Volvo v60 D4 ryster i rattet

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf Larslotus » fre mar 01, 2024 10:05 am

Hej, jeg har en Volvo V60D4 aut.fra 2016 med ca. på klokken fuld serviceret, fantastisk bil.
Jeg har dog et par irriterende ting som driller ved bilen:
-Den ligesom knirker fra venstre side omkring forbroen (bagerst) når man kører over et større vejbump, værkstedet (ikke autoriseret) har prøvet flere gange at undersøge hvad det skyldes, uden held.
-Bilen ryster (lidt)i rattet allerede fra ca. 100kmt, selv efter flg. udskiftning af mange dele (som desværre intet har hjulpet og intet har fejlet):
Begge forreste bærearme
Begge forreste hjullejer
Komplet støddæmpere og fjerdre for+bag inkl. nye tårnlejer
Ny trækaksel i højre side (da den så ud til at slå lidt) - hjalp heller ikke
Nye dæk
Hjul afbalanceret flere gange proff på Hunter dækmaskine med vejtryk (efter sigende det bedste)

Nogen der måske har en ide til hvad det kan være eller kan hjælpe og jeg ville være taknemlig?
Mvh Lars
Sidst rettet af Larslotus tirs apr 02, 2024 9:32 am, rettet i alt 1 gang.
Larslotus
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre feb 02, 2024 9:51 am

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf hans jørgen skov » fre mar 01, 2024 10:46 am

Har du tjekket bremseskiver, hvis der er lidt rustkant for uden på dem kan de give lidt rystelser i rattet under kørsel, også selv om man ikke bremser.
"Kødbenene" til krængningsstabilisatoren foran plejer at være en klassiker, når de blir slidte kommer der kliklyde fra dem når man kører over ujævnheder, også selv om man ikke kan mærke slør når man hiver i dem,
Sidst rettet af hans jørgen skov fre mar 01, 2024 10:58 am, rettet i alt 1 gang.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 385
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf Larslotus » fre mar 01, 2024 10:54 am

Hej, tak for hurtigt indsparket, ja jeg har faktisk taget den lille kant på skiverne med en vinkelsliber, både på for og bagside, så der ikke var nogen kant.
Dog er skiverne og klodser nu udskiftningsparate foran, så der kommer nye på i næste uge, skulle det hjælpe skal jeg nok skrive herinde :)
Larslotus
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre feb 02, 2024 9:51 am

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf Larslotus » fre mar 01, 2024 11:34 am

Tænker du på holderne (de 2 )til den store tværgående krængningsstabilisator? Kan man evt. løsne dem og prøve at smøre dem først, inden evt. skift?
Men bilen knirker som om når er uden smøring, når man passerer et stort/højt vejbump og jeg synes at kan mærke det ved fødderne i bunden af bilen foran i førersiden.
Alle motor og gearkasse ophæng har værkstedet også tjekket og de siger alle er ok, men kan de være blevet trætte? jeg synes specielt det øverste højre ophæng som kontrollerer krængning på motoren virker meget blødt.
Jeg har bemærket at man ved tomgang også kan mærke en svag resonans/sitren i rattet...
Larslotus
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre feb 02, 2024 9:51 am

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf hans jørgen skov » fre mar 01, 2024 18:10 pm

Hej igen
Jeg tænkte nu mere på de forbindelses "kødben" der går fra krængningsstabilisatoren op til fjederbenene, men hvis de er dårlige er det mere sådan en knæklyd end en langstrakt knirken som om der trænges smøring.
jeg har haft noget knirkeri på min gaml v70 fra fjederskålen i bag, jeg sprayede lidt spildolie derind med en trykluftsprøjte så var der ro til det blev vasket ud igen.
Hvis du vil prøve at skifte motorstiveren oppe skal du lige være obs på at de der hårde bøs man kan få som mere sportslige i hvert fald ikke får den til at gå roligere jeg måtte afmontere det med det samme da jeg forsøgte den knurrede ret meget så jeg vil anbefale de almindelig blødere, men de kan jo godt være slidte så det gir sig for meget så kan det måske slå på et sted, det kan være svært at finde, men kan jo dårligt køre med hovedet under bilen for at finde det.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 385
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf V70-Roskilde » søn mar 03, 2024 20:46 pm

Har du prøvet om den knirker hvis du presser ned i den side lyden kommer fra? Knirkelyde er tit fra en bærekugle
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf Larslotus » man mar 04, 2024 10:55 am

Hej igen
Lyden er som om noget ikke er smurt eller bliver trukket i som om man er i en form for yderposition. Jeg tror ikke det er de små stabilisatorer/kødben da det plejer at klonke hvis de er slidte.
jeg kunne godt prøve tricket med at sprøjte lidt olie ind ved fjerskålen, men lyder kommer bare umiddelbart fra omkring fodrummet i førersiden.
Tak for info omkring evt. skift af motorstiveren, det er rart at vide det bare skal være en normal udgave :)
Ja hvis bare man kunne ligge under bunden til fejlfinding i undervognen, så var det nok nemmere men tænker der skal noget meget kraftigt slankemiddel til i givet fald :)
Larslotus
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre feb 02, 2024 9:51 am

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf Larslotus » man mar 04, 2024 10:58 am

Jeg synes ikke umiddelbart at man kan høre nogen knirkelyde når man trykke bilen ned nogen steder. Begge bærearme inkl. bærekugler er blevet skiftet, så tænker ikke det kan ligge der desværre.
Men tak for tippet :)
Larslotus
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre feb 02, 2024 9:51 am

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf Larslotus » man mar 11, 2024 8:41 am

Lige en update, bilen ryster fortsat efter nye bremseskiver og klodser foran.
Jeg synes umiddelbart at problemet er lidt tiltagende, så et eller andet er der galt.
Er der måske andre der har erfaringer eller forslag til hvad der kan være galt?
Larslotus
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre feb 02, 2024 9:51 am

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf Kingo » tors mar 14, 2024 10:02 am

Hvor er du fra i landet? Hvis Sjælland ville jeg lave en aftale med Thomas hos TP Performance i kalundborg - han plejer at være god til at finde fejl på vores Volvoer.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1759
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Volvo v60 D4 ryster i rattet

Indlægaf Larslotus » fre mar 15, 2024 9:35 am

Hej, tak for dit forslag mht. TP Performance, det var da absolut en mulighed at prøve ham. Desværre er jeg geografisk langt fra ham, da jeg bor i Fredericia, men alt kan lade sig gøre. Jeg hører ham engang.
Jeg har lige forsøgt mig med at sætte mine sommerhul på igår for at se om der var nogen mærkbar forskel, men desværre den gær nøjagtig det samme med dem.

Er der nogen herinde som kender til motor og gearkasseophæng på sådan en fætter, om de evt. kan være blevet for slapt med tiden. Ved hjulskifte igår kunne jeg komme til det nederste motorophæng fra højre side - det så ok ud, men virkede meget blødt, er det normalt?
Larslotus
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre feb 02, 2024 9:51 am


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster

cron