Hejsa ... er helt grøn udi dette forum, da det også gælder for det at have en Volvo (endnu da - for den skal sgi holde i mindst 10 år! )
Har kørt 11K km i min 'nye', dejlige XC70'er fra '06, som lige har rundet 217.000 km. Lagde fra starten mærke til - bortset fra under prøvekørslen(!!) - at styretøjet prøver at rette op af sig selv via nogle små irriterende ryk midt i svingene, specielt når der køres i rundkørslwe men også i andre sving. Dog langt fra altid. Ligeud-kørsel og/eller bløde sving klares uden problemer. På motorvej er den retningsstabil og den er i øvrigt dejlig let både at styre og køre i alle andre situationer.
Rykkene er ikke blevet mærkbart værre på de 11K km, jeg har kørt i den, men jeg vil meget gerne have det fikset. Det føles nemlig, som sidder der én ved siden af mig (der sidder selvfølgelig ikke nogen), som tager fat i rattet i en brøkdel af et sekund 1 til 2 gange midt i en rundkørsel, hvorved det selvfølgelig giver et lille ryk i rattet hver gang - plus det at bilen kører en anelse mere "ligeud" i disse brøkdele af et sekund = en ubehagelig umotiveret bevægelse, man ikke regner med, kommer - men det gør den! Måske lidt forkert at sige, at det føles som at nogen "tager fat i rattet", for det føles mere som om, at det er selve hjulene - eller et enkelt hjul(?), der får rattet til at dreje ud ad...
En meget ubehagelig følelse af "ukontrollérbarhed", man ikke er vant til, når man som jeg kommer fra Toyota (den sidste med 400K på bagen), hvor der ingen som helst problemer har været med styretøjet. Det gør bare, som det får besked på.
T.O. blev den 4-hjulsudmålt for et par måneder siden, hvilket overhovedet ikke hjalp, selv om den stod noget forkert både for og bag - spidsede for meget til foran og kørte tv. med begge baghjul. Flere af indstillingsmøtrikkerne var her - ikke rustet fast, men de sad derimod løse..!! (*hviske-hviske* - forrige ejer var kvinde - de lægger jo nærmest ikke mærker til, hvis de mister et hjul..!! *tsssss*) Sorry miss'es - overdrivelse fremmer forståelsen. I følge samme tidligere kvindelige ejer, er den gået igennem syn med det, som den er nu, og hun har aldrig mærket noget. Begge dele undrer mig meget... jeg ville ikke godkende den, hvis jeg mærkede noget sådant - og man kan ikke undgå at bemærke det, hvis man kører i en rundkørsel.
Anyway... hvis der er nogen af jer Volvo-kloge hoveder herinde, der har et par bud på årsagen.. f.eks. noget med den styreboks, der skulle sidde nede ved tandstangsstyringen (mener min ikke-Volvo mekaniker) - så hører jeg meget gerne nærmere. Jeg takker på forhånd. God weekend til alle.
Mvh. Bo