Ulrik Friis skrev:Jeg taler ikke om behov! Jeg taler om kraft. I tørre tal og målinger vil en større skive levere større bremsekraft. Anlægsfladen er større og kan dermed skabe større friktion mellem klods og skive forudsat klodsen følger med i størrelse - det er selvfølgelig en forudsætning.
Det er ikke korrekt. Forskellige materialer har forskellige friktionskoefficienter der er uafhængige af arealet, så du får ikke større friktion ved at øge arealerne af skiver og klodser.
Det lyder ulogisk, men er ikke desjo mindre sandt.
Hvad er så pointen i at montere brede dæk på racerbiler, hvis gummiblandingen har samme friktionskoefficient som blandingen på det smalle dæk og asfaltens koefficient ændres heller ikke? Det er da nemmere at lave hjulspin med et par smalle "cykelhjul" end det er at lave hjulspin med dæk i 275 bredde, det ved vi alle. Igen handler det om varme. Selv om friktionskoefficienten for de to dæk er den samme, så har det brede dæk mere materiale at fordele energien over, så der skal mere energi til for at overvinde friktionen mellem dæk og vejbane = det er sværere at lave hjulspin med jo bredere dækkene bliver.
Så større skiver og klodser kan fordele mere energi før de når det punkt hvor de slipper hinanden, men indtil det punkt er nået får du nøjagtigt samme bremseeffekt ud af kloderne og skiverne, uanset arealet og forudsat at vi ikke har ændret materialevalg.
Ulrik Friis skrev:Når bremser dimensioneres fra konstruktøren er alle disse forhold langt ind i regnearket. Derefter indlejres brugsmønster mv. hvorefter der kan skrives en specifikation på et bremsesystem. På min dieseløse er man nået frem til 305 mm ventilerede skiver foran og 288 mm uventilerede skiver med indbygget tromlebremse bagpå. Kombinationen virker glimrende med mit kørselsmønster. Jeg kører ikke race og har ikke brug for at køre med voldsomt opvarmede bremser hele tiden. Jeg vil have at mine bremser kan "tage fat så det kan mærkes" i kold tilstand. Og det kan de. Og de kan også lave et par katastrofeopbremsninger lige efter hinanden uden at fade. Mit behov er dækket
Helt perfekt. Du vil derfor ikke få noget som helst ekstra ud af at skifte til større skiver eller klodser, da dine nuværende rigeligt leverer nok til dit behov.
Ulrik Friis skrev:Satte jeg nu 320 mm skiver på forhjulene med dertilhørende kaliber og klodser, ville jeg så opleve større bremsekraft? Svaret er ja! Jeg vil i samme tidsrum, som jeg ellers ville bruge på at bremse tilføre mere friktion, hvilket giver større bremsekraft. Det er simpel fysik.
Det er åbenbart ikke simpel fysik nok, for du tager fejl.
Hvis du vil have mere friktion må du skifte skiver og klodser ud med materialer med højere friktionskoefficient.
Større skiver og klodser gør kun at de kan bortlede mere energi før de må "give fortabt", men hvis dine nuværende bremser endnu ikke har været presset ud i den situation så er de store nok og du får intet ekstra i praksis ved at skifte til noget større.
Ulrik Friis skrev:Der hvor jeg vinder mest ved bremsningen og kan gøre den så kort som muligt er der, hvor jeg kører hurtigst, dvs. i begyndelsen af bremsningen. Jo hurtigere jeg kan tilføre kraft til bremseklodserne jo kortere bliver min bremselængde. Selvfølgelig spiller dækkene og vejbanen også ind, men de er ikke relevante i en diskussion om bremsesystemer. Dæk og vejbane skifter jo hele tiden og fra bil til bil.
Dækkene er i høj grad relevante eftersom de normalt er det svageste led i en opbremsning. Hele pointen med bilens abs system er at sikre at dækkene ikke presses udover deres evner, at de bibeholder statisk friktion til underlaget (dækket har fat i underlaget) og ikke presses ud i glidende friktion (dækket glider henover underlaget). Når abs'en mærker at hjulet blokerer, altså at dækket har mistet grebet i underlaget og begynder at glide, så skruer den ned for bremsekraften indtil dækket igene får fat i underlaget. Du kan have verdens største skiver og klodser på bilen, men de kan ikke stoppe bilen hurtigere end dækkene og underlaget har friktion til - det er derfor din bil bremser dårligere på sne end på tør asfalt, bremserne kan præcis det samme i begge slags føre, de er jo hverken større eller mindre end de plejer at være, men dæk og underlag sætter begrænsningen.
Så du kommer ikke til at stoppe hurtigere af at montere større skiver og klodser hvis dine nuværende bremser allerede kan bremse nok til at dækkene slipper underlaget. Det er først når bremserne fader, altså bliver så varme at dækkenes greb i vejbanen vinder over klodserne greb i skiverne at du får glæde af bedre skiver/klodser. Når bremserne fader bliver de svageste led og slipper før dækkene.
Ulrik Friis skrev:Har du prøvet at aktivere Volvoens bremseassistent? Altså en panikopbremsning, hvor sikkerhedssystemet overtager bremsningen? Første gang jeg prøvede det hang jeg i selen, så voldsomt var det. Her gives der en excellent demonstration af at tiden også spiller ind. Bremseassistenten leverer simpelthen tryk til klodserne i løbet af et splitsekund, som nedbringer bremselængden betragteligt.
Jeg har mærket abs'en masser af gange, det er en del af almindelig frisk kørsel, ikke kun i paniksituationer.
Du har dog, efter min mening, fået det med bremseassistenten vendt på hovedet. Det er ikke bremseassistenten der leverer tryk til klodserne, det klarer du med bremsepedalen. Bremseassistenten sørger for at fjerne tryk fra klodserne når den får information om, at du leverer så meget tryk at hjulene blokerer. Abs er rent faktisk et system der fjerner bremsekraft. Du kan bremse nøjagtigt lige så effektivt uden abs forudsat at du har en fintfølende højrefod og selv kan vurdere hvornår det er lige før at dækkene mister grebet i underlaget. Fidusen ved abs er, at du ikke behøver have en fintfølende fod på bremsen, du kan bare trampe løs alt det du gider, så fjerne abs'en det der ikke er brug for, så hjulene lige akkurat ikke blokerer = du får max. opbremsning.
Ulrik Friis skrev:Der er jo også en årsag til, at V70R modellen fra 2004-06 (300 hk) er forsynet med større skiver, 4 pots Brembo kalibre og meget store klodser. De kan tage fat når bremserne er såvel kolde som varme. Her kan et højt tryk på klodserne etableres lynhurtigt af de 4 stempler i kalibrene.
Men bilen kan stadig ikke stoppe hurtigere end dækkenes og underlagets vedhængsevne rækker til.
Det er muligt vi snakker forbi hinanden?