TPMS ?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

TPMS ?

Indlægaf Koldstart » tors jun 27, 2019 8:14 am

Man har købt ny Volvo :D
Det bliver en af de nye V60’ere.

Den ny skal også have vinterhjul, men prisen på originale Volvo vinterhjul ligger 6.000 over prisen på komplet hjul (med Nokian dæk) fra en online dæk-butik. Så det bliver nok online køb.

Første spørgsmål til volvosnak-skrivere: 17 eller 18 tommer hjul? Jeg læner mod 17, men sommerhjulene er 18 “.

Den ny Volvo har dæktryk overvågning, men betyder det, at jeg skal købe hjul med TPMS? Sælger siger nej, men sælgere siger jo så meget, og jeg kender endnu ikke sælger godt nok, til at stole 100% på alt han siger :?

Læser også noget om, at hjulene skal være godkendt til den specifikke model, hvis man kører i Tyskland og Østrig. Nogen som ved, hvad det indebærer? Skal man have særlige papirer med, ved kørsel på uoriginale fælge i de 2 lande?

Sluttelig: hvilket vinterdæk?
Favoritten er pt. Nokian, fordi den får fine vurderinger og er mere støjsvag end både Pirelli, Conti og Michelin. Nogen som her erfaringer med Nokians vinterdæk? Det kan jo ikke nytte de er lydsvage, hvis de slides dobbelt så hurtigt som vinterdæk fra andre producenter...
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: TPMS ?

Indlægaf Koldstart » fre jul 19, 2019 9:45 am

Fandt selv svaret på dæktryk-overvågningen. I ejermanualen står der:

Systemet for dæktrykovervågning måler forskelle i omdrejningshastighed mellem de forskellige hjul gennem ABS-systemet for at afgøre, om de har det rette dæktryk. Hvis dæktrykket er for lavt, ændres dækkets diameter og dermed dets rotationshastighed. Ved at sammenligne dækkene med hinanden kan systemet afgøre, om et eller flere dæk har for lavt tryk.

Der skal altså ikke monteres separat TPMS-måler på nye hjul.
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster