Alufælge V70N T5 6.mdr. 2000 med nivomat

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Alufælge V70N T5 6.mdr. 2000 med nivomat

Indlægaf Mejlsbæk » tors mar 16, 2017 12:11 pm

Hej gutter!
Erfaring/viden søges :D
(jeg har tæsket rundt i mange tråde her i forrummet, men vil gerne have dette præciseret)

Jeg har surfet lidt rundt på gummihuset.se og flere andre steder hvor der er alufælge ala´ Pegasus replika til salg.
Det forekommer mig lidt svært at gennemskue hvilken fælg der passer til bilen. (skal helst passe hvis man bestiller i udlandet :D )
Selve bilen er ved "nedscrolling" på model-identifikationen på nogle søge-sider opdelt i modelområder fra årg. 01-02 igen fra 03-04 samt 05-07. Andre steder hedder det bare årg. 00-07

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogle af jer gutter derude, der kan forklare mig om der er forskelle i kaliper, bremseskiver, støddæmpere, ophæng osv. i selve modellen 00-07 på kryds og tværs af benz 140-170-200-210-250hk samt dieselmodellerne, som man altså skal tage højde for så vidt angår fælge?
(Har lidt svært ved at trykke på køb når jeg ved at min er indregistreret første gang i 2000 (det er en N) og modellen hedder årg. 01 140 hk benz på salgssiden)

Så vidt jeg kan se, skal jeg gå efter noget der hedder: 17X7,5- 5x108 - nav 65,1 mm og et-mål på 49 hvis jeg skal holde mig indenfor specifikationen?

Og så kommer det berømte tillægs-spørgsmål: Hvis man nu vil give den "fuld gas" på fælgen hvor langt kan vi komme op i størrelse/bredde når man har originale styreudslagsbegrænser og nivotmat på?
Jeg bor ved grusvej, kører en del med hestetrailer og campingvogn, så tænker altså stadig "kørebar" uden skrab/stød og larm.
Nogen skriver at ET 35 kan gå, nogen skriver ET 55 kan gå, nogen snakker 16 tommer nogen 20 tommer.
Men hvad kan gå an som den største fælg, hvis man skal køre far-mor-børn og tung trailer uden at skulle læsse om af og til fordi hjulene skraber på skærmkassen? (det gider jeg ikke køre rundt med)

Det kunne være dejligt om nogen ville skrive tommer-bredde-dæk = ok
og hvis nogen har prøvet noget der var noget "hø", er det jo også mindst lige så god info.

På forhånd tak for jeres input.
Mvh. Mejlsbæk
Sidst rettet af Mejlsbæk fre mar 17, 2017 10:31 am, rettet i alt 1 gang.
Nuværende:
Volvo V70N 2,3 T5 årg. 00
Citroen C3 1,4 hdi årg. 07

Tidligere:
Volvo 740 2,4 diesel.
Volvo 740 2,3 benz 2-3 stykker.
VW Lupo 3L
Volvo 360 2,0
Daihatsu Rocky 4WD
VW golf 2 1,6 d.
Volvo 240 2,3 årg. 85 (første bil,kærlighed ved første blik)
Mejlsbæk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn mar 13, 2011 14:22 pm

Re: Alufælge V70N T5 6.mrd. 2000 med nivomat

Indlægaf Ulrik Friis » tors mar 16, 2017 23:52 pm

Din bil er antageligt forsynet med 305 mm skiver på forhjulene, da det er en hurtig turbo model. Derfor kan du ikke sætte 15" fælge på den. Du kan sætte 16", 17", 18", 19" og sågar 20" fælge på den, men så ryger komforten gradvist.

Såvidt jeg er orienteret findes der tre kalipertyper, en med 57mm stempel, en med 60mm og en Brembo 4 pot. Uanset type er der rigeligt med kræfter til at stoppe bilen. R modellen er forsynet med helt andre bremser, som er Brembo 4 pot kalibre og 316 mm skiver foran. Bagbremser er også Brembo. Du har 60mm stempel typen.

Affjedringen er den samme for alle pånær R modellen, som har indstillelige støddæmpere.

Iflg. min opfattelse er 7,5x17" fælge med ET 49-39 et godt valg. Man giver ikke køb på komforten og med 225/45 dæk er der rigeligt med friktion til såvel hurtig kørsel i sving som til korte bremselængder - forudsat selvfølgelig du har monteret ordentligt gummi. Størrelsen er standard Volvo størrelse. Hvis centerhullet er større end de nævnte 65,1mm skal der monteres en centreringsring. Den er som regel af plastic og noget skrammel.

18" fælge med 235/40 dæk er også OK, men for mig vil komforten være for dårlig. For begges vedkommende siger typegodkendelsen at ET skal være 49mm. Dvs du kan bruge fælge der afviger dette mål med 10mm. ET større end 49mm vil helt sikkert give dig store problemer med at skrabe på, hvorimod et mindre ET ikke vil, men vil belaste dine hjullejer mere.

Jeg kører selv med 225/45x17 med ET 39, og det virker fint. Men forhjulene skal indstilles med 0,01 grader negativ camber. ET 49 skal bare følge standard fortøjsindstilling.

Fra 2005 fik V70N en opfriskning på især det elektriske men også lidt rundt omkring. Kort sagt flere forbedringer. Men P2 rammen er den samme og fælgene er de samme. I 2007 udgik V70N.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1915
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Alufælge V70N T5 6.mdr. 2000 med nivomat

Indlægaf Mejlsbæk » fre mar 17, 2017 10:49 am

Tak Ulrik,
Det var lige præcis den info jeg manglede.

Vedr. din bil: Jeg kan se du kører diesel med automatik, jeg har gået og tænkt på om jeg skulle købe en v70 d som erstatning for Citronen, hvor langt kan man regne med at køre realistisk pr./liter på en gennemsnitstankfuld og er der mon meget at hente ved at køre manuel vs. automatik?
Nuværende:
Volvo V70N 2,3 T5 årg. 00
Citroen C3 1,4 hdi årg. 07

Tidligere:
Volvo 740 2,4 diesel.
Volvo 740 2,3 benz 2-3 stykker.
VW Lupo 3L
Volvo 360 2,0
Daihatsu Rocky 4WD
VW golf 2 1,6 d.
Volvo 240 2,3 årg. 85 (første bil,kærlighed ved første blik)
Mejlsbæk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn mar 13, 2011 14:22 pm

Re: Alufælge V70N T5 6.mdr. 2000 med nivomat

Indlægaf Ulrik Friis » fre mar 17, 2017 14:29 pm

Jeg bor i Kbh.s området med mange lyskryds, så jeg kører i snit 13,5 km/l. Om vinteren 12,5. På langture med motorvejshastighed kører den 14,5 km/l. På sommerturen til Dalarne sidste år kørte den 17,5 km/l, hvilket hovedsageligt skyldtes, at max. hastighed på de svenske veje er mellem 70 og 90 km/t.

Jeg har lige "fået" ny gearkasse, og jeg kan se det har forbedret km/l drastisk. Men jeg skal lige have kørt nogle tankfulde før jeg har de nøjagtige tal. De tal man kan aflæse i info-displayet er i min bil meget optimistiske. På en 2x220 km's tur meldte displayet 19,5 km/l, men reelt var det 14,5. En manuel gearet vil utvivlsomt gå længere på literen.

Bilen er 15 år gammel, har kørt 382.000 km og den bruger ikke olie. Den yder nok omkring 180 hk.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1915
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 1 gæst