Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje? UPDATE! LØST?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje? UPDATE! LØST?

Indlægaf Størling » lør okt 06, 2018 13:50 pm

Hej Forum,
Jeg har tidligere postet emner om mit problem med min Volvo V70 MY2014. Nye dæk og afbalancering (på Hunter maskine) har hjulpet noget, men jeg har stadig nogle irriterende vibrationer, som mærkes meget tydeligt i speederpedalen og sæde/undervogn ved motorvejskørsel (>110kmt, værst omkring 125-130kmt). Det er mildest talt møj irriterende og går meget ud over køreoplevelsen Jeg er af den overbevisning, at det kan skyldes højre drivaksel og/eller hjulleje. Bilen har været talrige gange på værksted og har bla fået skiftet nogle bøsninger, en kaliber mm, men de siger, der nu intet er galt nu nogle steder i øvrigt. Ifm at jeg købte bilen for ca 1 år siden blev venstre drivaksel og leje skiftet da de var defekte og gav voldsomme rystelser fra 80kmt og op.

Det ville være rart med input til flg:
1. Må der være noget som helst slør i drivakslerne? Der er en lille smule på den højre (ca 3mm i inderste led) og absolut intet på den venstre. Derfor mistænker jeg den for at give vibrationer, som generelt er værst ved læs på bilen.
2. På venstre drivaksel er der en afbalanceringsring i gummi. Der er ingen på den højre?
3. Eftersom hjullejet ikke er særligt dyrt ville jeg gerne skifte dette i samme omgang.
4. Ville I smide de 6-8000kr det koster på værksted at få skiftet drivaksel+leje i håbet om, at det tager vibrationerne?

Kunne der mon være en kyndig mekaniker/volvo kender i det nordsjællandske, som jeg kunne komme forbi så vedkommende kunne prøve en tur med mig og mærke vibrationerne for at blive klogere?

På forhånd tak :D
Sidst rettet af Størling tors dec 06, 2018 10:54 am, rettet i alt 2 gange.
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje?

Indlægaf Claus » lør okt 06, 2018 14:08 pm

Jeg vil da godt give det et skud.
Send mig en Pb
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje?

Indlægaf Størling » lør okt 06, 2018 16:15 pm

Super. Tak :)
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje?

Indlægaf jesperf » lør okt 06, 2018 19:34 pm

Hej.

Jeg har samme problem som du beskriver - også værst mellem 105-140km/t. Mit værksted har skiftet trækaksler, lejer mv. i forvognen. Bilen har fået nye fælge og er blevet afbalanceret på hunter maskine. Uden den store ændring. Den største forbedring kom ved at rotere trækakslen et “hak”. Der er tre forskellige indgreb den kan monteres i, i gearkassen.

Hvis du finder en løsning hører jeg meget gerne om den.
Men du skal være forberedt på, at kan være penge ud af vinduet.
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje?

Indlægaf Størling » ons okt 10, 2018 6:12 am

Hej Jesper
Jeg skal nok vende tilbage hvis problemet løses :)
Mvh Joachim
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje?

Indlægaf Ulrik Friis » ons okt 10, 2018 17:00 pm

Hvilke dæk kører du med? Og blev dækkene testet for vejtryk?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje?

Indlægaf Koldstart » fre okt 12, 2018 14:26 pm

Lille erfaring om rystelser fra hjul.

Denne erfaring er formentlig noget helt andet, end de rystende oplevelser der ellers står i denne tråd. Men når talen nu falder på rystelser vil jeg da lige byde ind med en erfaring.

For ½ år siden, satte jeg nye Dunlop-dæk på Volvoen. Jeg havde læst at dæksiderne var bløde, men det bekymrede mig ikke, fordi jeg aldrig skal hurtigt rundt i sving (a.la en racerbane). Men der optrådte også noget andet som overraskede mig en smule. Når bilen kørte ud på motorvejen, efter længere tids stilstand, kunne jeg mærke rystelser fra hjulene i bagdel og rat. :( Men rystelserne forsvinder stille og roligt efter hånden som kilometrene tilbagelægges.

Efter nogen søgen på Internettet, er den bedste forklaringjeg har kunnet finde, at dækkene får "flade stedder" når bilen står stille længe. Eksempelvis var rystelserne tydelige, da jeg hentede bilen efter 1 uges langtidsparkering i Kastrup Lufthavn.

Men inden jeg nåede hjem, (ca. 30 km. senere) var rystelserne næsten væk, og i løbet af den følgende uge normaliserede indtrykket sig.

Jeg har afskrevet det som "noget der kan ske, men ikke er farligt". Jeg har også noteret mig, at jeg næste gang skal have andre dæk end Dunlop. :idea:

Oplevede i øvrigt tidligere (i anden bil), at den havde rystelser der kom og gik uforudsigeligt. Desuden var hjulene særdeles svære at afbalancere. Løsningen kom, da en erfaren dækmand sagde: "Det lyder som at der er vand i dækkene". Han pillede dækkene af fælgene, fandt små mængder vand i dækkene som han så tørrede bort, og holus-pokus... Så forsvandt rystelserne.

Han sagde: Det er hvad der kan ske, hvis dækkene har stået ude i regnen og montøren ikke er omhyggelig med at tørre dem indvendigt, før de bliver sat på fælgen.
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje?

Indlægaf Størling » fre nov 09, 2018 18:58 pm

Hej Koldstart,

Tak for at dele dine erfaringer :D
Jeg er 100% sikker på at det ikke er et dækproblem da dette er gennemtjekket efter alle kunstens regler. Jeg vil dog sige, at mine nuværende sommerdæk også er meget slemme til at lave flatspots. Selv den tid bilen står parkeret på mit arbejde, dvs ca 8 timer, bumler dækkene næsten hele vejen når jeg kører hjem 25km). Det er ellers helt nye Hankook dæk, men det er så sandeligt sidste gang jeg køber det mærke. Mine vinterdæk (Conti) gør det slet ikke og mine tidligere sommerdæk (også Conti) gjorde det heller ikke.

Vh
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje? UPDATE!!

Indlægaf Størling » fre nov 09, 2018 19:10 pm

En lille Update til mit højhastigheds vibrationsproblem. Jeg har fået skiftet højre drivaksel da der var en anelse slør i den ift den venstre, som også er næsten ny. Det har desværre overhovedet ikke hjulpet :(

Jeg har opdaget/erfaret følgende:
Når vibrationerne er der, dvs ved motorvejsfart, så forsvinder de ultra kortvarigt når jeg hurtigt trykker på P bremsen. P bremsen er elektronisk så jeg kan kun lige aktivere den meget kortvarigt da den slipper automatisk igen. Selvklart laver jeg kun et kort hurtigt tryk på knappen da jeg ikke tør mere hvis nu den blokerer baghjulene i den fart! :wink:

Ligeledes forsvinder/klart bedres vibrationerne, når jeg forsigtigt træder på bremsen. Når jeg slipper, kommer de tilbage.

På baggrund i ovenstående vil jeg jo så antage, at det kan være en bremse, der hænger en smule. Men men, ingen af skiverne bliver varme efter motorvejskørsel. Jeg har målt adskillige gange med en infrarød temp. måler, de er ens i temperatur og ikke for varme. Eneste lille temperatur forskel jeg kan måle er, at højre forhjulsfælg ved navet bliver ca 5 grader varmere end de øvrige 3 fælge.

Giver ovenstående mening for nogen? Jeg er sgu selv lidt i vildrede... :roll:
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje? UPDATE!

Indlægaf hans jørgen skov » lør nov 10, 2018 13:16 pm

og du har selvfølgelig checket skiver, en rusten slidkant kan godt give vibrationer hvis det rører bremseklodserne under kørsel.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje? UPDATE!

Indlægaf Størling » søn nov 11, 2018 13:40 pm

Hej
Alle skiver er skiftet indenfor det sidste år så det er næsten ingen rustkant på (endnu) :)
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje? UPDATE!

Indlægaf gälleryd » søn nov 11, 2018 16:12 pm

Med alt du har skrevet om, så må der jo väre noget galt med din caliber, at den ikke åbner stenplet helt op, eller bremseslangerne er gået i stykker indvendig, jeg ved godt at den er fra 2014, men derfor kan den godt väre dårlig, du har jo bla elektronisk bremsecaliber, og der kan bremsemotoren jo godt väre dårlig pga salt, vand, og skit, men det er bare et gät herfra, men jeg ville undersöge det närmere, skille alt og smöre det op, specialt omkring motoren i caliberen, og se om akslen osv er 100% iorden...... håber det löser sig hurtigt.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje? UPDATE!

Indlægaf Claus » man nov 12, 2018 2:21 am

Hej Joachim
Mistanken ligger stadig på det oliefyldte motorophæng.
Motorophæng i venstre side i køreretninen er på de modeller hydrauliske og indeholder lidt olieligende stas.

Da jeg kørte en tur med Joachim var min første mistanke motorophæng da vibrationerne var meget små.
Hvilke erfaringer har i med defekte motorophæng.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje? UPDATE!

Indlægaf Størling » man nov 12, 2018 13:08 pm

gälleryd skrev:Med alt du har skrevet om, så må der jo väre noget galt med din caliber, at den ikke åbner stenplet helt op, eller bremseslangerne er gået i stykker indvendig, jeg ved godt at den er fra 2014, men derfor kan den godt väre dårlig, du har jo bla elektronisk bremsecaliber, og der kan bremsemotoren jo godt väre dårlig pga salt, vand, og skit, men det er bare et gät herfra, men jeg ville undersöge det närmere, skille alt og smöre det op, specialt omkring motoren i caliberen, og se om akslen osv er 100% iorden...... håber det löser sig hurtigt.


Tak for input, gälleryd. Jeg skal have set på bremsekaliberne senere på ugen med en mekaniker. Så vender jeg tilbage derefter :-)
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Højhastighedsvibrationer - trækaksel/hjulleje? UPDATE!

Indlægaf Størling » man nov 12, 2018 13:12 pm

Claus skrev:Hej Joachim
Mistanken ligger stadig på det oliefyldte motorophæng.
Motorophæng i venstre side i køreretninen er på de modeller hydrauliske og indeholder lidt olieligende stas.

Da jeg kørte en tur med Joachim var min første mistanke motorophæng da vibrationerne var meget små.
Hvilke erfaringer har i med defekte motorophæng.


Hej Claus,

jeg har stadig motorophænget i bagtankerne og vil også få kigget nærmere på snarest. Det er lidt svært at komme til at se ordentligt, men umiddelbart er der ikke tegn på lækager eller andet fra det ophæng. Det kan selvfølgelig stadig godt være defekt...
Som passager i bilen mærkes vibrationerne kun, som du skriver, ganske lidt. Som fører mærkes der ret tydelige rystelser i rat og speederpedal. Over 120 er det klart værst :-)
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster