Bid i bremser S60

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Eran74 » fre sep 15, 2017 17:58 pm

Godt forklaret Ulrik. Er helt enig.
Hvad bestemmer om S60 har de store eller små bremser? Er det fra en bestemt årgang? Min er model 2006 med de små bremser.
S60 2005 Benzin 2.4
Eran74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: ons jun 01, 2016 20:39 pm

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Ulrik Friis » fre sep 15, 2017 19:49 pm

Turbo modellerne - såvel benzin som diesel - er som regel forsynet med 305 mm skiver. Jeg har dog set en 2005 D5er (163 hk) med de små bremser.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Klågem » lør sep 16, 2017 8:02 am

Ulrik Friis skrev:Turbo modellerne - såvel benzin som diesel - er som regel forsynet med 305 mm skiver. Jeg har dog set en 2005 D5er (163 hk) med de små bremser.

D5 185 hk 2006 har også 280mm skiver.
Jeg opgraderede vores til 305mm
Der skulle bare nogle andre bremseåg på. (og skiver selvfølgelig)
Bremsekraften steg fra 350nm til 450 nm på bremsefelt.
Og det var med originale klodser og skiver. Eneste ændring var diameteren på skiverne.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Eran74 » lør sep 16, 2017 21:17 pm

Er du tilfreds med opgraderingen til de store bremser? Er der så mere bid i bremsen?
S60 2005 Benzin 2.4
Eran74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: ons jun 01, 2016 20:39 pm

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Strandvaskeren » søn sep 17, 2017 0:03 am

Ulrik Friis skrev:@Kingo: Sorry – men så må du springe det her over. Jeg mener diskussionen om at sætte større bremser på er en vigtig diskussion.

Enig.

Ulrik Friis skrev:@strandvaskeren:
Vi har at gøre med husholdningsbremser på vores almindelige Volvoer. Politiet i Sverige og England kører også Volvo, men deres Volvoer er forsynet med større bremser, dvs større skiver, klodser og kalibre. Kendetegnet ved begge typer bremser er, at de kan "tage fat" fra den gældende lufttemperatur og fungere op til hvor skiverne bliver rødglødende (ca. 700 grader). Jo større skiver og klodser er jo mere varme kan de indeholde og jo senere i opbremsningen indtræffer det at skiverne bliver rødglødende.

Enig igen, de har nok også et noget andet brugsmønster i forhold til os almindelige bilister.

Ulrik Friis skrev:Der er altså et tidsperspektiv med inde i billedet.

Naturligvis, det handler jo om hvorvidt bremserne kan nå at køle ned igen mellem hver opbremsning.

Ulrik Friis skrev:Forudsat materialet i skiver og klodser i de to bremsetyper er ens er friktionskoefficienten den samme. Størrelsen på skive og klods er i princippet ligegyldig, det er jeg enig med dig om. Vi er enige om, at arealet af berøringsfladen mellem klods og skive er underordnet mht. bremseeffekt, men mht. overførsel og absorbering af varme er det ikke ligegyldigt. De større bremser kan håndtere mere varme.

Enig igen.

Ulrik Friis skrev:Bremseeffekten bestemmes af hvor stor en kraft, der kan tilføres bremseklodserne og ikke mindst hvor hurtigt.

Her bliver jeg nødt til at sige, det kommer an på hvad du mener med bremseeffekt, det er jo stadig dækkene der i sidste ende sætter grænsen for hvad du får ud af at trampe på bremsepedalen.

Ulrik Friis skrev:Hvad sker der med friktionskoefficienten under opbremsningen? Bliver den større eller mindre? Antageligt begge dele over tid. Hvis skiven går hen og bliver blå, fordi den har været for varm, så bliver friktionskoefficienten drastisk mindre.

Fisk! Vi må have en fysiker på banen. Det eneste jeg ved med sikkerhed er, at hvis skidtet bliver for varmt så er det pludselig dækkene der har bedre bid end bremserne = fading.

Ulrik Friis skrev:Når vi snakker om husholdningsbremser er (for meget) varme skadeligt for bremseevnen. På et eller andet tidspunkt vil varmen nedsætte bremseevnen. Igen har vi tidsperspektivet på banen.

Aber natürlich!

Ulrik Friis skrev:Jeg kan læse, at du ikke er bekendt med hvad en bremseassistent er for en indretning. Vi har forskellige elektroniske hjælpeaggregater til rådighed:
• ABS = anti-locking brake system
• EBA = electronic brake assistent - bremseassistent hjælper ved katastrofeopbremsninger ved hurtigt at skabe optimal bremsekraft
• EBD = electronic brake distribution – distribuerer bremsekraften til de hjul som har bstørst friktion mod vejen
Det er EBA jeg taler om. Knalder jeg bremsen i får jeg assistance af EBA, som i løbet af et splitsekund tilfører max tryk til klodserne, hvorefter ABSen tager over.

Fair nok, my bad..

Ulrik Friis skrev:Selvfølgelig betyder friktion mellem dæk og vejbane "alt", men under en nedbremsning betyder det ret meget, hvor hurtigt man kan få sine hjul til at bremse. Bremser man ned fra 100 km/t på hhv 20 og 30 meter kan de 10 meter være forskel på med og uden EBA. Her udvikler man den samme varme, men den store skive, klods og kaliber kan bedre indeholde denne varme.

EBA'en hjælper vel kun hvis du ikke selv holder bremsepedalen trykket i bund? Er pointen ikke, at hvis du bliver forskrækket over at bremsepedalen sparker igen pga. ABS'en, så sørger EBA'en for at holde pedalen nede selv om du slipper? Hvis du tramper til og holder foden solidt placeret på pedalen så gør EBA vel ingen forskel?

Ulrik Friis skrev:Mit sidste argument vedr. bremseeffekt og større skiver: Hvis man tilfører bremsekraft på X Newton inderst på skiven, så er den tilførte bremseeffekt mindre end hvis man tilfører X Newton yderst på skiven. En større skive vil altså kunne levere mere bremseeffekt. Regn lidt på kraft x vej. En opbremsning er en hændelse med mange faktorer, den er dynamisk.

Ja, men du får stadig kun det ud af det som dine dæk gider være med til. Så længe den mindre skive er i stand til at blokere hjulet og komme af med varmen hurtigt nok, får du ikke kortere bremseafstand ud af at skifte til noget større. Du kan få en anden bremsefornemmelse, hvor bremserne måske er nemmere at dosere, bremsepedalen føles på en anden måde, alt det der, men du kommer ikke til at stoppe hurtigere end dækkene vil være med til, så hvis dine mindre skiver leverer varen er der ikke noget vundet ved at skifte til større.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Klågem » søn sep 17, 2017 8:35 am

Eran74 skrev:Er du tilfreds med opgraderingen til de store bremser? Er der så mere bid i bremsen?

Jeg kunne tydeligt mærke forskel.
Bilen bremsede meget bedre bagefter
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Ulrik Friis » søn sep 17, 2017 13:48 pm

@strandvaskeren:
Du overser en væsentlig pointe: nemlig at tiden fra du tager beslutningen om at bremse og til den maximale bremseeffekt er tilført bremserne har stor betydning for opbremsningens længde.

I det jeg har skrevet er bremseeffekt den energi som selve skivebremsen yder. Dækkene er helt ude af ligningen. De kommer til slut.

Du kan ikke hele tiden trække dækkenes friktion mod vejbanen ind og kortslutte diskussionen, når det ikke er relevant ift bremseffekt, skivestørrelse, varmeabsorbering og -afgivelse. Jeg skriver, at i sidste ende afhænger det naturligvis også af dækkene, men ift. den bremseeffekt, som selve skivebremsen skal udføre, er det ikke relevant. En skivebremse skal kunne levere så meget bremseeffekt, at hjulets blokeres på et splitsekund. Tilføres X Newton bremsekraft til hhv en 286 mm og 305 mm skive, så vil 305 mm skiven standse først, idet trykket på de yderste mm giver større bremseeffekt end de inderste mm. Det er simpel fysik.

Kun F1 chauffører a la Vettel, Raikonen, Hamilton og Magnussen kan levere et bremsetryk hurtigt nok til at de får fordelen ved at bremsen i de første splitsekunder af opbremsningen er optimal. Det kan vores dagligdags gummimuskler ikke præstere. Derfor er EBA en rigtig god ide, idet bremsetrykket bliver tilført på et splitsekund.

EBA virker, når man tilfører bremsen et pludseligt tryk. Så tager den over - man kan også sige den overhaler føreren - og leverer max. tryk til bremserne. Bremsepedalen trædes selvfølgelig ned så længe der er brug for bremsning. EBA virker kun så længe indtil ABSen tager over og selvfølgelig skal bremsetrykket opretholdes så længe, der er brug for bremsning.

Bremseeffekten afhænger af trykket på skiven. Bremsesystemet kan tilføre et givet tryk. Det tryk afhænger af hele konstruktionen med hovedbremsecylinder, med stempelstørrelsen i kaliberen, med længden på bremsepedalen. Jeg kender ikke værdierne for hvor mange Newton man skal trykke på bremsepedalen med, før man blokerer bremsen, men den værdi kender konstruktøren. Jo længere ude på skiven du trykker jo mere effekt kan du tilføre opbremsningen. Og jo hurtigere denne effekt tilføres jo kortere bliver opbremsningen. Har du en 286 mm skive imod en 305 mm skive vil du med samme tryk få en hurtigere opbremsning med 305 mm skiven, som vil bidrage til en kortere standselængde.

Standselængden afhænger også af dækkenes friktion imod vejbanen. Men det er imidlertid en faktor som hele tiden ændrer sig ift. dæktilstand og vejbanens beskaffenhed.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Strandvaskeren » søn sep 17, 2017 16:01 pm

Ulrik Friis skrev:@strandvaskeren:
Du overser en væsentlig pointe: nemlig at tiden fra du tager beslutningen om at bremse og til den maximale bremseeffekt er tilført bremserne har stor betydning for opbremsningens længde.

Inden ABS kom på banen var problemet, at når en hund/bold/unge drønede ud på kørebanen havde folk en tendes til først at panikblokere og bagefter lette lidt på trådet så de i stedet fik optimal, blokeringsfri opbremsning. Forskellen på den rutinerede og urutinerede bilist var ikke hvor hurtigt de kunne få hjulene til at blokere, men hvor længe de blokerede før de kom i tanke om at der var en bedre måde at gøre tingene på - så noget tyder på, at vi var rigtigt gode til at opbygge højt (faktisk for højt) bremsetryk lynhurtigt, så jeg køber ikke den der om at vi er for svagelige til at opbygge ordentligt bremsetryk i en fart, tværtimod.

Ulrik Friis skrev:I det jeg har skrevet er bremseeffekt den energi som selve skivebremsen yder. Dækkene er helt ude af ligningen. De kommer til slut.

Hvis du vil snakke om bremser som noget der er monteret i en bremseprøvestand er jeg enig. Hvis du fx. spænder bremsen foran en elmotor i en prøvestand og afprøver hvor meget effekt bremsen kan kvæle, så er vi på ingen måde uenige om at store skiver er bedre end små.

Jeg har hele tiden forsøgt at snakke om bremser ude i virkelighedens verden, ude på vejene. Ude på den sorte asfalt, i rigtige biler, med bremseservoer til at hjælpe os med at levere masser af tryk, der er og bliver det altså dækkenes vedhængsevne der afgører hvor hurtigt vi får stoppet køretøjet - forudsat at bremserne ikke er så underdimensionerede at de ikke magter at blokere hjulene.

Ulrik Friis skrev:Du kan ikke hele tiden trække dækkenes friktion mod vejbanen ind og kortslutte diskussionen, når det ikke er relevant ift bremseffekt, skivestørrelse, varmeabsorbering og -afgivelse. Jeg skriver, at i sidste ende afhænger det naturligvis også af dækkene, men ift. den bremseeffekt, som selve skivebremsen skal udføre, er det ikke relevant.

Korrekt, forudsat at vi snakker en laboratorieopstilling hvor målet er at få isoleret en bremses effekt, ikke at få bragt en bil til standsning ude i den virkelige verden.

Ulrik Friis skrev:En skivebremse skal kunne levere så meget bremseeffekt, at hjulets blokeres på et splitsekund. Tilføres X Newton bremsekraft til hhv en 286 mm og 305 mm skive, så vil 305 mm skiven standse først, idet trykket på de yderste mm giver større bremseeffekt end de inderste mm. Det er simpel fysik.

Korrekt, hvis du vælger at kigge på bremserne isoleret set i en laboratorieopstilling. Hvis den store skive kræver fx. 10 Nm for at blokere, kan det være den lille kræver 12 Nm, men hvis de er monteret i en bil med en bremseforstærker der gør føreren i stand til at banke 50 Nm afsted på et splitsekund gør det ikke nogen forskel i virkelighedens verden at den ene bremse har brug for lidt ekstra.

Ulrik Friis skrev:Kun F1 chauffører a la Vettel, Raikonen, Hamilton og Magnussen kan levere et bremsetryk hurtigt nok til at de får fordelen ved at bremsen i de første splitsekunder af opbremsningen er optimal. Det kan vores dagligdags gummimuskler ikke præstere. Derfor er EBA en rigtig god ide, idet bremsetrykket bliver tilført på et splitsekund.

Som sagt, den køber jeg ikke. Jeg har kørt alt for meget i biler uden ABS til at hoppe på den teori. Jeg ved af erfaring, at når noget suser ud på vejen foran mig i en bil uden ABS, så kommer der øjeblikkeligt et kort hvin fra dækkene når jeg blokerer inden jeg får lettet nok på trykket til at holde bremserne under blokeringspunktet.

Ulrik Friis skrev:Bremseeffekten afhænger af trykket på skiven. Bremsesystemet kan tilføre et givet tryk. Det tryk afhænger af hele konstruktionen med hovedbremsecylinder, med stempelstørrelsen i kaliberen, med længden på bremsepedalen. Jeg kender ikke værdierne for hvor mange Newton man skal trykke på bremsepedalen med, før man blokerer bremsen, men den værdi kender konstruktøren.

..og konstruktøren har sørget for at bremsesystemet kan levere rigeligt med tryk til at blokere, selv hvis man er gammel og svagelig. Jeg tvivler stærkt på at det overhovedet kan lade sig gøre at få typegodkendt en bil hvor selv helt almindelige mennesker med dagligdags gummiben ikke nemt kan få trampet ABS'en igang. Hvilket igen gør snakken om det antal Newton forskellige skiver har behov for rent akademisk, der er rigeligt at tage af, det har konstruktøren sørget for.

Ulrik Friis skrev:Jo længere ude på skiven du trykker jo mere effekt kan du tilføre opbremsningen. Og jo hurtigere denne effekt tilføres jo kortere bliver opbremsningen. Har du en 286 mm skive imod en 305 mm skive vil du med samme tryk få en hurtigere opbremsning med 305 mm skiven, som vil bidrage til en kortere standselængde.

..hvis dækket kan udnytte det ekstra den større skive giver.

Ulrik Friis skrev:Standselængden afhænger også af dækkenes friktion imod vejbanen. Men det er imidlertid en faktor som hele tiden ændrer sig ift. dæktilstand og vejbanens beskaffenhed.

Standselængden afhænger af 3 elementer:

1) Hvor lang tid der går før føreren holder op med at pille næse, sms'e og/eller holde øje med hvad ungerne laver på bagsædet og rent faktisk tramper på bremsepedalen.
2) Bremsesystemets effektivitet.
3) Dækkenes greb i vejbanen.

Jeg vover påstanden, at for samtlige moderne biler med bremseforstærker og alle mulige bogstavforkortelser er 2'eren stortset uden indflydelse på bremselængden, da den altid vil være rigelig. Alle biler i dag kan levere mere end rigeligt på 2'eren. At montere skiver der er større end nødvendigt har teoretisk en betydning, men i praksis tillader jeg mig at tvivle.

Standselængde afhænger primært af punkt 1 og 3, da 2 altid vil være "mere end nok" - med mindre du har helt specielle behov, som fx. banekørsel, udrykningskørsel og andet der sætter bremsesystemet under usædvanligt pres.

Vi må få lavet nogle før og efter bremseafstandsmålinger næste gang en af os opgraderer til større skiver, jeg er ret sikker på at afstanden ikke ændrer sig, så længe bremserne ikke presses udover det de er designede til.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Foregående

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster