Side 1 af 2

Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: tors okt 06, 2016 10:07 am
af Kim S
Et hurtigt spørgsmål ! ! ! :shock:
Hvad for en temp er det nu man siger at sommer hjul er for hårde ?
Syntes jeg har sluppet vejbanen et par gange nu, på dug våde veje om morgen !
Og nej de er ikke gamle og hårde :D de er nye ..påsat april 2016 og Dot 0216. :) men de er brede 245/45 18.... måske lidt Brian på sådan en dyt, men den står skønt i sving :wink:

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: tors okt 06, 2016 10:30 am
af Peter57

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: tors okt 06, 2016 11:00 am
af Kim S
Takker :D 7 grader, ja så er det da snart tid..... :(

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: tors okt 06, 2016 18:54 pm
af Claus
Ja det er bedre at køre på normale veje med vinterdæk end at køre i sne og is med sommerdæk.
Så hellere skifte i god tid end når det har sneet.
Quickpot har nok at se til når den første sne kommer.
Men det er en god ide at tage vinterhjulene frem for lige kontrollerer om de er ok, mønster og dæktryk.

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: fre okt 07, 2016 9:43 am
af Kim S
nemmerlig....... uhhhh tænk at drøne rund på brede og HÅRDE sutter :shock: ....
Det værste .... det er at der faktisk ER folk der har sommer dæk på HELE året :? .... det forstår jeg ikke ! ! ! !
Da jeg kørte autohjælp var vi på glatføre bane ca hvert andet år, hvor vi bla. kørte med sommer og vinter dæk på glatbane :D ( sjovt at snurre rundt og ligge og lege :D på en lukket bane under kontolleret forehold, den lille dregn kom helt sikkert til stede )
fu..... en foreskel der er, ALLE burde prøve det .... eller det burde være et krav at man kom på sådan et kursus ( ikke kun når man tager kortet ) og så genopfriske det ca hvert 5 år.
Der kommer jo hele tide nye gummiblandinger og mønster på alle dæk, og bare de gange jeg var afsted var der en stor foreskel på hvor effetive dæk var blevet på blot 2 år...
SPAR ikke på netop dæk, det er desværre et meget overset sted der enten glemmes eller lige bliver kørt lidt længerer på end godt er.... Tænk 8) 4 kontaktflader på størrelse med håndflader skal stoppe 1 ton og holde 1 ton i sving ( nogen letter og nogen tunger ) :shock: .........
Nå nu gik der morfar i den :D ........... sorry .... der for en lille djævel i mig :twisted:
God dag til alle....

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: fre okt 07, 2016 11:10 am
af Peter57
Hej.
Ja det er squ sjovt, at lege under trykke forhold, alle skulle prøve det som du siger. Mærkeligt at Danmark ikke kan tage sig sammen, og gøre det lovpligtigt, at skifte vinter/sommerdæk.

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: fre okt 07, 2016 18:55 pm
af Strandvaskeren
Skal vi nu ikke lige klappe hesten med det lovpligtige skift?

Vinterdæk har bedre fat i underlaget hvis der er sne eller is, men i alle andre situationer har sommerdæk vist sig at være overlegne - også selv om der er minusgrader.

DMI siger at vi i gennemsnit har ca. 3 uger om året med is og sne, dvs. vinterdæk er det rigtige valg 3 uger om året - de øvrige 49 uger er sommerdæk et bedre valg.

Hvis man læser Haverikommisionens rapporter er de utroligt påholdende med at give sommer- eller vinterdæk skylden for uheld, på trods af at de er eksperter i at undersøge den slags.

Ovenstående er ikke et sommerdæk fanboy indlæg, jeg har både sommer- og vinterdæk og har mærket forskellen på at skøjte rundt i sne på hhv. sommerdæk og vinterdæk, der er slet ingen tvivl om at vinterdækkene har bedst fat når vejene er hvide. Resten af tiden virker sommerdækkene bedst, så det ville være trist med en lovgivning der tvang os til at køre med dårligere dæk i mange måneder om året.

Hvis endelig der skal lovgives om noget, så lad os komme af med de der helt billige dæk fra fjernøsten der bliver decideret stenhårde ved minusgrader.

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: lør okt 08, 2016 8:41 am
af Kingo


He he - anbefaler dækbranchens fællesråd. Yes yes - de skal jo have solgt nogen dæk.

Det er efterhånden i diverse tests slået fast at vinterdæk har en stor fordel på sne og is - men på alle andre forhold er sommerdæk at foretrække da de bremser bedre og står bedre fast. I gamle dage var gummiet dårligere så det blev for hårdt når det blev koldt - men gummiblandingerne er i vore dage slet ikke som i gamle dage.

Jeg skifter selv til vinterdæk da jeg ikke gider at lade bilen stå hvis det sner og kører på vinterferie - men snakken om at vinterdæk står bedre fast på en tør - eller regnvåd - kold vej holder iflg sagkundskaben ikke.

Citat "Sommerdæk er bedre end vinterdæk i alle andre situationer, end når man kører på is eller sne«, siger han."
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ ... -sommeren/

Der skal nok være mange meninger om dette emne :wink:

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: lør okt 08, 2016 11:57 am
af Kim S
Det kan da godt være at alle de utrolig kloge hovder udtaler sig på grundlag af ... undersøgelser der er foretaget... men hvor tit har de ikke taget fejl.... :shock:
Så må vi spise æg.. så må vi ikke.... så må vi spise kartofler.. så må vi ikke...
altså .. i 25 til 30 % af ulykker er der sprit i blodet = der er større chance for at komme ud for en ulykke i ædru tilstand, 30 til 40 % af ulykker sker pga betjening af telefon/radio osv, og 30-40 % sker pga. fart.... vi er over 100% af alle ulykker og så er alle de andre grunde ikke taget med... som... ren og skær dumhed, alder, defekte køretøjer heriblandt misligeholdte osv osv ..... altså min holdning til EXPERTER og UNDERSØGELSER ... ja den kan i nok regne ud hvor er :D vi har spurgt danmarks befolkning....og 69 % siger nej... ( undersøgelsen er fortaget på 1000 tilfældige mennesker )... så 1000 er gennemsnittet af en befolkning på 5 millioner.. øhhhhh :?
Nu er der heller ikke en lov der siger at vi SKAL kører med vinter dæk, og ja nye dæk er bedre end gamle, der sker jo et fremskridt på det område :D
For MANGE år siden efterhånden :? prøvet jeg jo som skrevet at tulle rundt på en kold dag ( tror det var lige over frys.. omkring 3-5 gr ) og DER VAR HIMMELVID FORESKEL på sommer og vinter dæk i bremse testen..
Klods bremserne ( med ABS ) samme bil, med forskellige dæk, tidsforeskellen imellem de to test var den tid det tog at få hjul af og på, samme hastighed Ca 50 ... foreskelle i meter 3,5 ! ! !
Så ved jeg godt at der er sket meget på gummi området og det er mange år siden jeg fik leget, men det sidder altså fast i hovedt .......3,5 meter er altså meget... især hvis man skulle været stoppet 2,5 meter før :?
En lille test af sommer og vinter dæk med en negel i gummiet kan sige meget.... prøv at sætte en negel i et af hvert dæk, sommer er hårder end vinter... eller kør en sommer på vinterdæk, de slides op på ingen tid...
Men nu er det jo op til hver især om man vil skifte, måske hjælper det :) måske ikke :D ..
Jeg skifter ihvertfald

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: lør okt 08, 2016 14:25 pm
af Kingo
Når man sammenligner er man naturligvis nød til at sammenligne med et sæt vinterdæk i den gode ende(kvalitets og testmæssigt) mod et sæt sommerdæk i den gode ende - og naturligvis med nogenlunde samme mønsterdybde og alder. Det er sådan jeg forstår at de store tests udføres.

Jeg skifter som sagt også :wink: men jeg er dog tilhænger af fakta - og jeg må erkende at jeg har større tiltro til en test f.eks udført af ADAC end en privat test foretaget for mange år siden af en privat person på et køreteknisk anlæg. Sorry. :?

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: lør okt 08, 2016 18:32 pm
af Kim S
:D :D :D :D :D

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: tirs okt 11, 2016 11:58 am
af Peter57

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: tirs okt 11, 2016 12:18 pm
af Claus
Sådan!!!!
Jeg vil have et Fomel1 hold stående ude i carporten så kan man lige få de dæk på som passer lige nu, og det tager kun 3 sekunder :D det er nok en dyr løsning.
Vinterdækkene er også udviklet så de klarer nok salt våde veje der ligger på frysepunktet, så de kommer på midt november :D

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: tirs okt 11, 2016 15:13 pm
af Kim S
:D

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlæg: tirs okt 11, 2016 21:26 pm
af Kingo
Til dem der vil læse FDM testen fra 2014 - værsgo http://www.fdm.dk/filer/FDM_Rapport_-_V ... anmark.pdf

Interessant læsning. Tankevækkende at teksten fra testen der lyder " Ved ’Sne/fugtigt FØR saltning’ bliver bremselængden 20,0 meter (30,2%) kortere med vinterdæk i forhold til sommerdæk"

I EB udgaven bliver til " Testen viste blandt andet, at vinterdæk har op til 30 procent kortere bremselængde på våd vej"
Den lille - men vigtige detalje - at der er tale om vej med sne/fugt i minus 3 grader før saltning glemmer "journalisten" da han citerer fra testen. :roll:

Summa summarum - jeg beholder de fine 16" Volvo alufælge med vinterdæk jeg lige har købt på DBA og sætter dem på når vi nærmer os vintervejr :D

Er der nogen der vil købe mine 15" på stålfælge med Volvo hjulkapsler og goodyear vinterdæk, så siger i bare til.