V70 I håndbremse

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 I håndbremse

Indlægaf JePess » tors maj 23, 2019 22:29 pm

Jeg har lige skiftet bremser (kaliber, skiver, klodser og håndbremse kabel) og fik justeret håndbremsen godt op inde i kabinen. Den kan kun klikke 3 gange.

Men der er ingen bremse effekt i den. Jeg kan så læse mig frem til, at jeg skal justere bagved først, og så i kabinen bagefter. Men kan den "vippearm" som forbinder kabel og bakker samles forkert? Når jeg kigger på det er det svært at vurdere hvordan den skulle kunne tvinge bakkerne ud, men jeg kunne kun få det til at sidde på 1 måde.
JePess
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: man jun 15, 2015 23:33 pm

Re: V70 I håndbremse

Indlægaf hans jørgen skov » fre maj 24, 2019 8:35 am

Du skal sikre dig at kablerne kører ordentligt og så skal du ha de åg kablet trækker i ude i hjulene til at køre frit, problemet plejer at være fordi ågene er rustet sammen så de ikke kører frit. når det hele kan bevæge sig skal du indstille med slapt kabel så bakkerne er ude i nærheden af tromlen, så vippebevægelsen der fremkommer i åget når du trækker håndbremsen og derved trykker bakkerne ud kommer til at ligge der hvor der er mest magt i armen, hvis det ikke er justeret ud i nærheden af tromlen med åget i sammenklappet stilling bliver det moment der er i bevægelsen mindre og bremsen holder ikke så godt, nogen har et fast afstands stykke mellem bakkerne, men der fås nogen justerbare skruer så bakkerne kan justeres ud som jeg har forsøgt at beskrive, hvis du ikke har skruerne men de små faste fladjerns stykker kan man måske sætte f.eks et tilpasset fladt stykke blik ind der hvor bakken sidder i afstandsstykket og derved justere bakkerne længere ud i forhold til der hvor åget tager ved.
Jeg vil mene det kun kan sidde på en måde, hvis det skal kunne være derinde, men det plejer at være rust og fastsiddende dele der er problemet.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: V70 I håndbremse

Indlægaf nj » fre maj 24, 2019 18:06 pm

Hvis der ikke er et "justeringshjul" men kun et afstandsstykke, er det eneste rigtige at anskaffe disse justeringer,
ellers bliver det aldrig godt.
Løsn kablerne inde i bilen og stram op i hjulet, så det kun lige går frit, derefter stram op i kablerne.
Efter lidt tilkørsel gentages det hele.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: V70 I håndbremse

Indlægaf HTS » fre maj 24, 2019 21:01 pm

Jeg har en V70 1 fra 1999. Det er nøjagtig det samme som din. alt er skiftet flere gange ( jeg har kørt 180000 km i den) sidste gang den skulle til syn, blev kablerne også skiftet. Den blev synet, men bremse, det kan den ikke. Jeg har en 850 fra 96. den har altid kunne blokere på grusvej når man trak håndbremsen. Bække mine kan justeres. Og det er vigtigt som Hans Jørgen skriver, at de skal justeres ud med slappe kabler. Jeg håber du finder fejlen.
Hilsen Henrik
Nu:
S80 2,4 170hk aut. 2000
V70 2,4 140hk man. 1999
850 2.0 Markræser 1996
Før:
740 St. D6 2.4 1988
245 St. D6 2,4
244
144
HTS
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: man nov 27, 2017 22:53 pm
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: V70 I håndbremse

Indlægaf hans jørgen skov » lør maj 25, 2019 9:58 am

ja det med at justere det ud med blik er jo en nødløsning, det er bedre med justerskruerne selv om de er ret vanskelige at komme til at justere fordi det er ind gennem hullerne til hjulboltene, jeg vil mene den store årsag til problemet normalt er det åg der trækkes i af kablet, hvis der slet ikke er bremsekraft vil jeg tro det sidder fast og du skal ha det pillet helt ud og renset op for rust så det kører frit, så kan du også bedre se hvordan det virker, trækket skal komme der hvor bevægelsen i kablet i forhold til bevægelsen udad i bakkerne er størst, det er noget med den vinkel der blir mellem de link der giver bevægelsen, en anden ting der også gør noget for bremsekraften er om der er originale bakker, skiftede sidst til specifikt original volvo, og var lidt mistroisk da der stod made in china på kassen, men de var faktisk noget bedre end dem der sad på
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster