af Ulrik Friis » fre mar 17, 2017 0:26 am
Jeg vil lige tilføje, at der findes et væld af uoriginale skiver og klodser, og det er bestemt ikke alle kombinationer, der virker lige godt. De originale af begge slags er de bedste.
Bremsning handler om at konvertere bevægelsesenergi til varme, og den opståede varme skal ledes væk fra bremserne hurtigst muligt via luften omkring bremserne. Ved at vælge det rigtige materiale til hhv. skiver og klodser ift. kørselsmønstret, får man som almindelig bilist det bedste resultat. Ønsker man selv at eksperimentere med sine bremser bør man sætte sig ind i de grundliggende betingelser som bremser arbejder efter. Fx skivens materiale, klodsernes compound og kaliperens tryk. Her skal dækkenes gnidningsmodstand også medtages i beregningerne. Og så skal hele "klumpen" kunne afsætte den opståede varme. De forreste skiver har jo indbygget ventilator i midten, og kigger man ned i ventilationskanalerne kan man danne sig et indtryk af, hvordan air-flowet vil være igennem kanalerne.
Og hvis man vil male kaliprene, så mal dem sorte, idet de så hurtigere afgiver/udstråler den akkumulerede varme end hvis de fx var malet gule.
Og når vi nu er ved bremser, så husk at bremsevæsken skal være low viscosity DOT 4 eller DOT 5.1, så vil ABS bremserne arbejde mere optimalt. Og bremsevæske må ikke være ældre end 2 år, da kogepunktet så bliver for lavt idet bremesevæske er hygroskopisk (vandsugende).
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002