Dæk taber luft...

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Dæk taber luft...

Indlægaf Kingo » lør okt 29, 2016 15:48 pm

Jeg købte for noget tid siden et sæt originale Volvo fælge med næsten nye dæk - jeg har nu haft dem stående nogen uger - og det ser ud til at de 3 af dem har tabt en del luft - de har ligget ovenpå hinanden i perioden. De er ikke flade men det ser ud til at der er sevet ca 1 bar ud.

Er der nogen der ved om det evt kan fixet med noget fedt i kanten eller lign?.....
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf sttn » lør okt 29, 2016 16:08 pm

Hej

Enten køre du til dæk manden ( han har også en stor balje til lasbilfælge ) ELLER kaster dem ned i en balje med vand det kan jo være ventiler ?
sttn
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: man jul 02, 2012 15:48 pm

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf gälleryd » lør okt 29, 2016 17:30 pm

Du kan tage noget opvaskemiddel i en blomsterforstöverflaske, og spejer rundt fälgkanterne og ventilen, og der hvor det bobler har du utätheden, det trix har jeg brugt i mange år, og det virker :) , jeg plejer altid at rense kanterne på fälgen indvendig, for at få div gamle däk og malingrester väk inden montering af nye/andre däk.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Kingo » lør okt 29, 2016 20:32 pm

Det er kanterne den er gal med (mellem dæk og fælg)- det pibler ud mange steder - mest på bagsiden. Jeg tog 2 af fælgene og testede med sæbevand - det var samme mønster på begge så gad ikke dem sidste. Kanterne ser umiddelbart fine ud - det jeg kan se af dem. Det ser ikke ud til at være ir - men det kan godt være der er noget indenunder.
Hmm - er det noget jeg kan gøre selv?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Strandvaskeren » lør okt 29, 2016 21:24 pm

Du monterer de 4 hjul, køber sådan en spraydåse til punkteringer, fås for noget der ligner en hundredelap, fordeler indholdet nogenlunde ligeligt mellem de 3 hjul der taber luft, triller ned på tanken og giver dækkene det rigtige dæktryk og så kører du en tur på en times tid.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Kim S » lør okt 29, 2016 21:42 pm

Nej man gør ej ! ! ! ! det der sprøjt i de flasker skal ikke bruges til det, det er hvis du punkterer .... så kan du komme til NÆRMSTE værksted og få udbedret skaden/lækken...
Ned til et dæk værksted/værksted og få afmonteret de dæk... få fælgkanten renset og prøv så om de kan holde luft, hvis ikke har de dæk nok taget skade på anlægsfladen og skal skiftes...
Alt andet skal du ikke rode dig ud i ! ! ! få det lavet og lavet RIGTIGT... ikke alt det fusk, det er de eneste 4 punkter du har der har kontakt med vejen... og det skal laves rigtigt........
Sorry bliver sgu så mukken når folk vil lave halve løsninger... især med noget så vigtigt..
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Kingo » lør okt 29, 2016 22:13 pm

He he - kunne aldrig finde på at fylde skum i mine dæk.

Jeg er med på at jeg kan køre til værksted - men jeg gider ikke kaste så mange hundrede kroner sedler efter det hvis jeg selv kan forsøge med noget lavpraktisk. Det kan være problemet løser sig selv hvis jeg sætter dem på volvo'en og kører en tur så de bliver rystet lidt og ekstra trykket.(jeg har ikke haft dem monteret endnu)

Vil jeg kunne gøre som ham her - men i stedet for at bruge bremseskiven så bare bruge sommerdækkene der sidder på bilen pt til at trykke ned på dækket så jeg kan komme til at starte med at rense med en klud?
http://www.youtube.com/watch?v=WDnBWeVVSxo&sns=em
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Kim S » søn okt 30, 2016 10:28 am

Hvis du smutter ned til dæk manden og får ham til at løsne dine dæk, og sætte en NY ventil i ( hele ventilen .. altså også gummi delen ) så kan du selv rense kanten derhjemme ( tror nu ikke det er så nemt at komme ordentligt til :? ) det skulle ikke koste så mange basøre....
Den nye ventil, er fordi den arbejder RIGTIGT meget når man køre, hvergang man kører "lægger" ventilen sig ud mod fælgkanten og bliver derfor belastet ret meget, MANGE tusind gange imellem hvert dækskifte og hvis dine dæk har ligget noget tid og er brugte, er gummi delen nok ved at være moden til at skifte, ( man skal ALTID skifte hele ventilen ved dæk skifte, der er MANGE værksteder der ikke gør det pr automatik og det er NO GO )
Eller smut på et gør det selv værksted og lej deres dæk maskine og afbalncerings apperat ( mener det koster omkring 50 kr pr hjul/dæk pr. maskine ) så kan du rense rigtigt, hvis du ikke ved hvordan de betjenes er der næsten altid en hjælpsom person der vil vise det. ( husk at gå dæk kanten efter også, nogen gange sidder der rustflager på selve dækket også )
Håber du får dem tætte :D
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Strandvaskeren » søn okt 30, 2016 11:53 am

Så er det vist heller ikke værre.

For en 10-15 år siden havde jeg en fed, gammel Volvo 142. Jeg havde fundet et sæt brugte, klassiske ATS fælge i fornuftig stand og tog til et dækcenter for at få nye dæk (og ventiler) monteret.

3 af dem holdt ikke luft, så et par dage senere måtte jeg tilbage til dækcenteret.

Dækcentret smed dem i en balje vand og fandt ud af at de var utætte langs fælgen. Af med dækkene, slibe kanten på fælgene, på med dækkene igen - alt så fint ud i vandbaljen, men et par dage senere havde jeg 2 hjul med for lidt luft i, så jeg måtte tilbage til dækcentret.

De gentog processen med de 2 hjul der ikke havde lært lektien ordentligt og nu tog det så en uges tid før jeg var nødt til at efterfylde i stedet for kun et par dage, lidt bedre, men tætte var de stadig ikke.

Jeg lavede finten med sådan en dækspray og så var de tætte de 4-5 år jeg kørte med dem.

Personligt kunne jeg aldrig finde på at bruge sådan en dækspray ved en punktering. Det giver et helvedes svineri når du dagen efter er hos dækmanden for at få fikset punkteringen ordentlig og du kommer ikke på (h)julekort med ham, han skal nok fortælle dig hvad han mener om de sprays. Hvis jeg punkterer, så skifter jeg til reservehjulet og kører til dækmanden med det hjul der er punkteret.

Snakker vi derimod om sådan en langsom sivepunktering (hvilket vi jo gør i den her tråd) så har jeg intet som helst problem med at fikse det med en smule spray - jeg har prøvet det og det virker. Hjulmanden har heller ikke noget problem med det, for ved næste dækskift er sprayen for længst størknet og har dannet sådan en tynd ballonhinde der er lige til at hive af.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Kim S » søn okt 30, 2016 15:36 pm

He he ... ja sådan er vi så forskellige ... heldigvis... kæft det ville være kedeligt hvis vi alle var ens :D
Nu er det sådan at mange nye biler ikke har reservehjul .. det er kun os gamle he he.. mange har et dækfix sæt istedet, min søns citroen har en lille flaske af det der fnidder og en lille kompressor... det er billiger for dem der laver bilen, og spare vægt... derfor som jeg skrev.. fyld det i og direkte til værksted...
Jeg ville personligt aldrig bruge det fnidder, så heller falck ... hvis jeg ikke havde et reservehjul ( jeg har også fået finger i sådan en lille kompressor og lagt den i dytten, de 400 gr. må jeg så finde mig i bruger lidt benzin he he )
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Strandvaskeren » søn okt 30, 2016 17:54 pm

Jep og de 400 gr koster jo kun benzin når du accelererer.. :D
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Ulrik Friis » man okt 31, 2016 20:26 pm

Hvis luften siver mellem dæk og fælg er der ingen lavpraktiske løsninger. Nu fortæller du ikke hvor gammel gummiet er, 'nye' dæk kan jo være nye for dig men gamle på fælgen. Mit gæt er, at der ikke er smurt nok glidecreme på dækkanten inden de blev monteret, hvorfor dækket 'er vokset sammen' med fælgen og måske er små stykker gået af dækket i kanten.

Enig med Kim S.: Kør til en dækmand (fx Scanx i Rødovre), få dækkene taget af og få inspiceret dæk og fælg. Hvis alt OK skal de bare samles rigtigt og afbalanceres i hans supermaskine, som også kan måle dækkets tryk på vejen. Når det kommer til de fire håndflade store aftryk på asfalten skal intet spares for at det virker OK.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Kingo » man okt 31, 2016 23:06 pm

Dækkene er produceret i hhv 14' og 15'

Jeg kan se at det ene sted er der afskallet lak hvor det siver - og et andet sted er det ved en old-School afbalancerings klods der er klampet på - og ikke limet som man nu normalt gør.

Hvad tager scanX for en gang afbalancering?

Jeg ved at man i USA kan få en sealer man smører på kanterne - https://www.amazon.com/Group-14-101-XTR ... B000GKD722
Men håber bare de skal tørres let af og slibes lidt.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Claus » ons nov 02, 2016 1:43 am

Hej Kingo.
Jeg havde samme problem for nogle år siden på et vinterhjul.
Hejs bilen lidt op foran, læg hjulet med den syge side opad tag nu en træklods mellem dæk og bil.
Sænk bilen og vupti har du fået trykket dækket fri af fælgen.
Naturligvis har du først taget luften af hjulet.
Rens fælgenkanter med smergellerred og smør den godt ind i opvaskemiddel på dækkassen, og kom så luft på igen.

En anden gang skulle jeg skifte ventilen, det var på samme måde så jeg kunne få fingrene ind bag ventilen.
Den gamle skar jeg af med en hobbykniv og den nye blev dyppet i opvaskemiddel og trukket på plads med en poligriptang.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Dæk taber luft...

Indlægaf Kingo » ons nov 02, 2016 9:05 am

Det vil jeg prøve Claus - Var det nemt nok at få nok luft fra kompressoren til at poppe dækket tilbage på fælg-kanten?

ScanX vil fixe dem for 250,- /stk - af med dæk - slibe - smøre sealer på , afbalancere . Det er sådan set en rimelig pris men vil lige prøve selv først.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 12 gæster

cron