XC70 II - Styretøj retter op i små irriterende ryk

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

XC70 II - Styretøj retter op i små irriterende ryk

Indlægaf Bolvo » lør feb 08, 2020 5:20 am

Hejsa ... er helt grøn udi dette forum, da det også gælder for det at have en Volvo (endnu da - for den skal sgi holde i mindst 10 år! :-D )

Har kørt 11K km i min 'nye', dejlige XC70'er fra '06, som lige har rundet 217.000 km. Lagde fra starten mærke til - bortset fra under prøvekørslen(!!) - at styretøjet prøver at rette op af sig selv via nogle små irriterende ryk midt i svingene, specielt når der køres i rundkørslwe men også i andre sving. Dog langt fra altid. Ligeud-kørsel og/eller bløde sving klares uden problemer. På motorvej er den retningsstabil og den er i øvrigt dejlig let både at styre og køre i alle andre situationer.

Rykkene er ikke blevet mærkbart værre på de 11K km, jeg har kørt i den, men jeg vil meget gerne have det fikset. Det føles nemlig, som sidder der én ved siden af mig (der sidder selvfølgelig ikke nogen), som tager fat i rattet i en brøkdel af et sekund 1 til 2 gange midt i en rundkørsel, hvorved det selvfølgelig giver et lille ryk i rattet hver gang - plus det at bilen kører en anelse mere "ligeud" i disse brøkdele af et sekund = en ubehagelig umotiveret bevægelse, man ikke regner med, kommer - men det gør den! Måske lidt forkert at sige, at det føles som at nogen "tager fat i rattet", for det føles mere som om, at det er selve hjulene - eller et enkelt hjul(?), der får rattet til at dreje ud ad...

En meget ubehagelig følelse af "ukontrollérbarhed", man ikke er vant til, når man som jeg kommer fra Toyota (den sidste med 400K på bagen), hvor der ingen som helst problemer har været med styretøjet. Det gør bare, som det får besked på.

T.O. blev den 4-hjulsudmålt for et par måneder siden, hvilket overhovedet ikke hjalp, selv om den stod noget forkert både for og bag - spidsede for meget til foran og kørte tv. med begge baghjul. Flere af indstillingsmøtrikkerne var her - ikke rustet fast, men de sad derimod løse..!! (*hviske-hviske* - forrige ejer var kvinde - de lægger jo nærmest ikke mærker til, hvis de mister et hjul..!! :o *tsssss*) Sorry miss'es - overdrivelse fremmer forståelsen. I følge samme tidligere kvindelige ejer, er den gået igennem syn med det, som den er nu, og hun har aldrig mærket noget. Begge dele undrer mig meget... jeg ville ikke godkende den, hvis jeg mærkede noget sådant - og man kan ikke undgå at bemærke det, hvis man kører i en rundkørsel.

Anyway... hvis der er nogen af jer Volvo-kloge hoveder herinde, der har et par bud på årsagen.. f.eks. noget med den styreboks, der skulle sidde nede ved tandstangsstyringen (mener min ikke-Volvo mekaniker) - så hører jeg meget gerne nærmere. Jeg takker på forhånd. God weekend til alle.
Mvh. Bo
2006 XC70 2.5T Ocean Race man | Den VOLVO har han PENGAR SPAR - hoppas jag :D
1973 Kawasaki S2A (x 2½), '77 KH400-A4 (res-delscyk.)

Før
'78 Starlet 1.1
'85 AE82 Club Prestige + do '89 California
'94+'95 Carina E 2.0 SLi stc
'00 Avensis 1.8 Sol stc
Brugeravatar
Bolvo
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Gribskov, NSJ

Re: XC70 II - Styretøj retter op i små irriterende ryk

Indlægaf Strandvaskeren » lør feb 08, 2020 12:08 pm

Lånt billede fra nettet:
Billede

På min S60'er var det led der hedder nummer 13 på billedet blevet trægt.

Ved små styrekorrektioner var der ikke noget problem, men skarpere manøvrer hvor der skulle drejes mere på rattet blev det "firkantet".

Da jeg fik pillet ledet af kunne det bevæges let nok i "nord-syd" retningen, men var meget svært at bevæge i "øst-vest" retningen pga. rust/korrosion. Det nye led jeg udskiftede med gik let og smidigt i alle fire retninger og gjorde at min styring og selvopretning igen blev glat og ligetil.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Indlægaf Bolvo » lør feb 08, 2020 15:59 pm

Hej Thomas.
Mange tak for info. Det kunne sagtens være en mulighed - eller en af flere? Har set i anden tråd herinde, at et medlem (nick = Gälleryd el.lign. = svensk?) pointerer, at forvognen på V/XC70 II er det svageste led på disse årg." - altså 2002-07.

Noget kunne tyde på, at det passer i mit tilfælde - dog uden at kunne udelukke, at min har været skadet! Dette fordi højre, forreste siderude er udskiftet (svensk reg.nr. mangler m.v.) og en del skruer til HF's inderskærm er udskiftet med uoriginale lange skruer og større skiver, så de kan fastholde og dække et par lidt ødelagte inderskærmskanter og fastgøringshuller.

Tillægsspørgsmål: Er det muligt at finde ud af, om min XC'er har været skadet - f.eks. ud fra det svenske reg.nr. (importbil fra '16), selv om dets gl. reg-nr. allerede er videregivet til anden bil..?

PS: Hmmm... lidt pudsigt, at styretøjsdelen lige har nr. 13 .. :o :D

Før
'78 Starlet 1.1
'00 Avensis 1.8 Sol stc
Brugeravatar
Bolvo
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf oakey » man feb 10, 2020 10:14 am

Hej Bo,

Har du undersøgt beholderen med hydraulik væske til servostyringen er fyldt?
Er der blevet skiftet hydraulik væske på servostyringen?
/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf Bolvo » tirs feb 11, 2020 4:34 am

Hej oakey.

Beholder tjekket af mekker - mangler ej væske.
Samme "ikke-Volvo-og-ej-heller-AWD-mekker" sagde, at styretøjet "hvæsede" af ham, da den var på lift ved fuldt styreudslag til hver side ved at dreje på hjulene (altså ikke på rattet). Det havde han aldrig været ude for før, sagde han (eller også husker han ikke så godt ;-) ) Han toppede i alt fald servo-olien op for en sikkerheds skyld, da han havde været ude for, at det var det eneste, der skulle til. Det var det så ikke i dette tilfælde.

TAK for forslaget! :-) ... får ham til at skifte væsken + udlufte, så snart han har tid. Vand/luft i systemet gør det jo slattent i en eller anden grad, så den mulighed tror jeg faktisk ret meget på. Væsken kan jo teoretisk set være 14 år gammel.. :o
Vender retur, når jeg ved, om det har hjulpet.
Mvh. Bo

Før
'78 Starlet 1.1
'00 Avensis 1.8 Sol stc
Brugeravatar
Bolvo
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Bolvo » man mar 09, 2020 3:47 am

Tilføjer lige en (måske?) ret vigtig ting for korrekt lokalisering af "kontrastyrefejlen" med styretøjet... for der optræder af og til en ubalance i et/flere hjul/trækaksler/eller-hvad-ved-jeg, som mærkes forholdsvis tydeligt, når det sker.
Til gengæld mærkes det også tydeligt, når det IKKE er der, for så kører den snorlige og som en drøm (og SÅ er man RIGTIG glad for sin dejlige VOLVO! :D) - selvfølgelig undtaget disse små irriterende ryk i styretøjet i bløde sving med god hastighed eller ved langsom kørsel i rundkørsler og skarpe sving.
Kører ej off-road = mudder i fælge o.l. kan udelukkes. Så hvordan kan en sådan ubalance være der - og så ikke være der .. og så være der igen... osv..?
Ubalancen mærkes især ved by- og landevejskørsel - ikke ved motorvejskørsel.

Håber, det hjælper på diagnosticeringen ... og ellers må et eller andet Volvoværksted (anbefalinger i NSJ-området modtages med TAK) - eller en af Jer herinde(?) - se på den om ikke så fandens længe...
/Bo

Før
'78 Starlet 1.1
'00 Avensis 1.8 Sol stc
Brugeravatar
Bolvo
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser