiven har lidt for stor tolerance ) at der kan sidde noget ! !