Side 1 af 1

4 hjuls udmåling v70

Indlæg: tors nov 30, 2017 18:29 pm
af Mejlsbæk
Hejsa
Har skiftet støddæmpere foran på min V70´er.
Efter dette mente jeg at en 4 hjuls udmåling var på sin plads.
Min fader blev, grundet at det var i arbejdstiden, sendt afsted til den lokale Ovethi afdeling i Varde i dag.
Han kom hjem og meddelte at de ikke skruede på de 2 bolte på støddæmperne for at justere Camber. overhovedet.
De skruede lidt på styrekuglen i den ene side....
Jeg kan ikke rigtigt forestille mig at jeg har ramt plet i begge sidder blot via et kosteskaft ind mod forskærmen, og er egentligt lidt bekymret for at det koster et par fordæk rimeligt hurtigt?

Er der andre steder at justere Camber end via de 2 bolte i støddæmperen?
(jeg har ikke kørt i bilen endnu, men umiddelbart siger han at den ikke flyver rundt over det hele)

Er jeg helt galt på den når jeg tænker det er lidt underligt?

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: tors nov 30, 2017 19:52 pm
af Ulrik Friis
Nej, du er ikke helt galt på den.

Det eneste sted du kan justere camber er de to bolte i støddæmperne. Du må nok hellere selv køre til hvem der nu kan lave en ordentlig 4-hjulsudmåling og tjekke at camberen står rigtigt.

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: fre dec 01, 2017 0:14 am
af Strandvaskeren
Jeg synes det er sært når folk ikke gør arbejdet ordentligt.

Jeg skiftede fjedre og dæmpere på min Volvo og kørte til et hjulcenter der ellers havde fået rigtigt fine anmeldelser for at have styr på tingene - primært fordi jeg gerne ville have tingene lavet ordentligt. Jeg bestilte tid til en 4-hjulsudmåling med hele molevitten, der var blinkende udstyr, det hele var ret fancy, men mekanikeren rørte ikke noget ved toppen af mine støddæmpertårne, så jeg spurgte "Hvaae, skal du ikke lige stille dem ind også?" og fik svaret at de ikke var justerbare på en Volvo som min.. Jeg sagde, at jeg bestemt mente de var justerbare, at der var de der aflange huller til boltene, for jeg havde forsøgt at montere boltene på de nye dæmpere samme sted som de gamle.. "Nope, de er ikke justerbare" var svaret og så var den ikke længere..

Ved samme lejlighed fortalte mekanikeren, at mine styrekugler trængte til udskiftning. Jeg bestilte nye hjem og monterede dem et par måneder senere. Ved samme lejlighed checkede jeg lige under møtrikkerne i toppen af tårnene, sørme så, jeg havde husket rigtigt, de VAR justerbare.

Jeg bestilte tid til en ny udmåling og justering efter styrekugleskiftet og endte op med samme mekaniker, en gammel, garvet gut på sådan cirka 60 vil jeg skyde på. Jeg fortalte at jeg havde checket tårnene og at de VAR justerbare.

Bilen røg på liften, lysshowet blev sat i gang, han skruede lidt på bagenden (selv om den vel stadig burde sidde korrekt fra sidst?), justerede toe i højre side og da han kom over til venstre side kunne han ikke løsne kontramøtrikken til justeringen ved styrekuglerne. Han hev og flåede og jeg kiggede på. Når jeg selv skal løsne ting skal jeg lige tænke en ekstra gang for at huske den rigtige retning, men det så sgu ud til at han stod og hev den gale vej, i min optik. Han flåede lidt mere i det jeg mente var den gale retning, så jeg sagde "Øh, ikke for noget, og jeg ved godt det er noget underligt noget at spørge en gammel ræv som dig om, men er du sikker på du hiver i rigtig retning?".
Han sagde smilende "Du, jeg har været mekaniker i 40 år, jeg tror sgutte der er meget du kan lære mig.." til hvilket jeg svarede "Næh det ville også undre mig, men det er jo ikke mere end en uge siden jeg havde den møtrik løs og du havde den jo selv løs for et par måneder siden da jeg var her sidst, så jeg kan ikke lige fatte at den skulle sidde SÅ fast.."

Han endte med at finde sådan et krøljern af en art frem og varmede på møtrikken. "Den skal lige køle lidt af" sagde han og smuttede et par minutter. Da han kom tilbage hev han den modsatte vej på gaffelnøglen og vupti så var møtrikken løs. Han indstillede det han nu skulle indstille, pillede måleudstyret af, kørte liften ned og sagde "Sådan".. Jeg spurgte "Hvad med tårnene?" og fik at vide at de stod fint, så det var ikke nødvendigt at justere dem.

Jeg gik ind for at betale og fik en udskrift der viste at camber og caster ikke helt var indenfor målene, men på det tidspunkt gad jeg ikke mere og endte bare med at konkludere at jeg er færdig med at bruge det værksted.

Virkelig mærkelig oplevelse, men et eller andet sted er jeg tilbage ved, at skal jeg have gjort tingene ordentligt skal jeg gøre det selv - bare lidt svært når jeg ikke har udstyret.

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: fre dec 01, 2017 12:53 pm
af Mejlsbæk
tja, har fået en rapport med hvor Camper står inden for spec...
jeg sidder bare stadig med en skeptisk tilgang....

Nå, holder øje med dækkene og ser om min skepsis bliver gjort til skamme.....
tak for input.

og ja, sidder altid lidt med følelsen af at man burde have alting i værkstedet for at kunne lave det ordentligt.

Nu fik den nye dæk og 4 hjulsudmåling og således klar til vinter....efter første tur på en glat vej smider den så det ene hjul rundt og så får man en fejl.
abs service kræves/dstc fejl....Damn! (kører fint men abs er slået fra)

any ideas?
Nogen med Vida omkring Varde/Grindsted?

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: lør dec 02, 2017 4:19 am
af Claus
Hvis Campervinklen er forkert vil bilen trække til siden når du køre.

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: lør dec 02, 2017 8:31 am
af Klågem
Hvorfor skulle de justere på noget der er inde for mål.

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: lør dec 02, 2017 18:40 pm
af Mejlsbæk
Det siger jeg heller ikke at de skal.
Jeg har bare svært ved at fatte at jeg kan placere begge vinkler perfekt ved at lave en cirka placering ved hjælp af intet andet end en kosteskaft og en tommestok....
Men det kan selvfølgelig teoretisk set godt lade sig gøre.....

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: man dec 04, 2017 13:35 pm
af Claus
Laiser og digitaltal er ikke nødvendigvis bedre end kosteskaft og tommestok :D

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: man dec 04, 2017 17:54 pm
af Strandvaskeren
Næh, men bare det at finde et underlag der er 100% fladt kan være en udfordring, hos min gamle mekaniker skulle man holde i et bestemt hjørne af garagen når man lavede den slags ellers blev det ikke godt.

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: tors dec 07, 2017 22:02 pm
af V70-Roskilde
Jeg kan kun bekræfte de dårlige erfaringer mht at der ikke stilles camber på en V70, med henvisning til den er "ujusterbar". Det irriterer mig GRÆNSELØST, både at betale for noget der ligner halvt arbejde, og det at man godt KAN justere camber på de to bolte ved fjederbenet.
Jeg har købt et par "Magig-Camber-bolte", dvs nogle der er ovale så man kan indstille camber ved at dreje på dem. Og der er en af de ældre garvede på det lokale dækcenter som godt kender den type bolte. SÅ når de er monteret bestiller jeg en tid og insisterer på det er ham der har forstand på det, som laver udmålingen.

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: fre dec 08, 2017 1:38 am
af Claus
Man kunne også køre til Volvo for at få lavet en 4 hjulsudmåling. De har værktøjet og viden.
Det koster sikkert også det dobbelte, men hvis man betaler det halve for et arbejde der ikke bliver lavet, så sparer man sig for mange bekymringer :?

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: ons dec 13, 2017 15:14 pm
af Mejlsbæk
Claus skrev:Man kunne også køre til Volvo for at få lavet en 4 hjulsudmåling. De har værktøjet og viden.
Det koster sikkert også det dobbelte, men hvis man betaler det halve for et arbejde der ikke bliver lavet, så sparer man sig for mange bekymringer :?


Hvis jeg kører en 17 år gammel V70 ind til Volvo, så tror jeg ikke jeg får råd til julegaver i år:-):-)

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: ons dec 13, 2017 18:27 pm
af Claus
De skifter ikke bilen ud hvis den skal firhjulsudmåles. Er gummier og ophæng slidt så meget så de skal skiftes, så skal de bare skiftes evt hos en Automester eller lignende. Bliver de ikke skiftet hvad skal man så med en måling.
Nå men, vent til januar så du kan holde en god jul :D

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: tors dec 14, 2017 10:36 am
af Mejlsbæk
Claus skrev:De skifter ikke bilen ud hvis den skal firhjulsudmåles. Er gummier og ophæng slidt så meget så de skal skiftes, så skal de bare skiftes evt hos en Automester eller lignende. Bliver de ikke skiftet hvad skal man så med en måling.
Nå men, vent til januar så du kan holde en god jul :D

Claus,
Jeg er slet ikke uenig i at volvo sikkert er meget kompetente til at lave en hjuludmåling.
Jeg kører ikke rundt med dårlige bøsninger, så udover en lidt højere timepris, opstart, mærke/tillæg, diverse materialer og hvad det nu ellers koster at køre til proffer, er der sikkert ikke meget forskel på den pris jeg ville ende med at komme af med :)

Mit indslag med manglende julegaver grundet et evt. besøg hos volvo,var mest ment som værende af den humoristiske slags, de fleste herinde går vel netop selv og roder med det man nu engang kan finde ud af grundet interessen i det og vil vel egentligt helst kun køre til volvo hvis der er noget man må "gi op" over for:D
Der er lidt ære og stolthed i at løse det selv i mit værksted, det er der sikkert også i jeres, derfor vil jeg helst ikke derind :)
Så kan man sikkert også bilde sig selv ind at man sparer nogle penge ved selv at rode i det selv, da ens timeløn på værkstedsgulvet kan konverteres til "terapi/interesse/hobby-timer" og derfor koster gratis :lol:

Det var dog faktisk faktisk slet ikke inde i mine overvejelse at køre til volvo, da jeg som udgangspunkt mente at et dækcenter burde være meget kompetente til denne opgave.
Men det kan da godt være at man/jeg, også efter andres udtalelser i tråden, skulle revidere den opfattelse lidt:-)

Go jul til alle derude :P

Re: 4 hjuls udmåling v70

Indlæg: tors dec 14, 2017 15:14 pm
af Claus
Det ville være fedt at få fat i værktøjet til styrtøjsudmåling. For som du skriver så selvgjort er velgjort.
Da jeg lærte at justerer camper carster og to ind to out det var den gang nummerpladerne var sorte, men princippet er ikke ændret.
Måske man skal kigge efter værktøjet brugt :?