Bøsninger i bærearme

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Bøsninger i bærearme

Indlægaf Lars » søn dec 09, 2018 11:00 am

Hej

Har en V70 fra 2004, hvor der nu er skiftet bøsninger i bærearmene tre gange på 10 år.
Er det et svagt punkt på denne model, eller har jeg mon bare været uheldig?

Mvh Lars
Lars
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 171
Tilmeldt: man dec 08, 2008 23:07 pm

Re: Bøsninger i bærearme

Indlægaf Kim S » søn dec 09, 2018 11:51 am

Tror du skal gennemgå det hele i den ende af vognen det foregår, nu skriver du ikke om det er for eller bag og heller ikke hvad det er for reservedele du skifter med, er det orginale eller ? hvad er problemet med dem når de er gået, er det gummiet der slipper ? revner de ? er det bag, kører du tit med tung anhænger, der er jo ufattelig mange parameter der spiller ind.
Har ikke hørt om lige præcis det skulle være et problem, men min gamle Audi spiste også nogle bøsninger bag på ( skiftet dem 2 gange på 4 år ), kørte med tung bådtrailer rimelig tit, det hjalp at skifte fjedre og dæmper samt sætte orginale bøsninger i, og så vidt jeg ved kører den stadigvæk med det sidste jeg lavet... den kører stadig med tung last og det er vel 7-8 år siden nu.
Men tjek for evt andre fejl der kan belaste dem "forkert" evt en bøjet bærearm, har den haft en skade så der er skævheder nogen steder, andre ting der giver en for stor belastning.... det er nok umuligt at gætte sig til, men kræver lidt søgning.
God arbejdslyst
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Bøsninger i bærearme

Indlægaf Lars » søn dec 09, 2018 13:18 pm

Hej

Det er foran, at gummiet slipper.
Har prøvet med både originale og uoriginale dele.
To gange er bærearmene også blevet skiftet, og en gang blev kun bøsningerne skiftet.
Den har ikke haft nogen skader, så den er ikke skæv.
Og jeg kører ikke med en tung anhænger.

Mvh Lars
Lars
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 171
Tilmeldt: man dec 08, 2008 23:07 pm

Re: Bøsninger i bærearme

Indlægaf Kingo » man dec 10, 2018 9:10 am

Min har kørt 4 år siden jeg skiftede(originale Volvo bøsninger købt hos www.skandix.de )

Nu skal den til syn i morgen - så må vi se om de stadig er ok...
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Bøsninger i bærearme

Indlægaf Kim S » man dec 10, 2018 9:48 am

Der må være noget der gør at de bliver belastet forkert/for meget ..... det er noget af et arbejde at få styr på, men vil begynde med at tjekke selve affjedringen :roll: det er pi.... dyrt, har lige skiftet på min :shock: , den var fin at køre i og stod rigtigt fint, men hold da op ..... efter skift ... whauuu ny bil :D :D ... BEGGE fjedre ( orginale fra 2001 ) var blevet en del laver i forhold til de nye ( også orginale ) mine bøsninger fejlet ikke noget slemt ( også fra 2001, har ALLE papire fra forige ejer på hvad der er lavet ... selv skift af vinduesvisker og pære, det er helt vildt ), men kunne se at de var en anelse deforme i venstre side, men havde ikke sluppet i vulkaniseringen ( endnu ) , så begge sider fik nyt på, så det løb op i næsten 17 kilo for komplet affjedring og div. ting i forvognen... hos skandix, og alt arbejdet på perlegruset... så kommer bagvognen til sommer :D
Håber du finder årsagen, for et eller andet er der galt, for de skal da holde 10+ år ved normalt brug.
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Bøsninger i bærearme

Indlægaf Kingo » tirs dec 11, 2018 9:48 am

Kim S skrev:Der må være noget der gør at de bliver belastet forkert/for meget ..... det er noget af et arbejde at få styr på, men vil begynde med at tjekke selve affjedringen :roll: det er pi.... dyrt, har lige skiftet på min :shock: , den var fin at køre i og stod rigtigt fint, men hold da op ..... efter skift ... whauuu ny bil :D :D ... BEGGE fjedre ( orginale fra 2001 ) var blevet en del laver i forhold til de nye ( også orginale ) mine bøsninger fejlet ikke noget slemt ( også fra 2001, har ALLE papire fra forige ejer på hvad der er lavet ... selv skift af vinduesvisker og pære, det er helt vildt ), men kunne se at de var en anelse deforme i venstre side, men havde ikke sluppet i vulkaniseringen ( endnu ) , så begge sider fik nyt på, så det løb op i næsten 17 kilo for komplet affjedring og div. ting i forvognen... hos skandix, og alt arbejdet på perlegruset... så kommer bagvognen til sommer :D
Håber du finder årsagen, for et eller andet er der galt, for de skal da holde 10+ år ved normalt brug.

Har du mod på at liste hvad du skiftede og hvad delene kostede?(med angivelse af original/ikke original)

Jeg tænker på at lave samme øvelse -men det må helst ikke koste 17K så er nysgerrig på enkeltdelene.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Bøsninger i bærearme

Indlægaf Kim S » ons dec 12, 2018 10:41 am

Hej Kingo ( sorry svar tid ) det nemmeste for dig vil at gå på skandix side og oprette et login med din bils stelnummer, og så kommer alle dele frem til netop din dyt, der er stor prisforeskel på dele, også de orginale, da de er model spek.
Min er jo en AWD, og der er en code på bla. fjedre som passer på nettop ens bil, så der er .. ( efter min mening en kæmpe spring i priser når man skriver AWD ) så min pris er rimelig høj i forehold til en alm 2WD ... mine forfjedre kostede 162 euro STYKKET :shock: :shock: ... det kan man næsten få 2 styk alm orginale fjedre for til en 2WD.
Men det var 2 KOMPLETTE forben ( også div møtrikker/bolte ) styrekugler, , bøsninger yderst/inderst, bærearm, Sway bar link, Bushing, Suspension Front axle Stabilizer rod Kit for both sides, og så var der sådan noget gummi imellem fjedre og fjedreskål, der købte jeg delux udgaven ( lige ca. 40 euro dyre end den alm :lol: ) , men alt der drejer, holder, afdæmper, linker sammen blev købt.
Så alt andet kan det nok bedst betale sig for hver enkelt at gå ind og finde det man vil skifte og lægge det i kurven.... man behøver ikke købe det, men så har man et totalt beløb at gå efter, og en klar anbefaling herfra er KONTAKT DEM, de er klar til at hjælpe, plus hvis man køber MEGET.. ja så er de også til at forhandle lidt med, mener jeg fik ca 300 euro i rabat da jeg fik dem til at lave div "komplet" køb og kom op på over 2 kilo ( euro ), det tager lidt tid ... og en del skriven frem og tilbage, men alt i alt så er det en god skattefri timeløn man får ud af det :D :D
Har så også i sidste måned skiftet forhjuls lejer... bestilte tirsdag formiddag.... onsdag lidt i 11, ja så stod kassen på dørtrinet... så de er også hurtige ( og det var sgu en postnord levering :shock: :shock: :shock: )
Held og lykke
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Bøsninger i bærearme

Indlægaf kongsted » lør dec 22, 2018 17:07 pm

Hej Lars
Vores biler har ganske få svagheder, og en af dem er ifølge et engelsk garantiselskab http://politiken.dk/5018814
Volvohilsen Ronni
Nuværende Volvo
V70 2,5T AUT 2008 BSR trin 3


Mit lejetøj
Triumph Stag US 1973
Freelander 2,5 AUT 2002

Tidligere Volvoer
122 S 1965
210 Pick up 1966
123 GT V8 1967
265 GLE 1978
480 ES 1987
480 ES 2,0 AUT 1988
240 B230 AUT 1993
V70 T5 AUT 2003
kongsted
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 169
Tilmeldt: søn apr 25, 2010 11:02 am
Geografisk sted: Helsingør

Re: Bøsninger i bærearme

Indlægaf jantt » søn jan 27, 2019 18:04 pm

Kan se at mange køber hos skandix, men hvad med vparts.se ?
Tror de er billigere og nemmere at søge (svensk)

Selv bruger jeg kun originalt
Nu :
Volvo C70 2000 2,4T 290 HK + Buick Skylark Custom 1969

Før :
Volvo 850 GLT 1992
Opel Admiral B 1971
Buick Century Custom Luxus Colonade Hardtop Sedan 1973
Toyota Corolla 1991
Toyota Corolla Glassback 1991
jantt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: lør jun 28, 2014 18:18 pm
Geografisk sted: Herlev


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster