blød bremsepedal

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

blød bremsepedal

Indlægaf jacko3 » fre jan 05, 2018 19:33 pm

2002 v70. efter at have renset bremser har jeg trykket stemplet i kaliberen i højre forende lidt tilbage . nu er bremsepedalen stenhård ,når bilen er stoppet , og når jeg starter bilen går bremsepedalen næsten i bund , hvad er der lige sket der ?
jacko3
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn sep 13, 2015 20:01 pm

Re: blød bremsepedal

Indlægaf Kim S » fre jan 05, 2018 19:45 pm

Når du træder på pedalen med slukket motor, ja så er det KUN din kræft der bremser, lige så snart du starter bilen bliver din kræft hjulpet af bremseforstærkeren ( vacuum ) og pedalen vil gå lidt mere ned.
Hvis din pedal ikke bliver normal igen ved at slippe trykket og bremse igen er der noget galt, og der skal gøres noget INDEN du køre nogen steder overhoved.
Når du har trykket stemplet tilbage skal der lige nogle pump til for at få bremse stemplet ud på plads, men der må IKKE pumpes HVER gang, så er der noget galt igen igen :(
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: blød bremsepedal

Indlægaf jacko3 » fre jan 05, 2018 19:57 pm

når jeg pumper pedalen , går den langsomt i bund igen , har prøvet ( rigtig) mange gange efterhånden .
jacko3
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn sep 13, 2015 20:01 pm

Re: blød bremsepedal

Indlægaf Kim S » fre jan 05, 2018 21:01 pm

Lyder som en utæt hed, måske O ringen i kaliber..... så på den igen :D :D skil det ad og kik efter utæthedder ... køb evt et rep kit til dine kaliber ( begge to ) husk rene forhold ... et lille sandkorn kan gøre store skader og så er du lige vidt, selv grof sandpapir kan ødelægge dine stempler ( lave furer ) så de bliver utætte... lad endelig være med at drøne rundt i den...
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: blød bremsepedal

Indlægaf Claus » lør jan 06, 2018 2:22 am

Hej Jacko3
Da du var færdig med at rense dine bremser, og de var samlet, så satte du dig ind og trådte bremsepedalen helt i bund for lige at få bremse klodserne på plads.
Hvis du kan nikke genkendende så er det din hovedcylinder der er utæt. Ikke så du mister væske men trykket løber lige forbi dine gummier og tilbage i beholderen.
Det skyldes at stemplerne i hovedcylinder kommer ud at arbejde i et område de ikke har været i tidligere og derude er der rust, når gummerne kommer der ud bliver de utætte.
Et godt råd, det er når klodserne skal på plads efter bremse service kun aftrykket pedalen lidt ned nogle gange til bremsepedalen igen er hård. Man kan sige det er forsent for dig.
Er der kommet rust i hovedcylinden er der kun byt til nyt, der er ikke noget at renoverer af. Mange har forsøgt med det bliver aldrig rigtigt godt.
Hvis den mister bremsevæske så er det ud at finde utætheden i hjul eller bremseslanger, og sætte ind der.

Husk bremserne er din, din familien og vores sikkerhed :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: blød bremsepedal

Indlægaf jacko3 » lør jan 06, 2018 7:29 am

Claus skrev:Hej Jacko3
Da du var færdig med at rense dine bremser, og de var samlet, så satte du dig ind og trådte bremsepedalen helt i bund for lige at få bremse klodserne på plads.
Hvis du kan nikke genkendende så er det din hovedcylinder der er utæt. Ikke så du mister væske men trykket løber lige forbi dine gummier og tilbage i beholderen.
Det skyldes at stemplerne i hovedcylinder kommer ud at arbejde i et område de ikke har været i tidligere og derude er der rust, når gummerne kommer der ud bliver de utætte.
Et godt råd, det er når klodserne skal på plads efter bremse service kun aftrykket pedalen lidt ned nogle gange til bremsepedalen igen er hård. Man kan sige det er forsent for dig.
Er der kommet rust i hovedcylinden er der kun byt til nyt, der er ikke noget at renoverer af. Mange har forsøgt med det bliver aldrig rigtigt godt.
Hvis den mister bremsevæske så er det ud at finde utætheden i hjul eller bremseslanger, og sætte ind der.

Husk bremserne er din, din familien og vores sikkerhed :D




Hej Claus.
Den mister ikke bremsevæske.Men det kan nemt være sket at bremsepedalen har været trådt i bund , jeg havde nemlig en meget ung hjælper med ( 9 årig knægt ) og han skulle jo selvfølgelig hjælpe med alt og var alle steder på en gang
Jeg siger tusind tak for hjælpen.
jacko3
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn sep 13, 2015 20:01 pm

Re: blød bremsepedal

Indlægaf eriz » fre maj 04, 2018 15:35 pm

Nu er jeg nok hoppet på den samme. Har skiftet kalibre på baghjul og luftet godt ud. Nu bliver bremsepedalen ved med at give sig. Og der er ikke noget med, at stemplerne skal justeres ud med håndbremsen??
eriz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors dec 18, 2014 21:52 pm

Re: blød bremsepedal

Indlægaf eriz » fre maj 04, 2018 16:14 pm

Er der noget besværligt eller noget, man skal tage sig i agt for, hvis man selv skifter hovedcylinderen?
eriz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors dec 18, 2014 21:52 pm

Re: blød bremsepedal

Indlægaf eriz » ons maj 16, 2018 21:49 pm

Nu har jeg så haft fornøjelsen af at skifte hovedcylinder. Det er ikke nemt at komme til, så man skulle tro, det var en Citroen. Jeg valgte at fjerne akkumulatorkassen for at komme til. Reservoiret kan ikke afmonteres før hele cylinderen er af. Den tud, der tilsyneladende er til aftapning har en hætte, der åbenbart skal special værktøj til, så jeg måtte suge væsken op. Den ene møtrik sidder bag nævnte aftapningstud, så man ikke kan anvende topnøgle.
Vel monteret, så i gang med at skifte vædske. Nu skulle det jo være ok at trykke på pedalen. Men efter lukning af udluftningerne var den betænkelig længe om at blive fast i pedalen, I alle fald kan den trædes længere ned end før. Noget kan skyldes at udluftningsskruen i højre forhjul knækkede, så den kaliber ikke kunne luftes ud. Eller er der andet galt? Der kommer ikke vædske ud noget sted.
Efterfølgende kunne jeg ikke nære mig for at adskille den gamle hovedcylinder. Cylinderen er blank som en barnerøv uden antydning af tæring eller ridser, og gummistemplerne er lige så fine uden antydning af ridser. Hvad var problemet??? og er det der endnu/igen. Nu må jeg nok have en ny højre for kaliber, da man jo ikke på sigt kan undvære udluftning.
eriz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors dec 18, 2014 21:52 pm

Re: blød bremsepedal

Indlægaf Kim S » tors maj 17, 2018 8:13 am

Udluftnings skruen kan du måske godt få ud ! ! ! da hullet sidder i midten kan du bruge det som et styr for et bor, så du kan lave plads til en udtrækker :D
Giv den wd 40 over nogle gange ( gerne dagen før ) og brug et bor der fjerner det meste af skruen ( der skal dog lige være gods nok til at udtrækkeren har noget at "bide" i, bor forsigtigt med hullet som styr, wd 40 og varmen fra boret vil hjælpe lidt på at skruen måske slipper lidt nemmer, husk at bruge en KVALITETS udtrækker ( orne pik ) eller et prof sæt hvis du har adgang til et sådan, endelig ikke bruge de billige udtrækker fra aldi, silvan osv. som man kan købe et sæt af til en 20èr, de siger knæk for et godt ord og så et det ihvertfald slut.
Du kan også bore den helt ud og sætte en overstørrelse udluftnings skrue i et gevind du selv laver.... det er ihvertfald billiger at rep end at udskifte.
Husk at luft i systemet kan være en drilsk ting, så giv ikke op med det samme... det kan tage en krig at få en lillebitte luft bobbel helt fra hoved cyl og ned til kaliberen.
God lyst og håber du får det løst... der er jo noget befriende ved at knokle med problemer og så det hele bare spiller når alle ting er løst.
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: blød bremsepedal

Indlægaf Kingo » tors maj 17, 2018 11:17 am

Eller køb en ny kaliber hos f.eks Autobremsen ....så dyre er de heller ikke - og hvis udluftningsskruen knækker kunne det være tid til en udskiftning anyways.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: blød bremsepedal

Indlægaf eriz » tors maj 17, 2018 14:26 pm

Jeg skulle også lige til at købe nye, men så er der pludselig "depositum" på 2-300kr oveni. Er det et nyt EU direktiv? Se tråd under "frit emne"
eriz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors dec 18, 2014 21:52 pm

Re: blød bremsepedal

Indlægaf Kim S » fre maj 18, 2018 8:16 am

Dep. får man tilbage når den gamle bliver indleveret, så bliver den renoveret og solgt igen... den man køber er sikkert også renoveret :)
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: blød bremsepedal

Indlægaf eriz » fre maj 18, 2018 17:50 pm

For at vende tilbage til hovedcylinderen. Som sagt blank og ubeskadiget, også stemplerne. Men den fungerer ikke som i "gamle dage" hvor stemplerne blot passerede tilbage forbi tilløbshullerne. Her er det ventiler i stemplerne, der lukker væske ind. Og en af dem må der have været snavs i - eller hvad. For efter adskillelse og renpustning, er stemplerne tætte, så cylinderen kunne faktisk genmonteres. Hvorfor dette problem opstår, når man udlufter er lidt en gåde, men der er en stang mellem de to stempler, som måske kan trykke på den bageste ventil og forskubbe den? I øvrigt fyldes en cylinder af denne type ikke af sig selv, så man gør klogt i at lufte den ud direkte ved bremserørs tilslutningerne. Ellers får man en masse luft pumpet ud i systemet. Men det ved måske alle undtagen jeg.
Vedhæftede filer
P5180143.JPG
Foto af adskilt hovedcylinder
P5180143.JPG (565.15 KiB) Vist 8600 gange
eriz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors dec 18, 2014 21:52 pm

Re: blød bremsepedal

Indlægaf eriz » fre maj 25, 2018 16:20 pm

Nu har jeg så også skiftet forkalipre og luftet ud som en gal. Men bremsepedalen kan fortsat gå længere ned end før. Er der noget, jeg har overset?
Er der noget i ABS systemet, som skal luftes ud for sig? Jeg er ved at være træt af bremsesystem.
eriz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tors dec 18, 2014 21:52 pm

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster