Om servo olie

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Om servo olie

Indlægaf oakey » tirs feb 27, 2018 12:21 pm

Hej,

Emnet er Servo olie.

Dette er en forlængelse af mit skriv om købet af en 2005 S60T aut med 174.000km på tælleren købt i slutningen af januar 2018 og de opgaver der følger med, - se her:

viewtopic.php?f=2&t=14578

En kort opsummering:
Niveauet i beholderen til servo olie var allerede lavt da jeg købte bilen og den skal naturligvis toppes op.
Manualen henviser til WSS M2C204-A eller tilsvarende produkt.
Jeg har søgt på nettet, her på Volvosnak og besøgt Nelleman i Roskilde (den lokale Volvo autoriserede forhandler, værksted og reservedelsforhandler).

Alle steder har jeg fundet at der skal anvendes 'den grønne type'.
Desværre er servo olien på min S60 rød.
Derfor har jeg kontaktet de af mine venner der kører S60/V70 og bedt dem om at teste farven på deres servo olie. Deres svar er: Rød, lys gylden og grøn.

Ham der meddeler lys gylden får sin bil serviceret på et autoriseret Volvo værksted i københavnsområdet. Er der kommet bremsevæske på servoen?

Nuvel, jannt har allerede svaret på mit indlæg i ovenstående tråd:

'Servo olie er (Volvo Nr.) 30741424',

- det er den jeg har købt hos Nelleman og han har sikker ret, men med de svar jeg har fået fra mine bekendte er jeg alligevel forvirret på et højere plan.

Som jeg forstår det, kan den forkerte hydraulikolie skade gummipakninger, mm. og min nyindkøbte, aldrende S60 skulle gerne holde mindst 5 år uden de store udgifter.

Derfor: Er der nogen der kan forklare de forskellige hydraulikvæsker og hvilke skader der kan ske hvis man anvender de forkerte?

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 650
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Om servo olie

Indlægaf jesperf » tirs feb 27, 2018 14:33 pm

Jeg har for et års tid siden været i samme situation som din med min tidligere V70 fra 2002. Det jag fandt frem til var, at Volvo i modellerne efter 850'eren gik over til den grønne og mere tyndtflydende servoolie, frem for den traditionelle ATF olie (til automatgearkasser) der er rød og har en anelse klistret konsistens.

På min bil var væsken før skiftet brun og meget mørk, men der var ingen tvivl om, at det var den tynde olie, der engang i starten af 0'erne havde været grøn.
Da olien opsamler diverse fragmenter i servokredsløbet vil den ikke forblive grøn, hvilket også forklarer hvorfor du får forkskellige svar om farven fra de du har spurgt.

Eksempler på før/efter farve kan ses i videoen her. https://www.youtube.com/watch?v=Op6vqOlutTE

Det er formentlig en fejl at der er hældt rød ATF olie på systemet på din bil. I "gamle dage" var dette jo den gangbare olie.
Dog har jeg læst og hørt, at flere har forsøgt sig med at hælde den røde tykkere olie på, hvis der er konstateret tab af servoolie. Jeg skal ikke gøre mig klog på, om du kan skifte tilbage til den grønne, eller om det kan give problemer. Dog er jeg sikker på at systemet i så fald skal skylles godt igennem med den rigtige olie, da de ikke kan kombineres. Hvordan dette gøres kan du også se i videoen jeg har linket til ovenfor.
Mvh. Jesper

2008 V70 III 2,5T aut benzin
1998 BMW K1200RS (MC) til de varme sommerdage

Tidligere:
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
2015 Peugeot 108
1989 Kawasaki GPX 750R (MC)
1980 Honda CB900FA Bold'or (MC)
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 143
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: Om servo olie

Indlægaf oakey » tirs feb 27, 2018 20:20 pm

Hej Jesper,

Efter at have set den russiske video du linkede til er jeg overbevist om at servoolien i min S60 oprindelig var grøn, men er blevet rød-brun af ælde.
Jeg undersøger hellere sagerne to gange for meget end en gang for lidt.
Lidt ligesom: 'Det er bedre at måle to gange og save en gang end omvendt' :mrgreen:

Tak for hjælp

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
850T aut. st 1996
Før:
940T st 1998
850 st 1994 (brændte)
240 st 1988, 240 van 1981.
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 650
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Om servo olie

Indlægaf Ulrik Friis » ons feb 28, 2018 2:01 am

Prøv engang at se denne video, hvor Simon skifter servoolie på sin S60: https://youtu.be/-DjUmy4prx4. Han fortæller også hvilken type olie du skal bruge.

CHF olie: https://www.oliebiksen.dk/shop/castrol-chf-1-1202p.html eller https://www.olie-shop.dk/Hydraulikolie-Kompressorolie/Castrol/CHF/p-OIL-227.

Jeg ved ikke hvad Volvo tager for original olie, men her får du en ide om prisniveauet.
mvh
Ulrik
V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1985
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Om servo olie

Indlægaf Claus » ons feb 28, 2018 23:51 pm

Jo det skal være grønt da den ikke skummer, men at niveauet er lavt kan skyldes at beholderen er revnet, en velkendt fejl.
Den revner på tværs lidt nede og olien løber ud der, tag beholderen ud af sin holder lyst den lidt op i slangerne. Hvis man så trykker den lidt på maven finder man hurtigt den revne.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, Nu V70 lll 2,5T, VIDA DICE. PPC 3.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2814
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst