Renovering af bremsekalibre

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Renovering af bremsekalibre

Indlægaf gunsmoke » fre maj 25, 2018 19:35 pm

Hej volvosnakkere
Jeg har et ekstra sæt bremsekalibre til foran på min V70. Dem er jeg nu gået i gang med at renovere.
Planen er at give dem et syrebad for fjerne alt rust og derefter en tur i sprit/acetone for at få alt vandet ud.

Hvad giver man af overfladebehandling udvendigt?
Kan jo spraye med en varmefast maling og hærde i ovn. Har google lidt og kan se at dette sikkert kun holder et par år.
Jeg mener også at have læst, at man kan give dem en zinkspray og derefter "galvanisere" med en varmepistol. Kan bare ikke finde det indlæg. Går det med sådan en hjemmegalvanisering?

Når overfladen er klar ligger der nye stempler og pakningsringe fra ATE og venter på at komme i. Bremsevæske skiftes i samme ombæring. Planen er her at hælde ATEs dot4 CL6 på. Mener at der ca er 1l bremsevæske på en V70 fra '05. Holder dette?
gunsmoke
 

Re: Renovering af bremsekalibre

Indlægaf Ulrik Friis » tors maj 31, 2018 22:29 pm

Umiddelbart forekommer en galvanisering af kaliprene som en svær opgave, idet du jo skal holde galvaniseringen væk fra cylinder og omegn. En galvanisering foregår med at dyppe emnet i elektrolysen og elektricitet sørger for at overfladen bliver dækket 100%. Så nej, jeg tror ikke på hjemmegalvanisering.

Jeg tror den bedste måde til at få en pæn kaliper er at slibe overfladen helt blank og derefter give den en omgang 2-komponent varmebestandig lak. Men hvis overfladen skal holdes flot kræver det masser af knofedt ind imellem.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster