305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Jakob.MC » ons jan 04, 2017 17:11 pm

Hejsa :D

Jeg skal her til foråret have lavet bremser. Jeg overvejer i den forbindelse, at opgradere fra 305 til 320 mm skiver, da jeg alligevel kører med 17 tommer fælge om vinteren, og 18 tommer om sommeren.
Bilen er født med 16 tommer fælge og 305 mm skiver.
- Det skulle vel ikke give problemer, eller hvad ?
Jeg går ud fra, at jeg blot skal skifte ankeret til kaliberen, til en 17 tommer model.
Hedder det forøvrigt ikke et anker ??? Synes ikke rigtigt, at der kommer noget frem, når jeg søger på google med "kaliber anker". På engelsk hedder det "caliper carrier", men mener det hedder anker på dansk ?

Mvh
Jakob
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Anders_H » ons jan 04, 2017 21:03 pm

Åg. Bremseåg.
Tror faktisk mest at jeg (desværre) har læst om det på fb. Der er nogle stykker, der har gjort det.
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1128
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Jakob.MC » tors jan 05, 2017 13:03 pm

Takker Anders :D
Det er det de hedder... Kunne bare ikke komme i tanke om deres benævnelse :)
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Jakob.MC » tors jan 05, 2017 22:33 pm

Hmm... har kigget noget mere på nettet.
Det lader til, at der også er større kalibre på 17 tommer modellen. Er der nogen, som ved det ?
- Så bliver det jo dyrere igen :-(
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Koldstart » søn jan 08, 2017 11:08 am

Jakob.MC skrev:...Jeg overvejer i den forbindelse, at opgradere fra 305 til 320 mm skiver


Lille spørgsmål: Hvorfor?

Jeg er med på at du "kan", men i hvilke situationer er det du mener, at dine 305-skiver kommer til kort :?:
Sidst rettet af Koldstart søn jan 08, 2017 17:21 pm, rettet i alt 2 gange.
Koldstart

Volvo S60 II D3 MY2012
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Ulrik Friis » søn jan 08, 2017 17:16 pm

Mange modifikationer på vores Volvoer er ikke altid begrundet i fornuft :)

305 mm bremserne er rigeligt dimensioneret til at stoppe en S60er og en V70er, men 320 mm bremserne ser cool ud - især hvis man maler de nye kalipre. Og måske kan de bremse bilen en snas hurtigere.

Men de tungere skiver og de tungere kalipre forhøjer den uaffjedrede vægt på forakslen, som dermed forringer bilens evne til at holde fast i vejen i kurver og på ujævnt underlag.

Men her kan du se en video om hvad du skal købe: https://youtu.be/Bf_dkfOwl98

Og her kan du se en video om hvordan du gør incl. at bore nogle monteringshuller op: https://youtu.be/jaTBHUeX-_w

Videoerne er lavet af min favorit YouTuber: SiRobb. 66 videoer om en Volvo S60 D5 fra 2002. Det kan ikke være meget bedre :) :!:
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Jakob.MC » søn jan 08, 2017 21:23 pm

Hej Koldstart :)
Som Ulrik siger... Det er ikke altid fornuften, som styrer :lol:
- Det er jo ikke fordi, at den ikke bremser fint nu. Men dels ser 305 lidt fesne ud, når man kører med 18 tommer hjul, og dels har jeg oplevet, at skiverne bliver skæve over tid. (Også et sæt originale, dog fra 160 km/t - næsten 0 km/t).
Så mest for, at jeg håbede på lidt mere resistens overfor skæve skiver, hvis man ryger ind i hård motorvejs-opbremsning.

Tak for de fine videoer Ulrik, og den moralske opbakning :lol:
Jeg tror dog, at jeg dropper projektet pt.
Jeg havde håbet på, at jeg kunne nøjes med nye bremse åg. På denne måde bliver det både dyrere, og med noget højere uaffjedret vægt. Jeg har jo allerede højere vægt, grundet 18 tommer fælge.
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Ulrik Friis » man jan 09, 2017 23:08 pm

Nu skal det lige tilføjes, at 'skæve skiver' ikke nødvendigvis er skæve skiver. Hvis man har kørt bremserne meget varme, så de begynder at fade, så kan det være fordi klodserne smelter og dermed afsætter pletter af bremseklods på skiven, så bremsning efter en sådan behandling hugger.

Men jeg har da selv haft originale skiver, som blev skæve to gange
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Shadows » man jan 09, 2017 23:41 pm

Koldstart skrev:
Jakob.MC skrev:...Jeg overvejer i den forbindelse, at opgradere fra 305 til 320 mm skiver


Lille spørgsmål: Hvorfor?

Jeg er med på at du "kan", men i hvilke situationer er det du mener, at dine 305-skiver kommer til kort :?:


Hvis man nogensinde har kørt i noget, er det fordi bremserne ikke var gode nok ;-)

Jeg har kørt både 855 T-5 og T-5R. Der en verden til forskel på bremseevnen på disse to modeller. Gæt selv hvem der har de største skiver :-)
XC60 D5 AWD Aut Summum '12
Mustang '66
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1467
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Ulrik Friis » fre jan 13, 2017 1:30 am

Nu synes jeg du forfladiger tingene, Shadows. Bremseevnen afhænger ikke kun af skivernes størrelse men i høj grad også af kaliperne og ikke mindst bremseklodserne. Enhver bremsekonstruktion er et kompromis for at nå det mål man går efter, altså hvad de skal bruges til, hvor man udfra kendte kørselsmønstre laver sin konstruktion.

Der er forskel på at konstruere bremser til en 'husholdningsbil' eller en gaderacer. Når man bremser en 1.800 kg tung bil skal bevægelsesenergien omsættes til varme. Kører man 100 eller 150 eller 200 km/t, kan man regne sig frem til, hvor meget varme det udvikler, at bremse bilen. Husk at tiden også skal med ind i regnestykket, jo hårdere man træder jo hurtigere stopper man. Friktionsvarmen skal ledes væk til den omgivende luft via bremseskiver, bremseklodser, kalipre, ophæng, aksler mm. Er tingene dimensioneret korrekt vil det virke. Hvis varmen ikke ledes godt nok væk, kan klodserne smelte eller varmen kan få bremsevæsken til at koge. Det er dog yderst sjældent at hårde opbremsninger medfører skæve skiver. Der kan komme en hård overflade på skiven, som nedsætter skivens friktionsevne.

En normal S60er eller V70er er forsynet med 285 - 305 mm skiver. En S60R og en V70R (300 hk) er forsynet med større skiver, men også med langt kraftigere kalipre: Brembo 4-pot, hvor husholdningsbilerne er forsynet med 1-pot kalipre. Med 4-pot udgaven kan man hurtigere få bremsetrykket frem til klodserne end med 1-pot: Man kan aflevere et højere tryk hurtigere. R-bilerne har også større hjul, 235/40-18, så den større dækflade mod vejen bedre kan få bremset bilen. R-bilernes bremser er virkelig gode!

Hvis man kører ind i noget har det ikke ret meget at gøre med bremseskivernes størrelser, men mere hvor hårdt man bremser og ikke mindst hvornår.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1967
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Strandvaskeren » fre jan 13, 2017 17:50 pm

Shadows skrev:Jeg har kørt både 855 T-5 og T-5R. Der en verden til forskel på bremseevnen på disse to modeller. Gæt selv hvem der har de største skiver :-)

Er du sikker på det er bremseEVNEN og ikke bare bremseFØLELSEN? Sagt på en anden måde, hvis begge biler kører side om side med en eller anden hastighed og der hugges til bremserne samtidigt, stopper T5R'en så en verden til forskel hurtigere eller føles oplevelsen bare mere potent?

Jeg er med på at der er andet i bremseevne end blot en enkelt opbremsning, ved banebrug er det fx. relevant om bilen kan bremse hver gang den når ned for enden af langsiden eller kun de første 3 gange..

Noget andet er følelsen. Jeg har haft en bil med relativt lille diameter hovedbremsecylinder, dvs. pedalen skulle trykkes temmeligt langt ned for at levere max. bremsetryk. Fidusen ved en længere vandring er, at det bliver nemmere at dosere bremseeffekten. Ulempen er, at den længere vandring på pedalen gav følelsen af at bilen ikke ville bremse ordentligt. Bilen bremsede fantastisk, det var bare "udvekslingen" i pedalen der var anderledes end normalt, og det fik folk (fx. synsfolk) til at påstå at bremserne var for svage.

Jeg havde en anden bil med den modsatte konstruktion, der skulle nærmest ikke noget pedaltryk til for at klodse bremserne, så førstegangsbrugere fik sådan en "op i forruden" oplevelse og sagde konsekvent "øj, den bremser godt". Jeg var ikke selv begejstret, for den var svær at dosere, nu hvor forskellen på let bremsning og max bremsning var få mm. (sådan føltes det) på pedalen.

Som Ulrik er inde på handler bremsning om at bortlede bilens fremadrettede energi til varme. Sat lidt på spidsen, hvis dine nuværende bremser kan få ABS'en til at aktivere, så er de kraftige nok til at det bliver dækkenes vedhængsevne der er svageste led. Hvis de kan gøre det uden at bremsefade, så er de i princippet gode nok og det giver ikke mening at montere noget bedre. Større skiver giver som sådan ikke bedre bremseevne, men fordi de har mere gods og større overflade vil de blive mindre varme (mere gods at fordele den afledte energi til = mindre gennemsnitlig varme) og den større overflade gør at de har hurtigere kan slippe af med varmen igen. Friksionsmæssigt er det same old, same old, store og små skiver er sandsynligvis af samme materiale og det samme er store og små klodser, så det gør ikke forskellen.

..men lad os endelig få nogle bremselængdemålinger før og efter skiftet, så æder jeg gerne mine ord i mig igen hvis det viser sig at større skiver giver kortere bremselængder.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf Volvos » tirs jan 24, 2017 8:50 am

Vær også obs på, at der er er tale om en konstruktiv ændring, hvis man udskifter bremserne til andre der ikke er typegodkendte til bilen :-)
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf wohlert5 » tirs jan 24, 2017 23:42 pm

lige et lille indlæg på bremse fronten. jeg har monteret orginale volvo xc90 bremser 336mm skiver og tilhørende calipre foran på min v70 d5. det fungere fint og passer lige over og er en del billiger end v70R bremser.

Mvh Anders.
wohlert5
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre jun 08, 2012 20:04 pm
Geografisk sted: djursland.

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf oakey » tors jan 26, 2017 13:51 pm

Hej Jacob,

Som Søren skriver skal du være opmærksom på typegodkendelsen.
Hvis du ikke ved hvordan du finder typegodkendelsen på din bil har jeg et forslag.

www.Billigpleje.dk har en mulighed for at søge på nummerpladen.
Resultatet er en oversigt der viser hoveddata for bilen, bl.a. typegodkendelses nummer.
Derefter går du til:
http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretoj ... delse.aspx
og vælger 'Typegodkendelsesnr'. Her indtaster du det nummer du fandt på Billigpleje og trykker 'Fortsæt'. I det nye billede vælger du: 'Hent typegodkendelse'.

Nu får du en pdf fil der indeholder alle væsentlige informationer om typegodkendelsen for din bil, bl.a. bremseskivediametre.
Min 850T aut/1998 må kun anvende 280 x 26 skiver foran, mens min V70T aut / 2007 må anvende 288 x 26 og 305 x 38 foran.

Hvordan du vil forholde dig til typegodkendelsen er din beslutning....:-)
-------
Nedenfor er et link til en video hvor en englænder skifter sine forbremser ud på en P2:
S80 98-06, S60 00-09 og V70 99-07.
Dvs. det burde passe på din bil.

Som jeg forstår video'en:
Det engelske politi anvendte i en periode flere versioner af P2 modellerne, men de var alle udstyret med 4-stemplers bremseåg på forbremserne, - i modsætning til de bremseåg de fleste danske versioner har: Ét stempel og en slæde.
Det er jo lidt sølle, - mine 240'er havde begge 4 stempler foran og to bagved, - suk.

Link til englænderen:
https://www.youtube.com/watch?v=jaTBHUeX-_w&t=164s

God vind
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 627
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: 305 til 320 mm. skiver S60 2,4T 2002

Indlægaf hans jørgen skov » ons mar 15, 2017 13:13 pm

Jeg gik en størrelse op foran på v70eren fordi jeg oplevede at bremserne kunne gå noget død ved nedbremsning fra højere hastighed, især ved flere tryk på pedalen lige efter hinanden, det hjalp pænt med de større skiver der skal så også skiftes bremseåg ellers er det de samme dele der sidder på.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
nuværende
1997 Volvo V70 AWD man gear 383000 km 240 HK
Renault Twingo 2015 (til konen)
hans jørgen skov
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster