Kan skift af inderste trækakselmanchet påvirke sporing?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kan skift af inderste trækakselmanchet påvirke sporing?

Indlægaf jesperf » man aug 06, 2018 9:26 am

Hej

Jeg opdagede for nyligt at min inderste venstre trækakselmanchet var utæt. Den er nu skiftet på værksted.
Efter jeg fik bilen tilbage rystede den som pokker i rattet ved hastigheder over 100-110km/t primært ved jævn hastighed, hvor det periodisk gik i en form for selvforstærkende resonans. Bilen har ikke tidligere rystet det mindste.

Jeg reklamerede og fik oplyst, at trækakslen kan monteres i 3 forskellige indgreb i gearkassen. De har efterfølgende flyttet akslen ad to omgange og sidste mulige placering har begrænset rysteriet markant. Men den ryster fortsat noget. Det er på grænsen til at være tåleligt, men det er irriterende når jeg er vant til en klippestabil bil.

Må indrømme at jeg ikke har nogen ide om, hvordan reparationen kan påvirke styretøjet. Min tanke er dog, at det kan have påvirket sporingen? Jeg har ladet mig fortælle, at trækakslen kan være slidt/skæv, men det virker mystisk, når der ikke var det mindste før manchetten blev skiftet.

Har I nogle ideer til, hvad jeg kan forsøge?

Det skal nævnes at afbalancering er tjekket på hunter maskine med vejtryk, hvor der ikke er skyggen af ubalance.
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: Kan skift af inderste trækakselmanchet påvirke sporing?

Indlægaf Claus » lør aug 18, 2018 8:05 am

Ja det kan det godt, der er nogle som pille mere af end nødvendigt, og så går det ud over spiringen.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster

cron