Det er helt korrekt at aul er lettere end stål, Men..
Alu-fælge har en meget større masse end den samme fælg i stål, for at opnå den samme styrke og derfor er alu-fælgen næsten altid den der vejer mest. Så der er lidt misvisende når man siger letmetals-fælge, men omvendt er det jo et lettere materiale.
Alu vejer ca. 2,7 kg/liter
Stål vejer 7,8-8 kg/liter
Så når dine alu-hjul er de tungeste er der >3x så meget materiale i dem ifht. stålfælgene.
Skal din bil have rigtige "kondisko" på skal du finde fælge i en magnesium-legering, som du ser alle superbiler. Det er jo 4 svinghjul der sider i hvert hjørne af bilen, og jo mindre svingmasse der skal sættes igang jo mere flere kræfter er der at lægge i asfalten, og endnu bedre, et mindre inertimoment at bremse ned for enden af langsiden, eller ude foran bodegaen
Troels