Side 1 af 1

Stål lettere end alu?

Indlæg: man jun 26, 2017 12:57 pm
af hrnaturli
Er det egentlig rigtigt, at alufælge er lettere end stålfælge, og at bilen derfor kører bedre med alu fordi der er mindre uaffjedret vægt.

Hvis vi nu tager højde for at alufælge som regel er 17 tommer (plus minus), og stålfælge er 15 eller 16. Vil man så ikke ende med et tungere hjul i stedet for et lettere?

Re: Stål lettere end alu?

Indlæg: man jun 26, 2017 20:40 pm
af nj
Hvis 17 tommer dækkene har samme bredde og omkreds som 15 tommer dækkene, må de jo være lettere.

Re: Stål lettere end alu?

Indlæg: man jun 26, 2017 21:14 pm
af trosoe
Det er helt korrekt at aul er lettere end stål, Men..

Alu-fælge har en meget større masse end den samme fælg i stål, for at opnå den samme styrke og derfor er alu-fælgen næsten altid den der vejer mest. Så der er lidt misvisende når man siger letmetals-fælge, men omvendt er det jo et lettere materiale.
Alu vejer ca. 2,7 kg/liter
Stål vejer 7,8-8 kg/liter

Så når dine alu-hjul er de tungeste er der >3x så meget materiale i dem ifht. stålfælgene.

Skal din bil have rigtige "kondisko" på skal du finde fælge i en magnesium-legering, som du ser alle superbiler. Det er jo 4 svinghjul der sider i hvert hjørne af bilen, og jo mindre svingmasse der skal sættes igang jo mere flere kræfter er der at lægge i asfalten, og endnu bedre, et mindre inertimoment at bremse ned for enden af langsiden, eller ude foran bodegaen :D

Troels

Re: Stål lettere end alu?

Indlæg: tirs jun 27, 2017 12:15 pm
af hans jørgen skov
Man foretrækker vel alu fordi de formodes at være mere runde og stive, og så fordi de som regel ser bedre ud.

Re: Stål lettere end alu?

Indlæg: ons jun 28, 2017 6:35 am
af hrnaturli
hans jørgen skov skrev:Man foretrækker vel alu fordi de formodes at være mere runde og stive, og så fordi de som regel ser bedre ud.


Det lyder rigtigt. Måske er det jeg vil frem til bare, at hvis man vil trille afsted uden at det rumler mere end højst nødvendigt, er man faktisk bedre kørende på stål?

Re: Stål lettere end alu?

Indlæg: ons jun 28, 2017 9:36 am
af hans jørgen skov
ja et sæt ordentlige stålfælge kører da udemærket og der er nok ikke noget at vinde ved at skifte til alu sådan komfortmæssigt til almindelig kørsel, men alu ser da federe ud og de holder som regel også længere de ruster jo ikke i hvert fald ikke de originale, mine fra 97 ser stadig fine ud selv om det er dem med vinterdækkene på..

Re: Stål lettere end alu?

Indlæg: tors jun 29, 2017 11:07 am
af Ulrik Friis
Et vinterhjul med 195/65 x 15 Good Year Ultragrip på stålfælg vejer 16 kg.

Et vinterhjul med 225/45 x 17 Continental TS850 på Pegasus (kopi) alufælg vejer 21 kg.

En stålfælg er imidlertid nemmere at slå skæv end en alu fælg. Men sørger man for at der er "nok dæk" på stålfælgen er risikoen for at den slåes skæv mindre. Varme kan også påvirke stålfælgen.

Den uaffjedrede vægt har betydning for køreegenskaberne. Jeg har lige sat nye skiver på hele vejen rundt, og en forskive vejer 9,5 kg! Så der sidder altså min. 30 kg i de forreste hjørner + kaliper + flange + leje + noget drivaksel + noget fjederarme mv. Mon ikke vi ender på 40 kg? Så 5 kg mindre er en reducering på 12,5%.