Amazon. Nye bremseskiver..

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon. Nye bremseskiver..

Indlægaf Mads » tirs jun 10, 2008 20:23 pm

Jeg skal til at skifte bremseskiver. Jeg har en enkelt liggende, men den har noget rust. Se billeder af den her: http://www.myalbum.com/Album=SVURFZRZ

Jeg har fundet nogen, for mig(nybegynder) ret brugbare videoer om skift af bremse(der er også meget andet at finde på siden). Måske kunne det også være noget for nogen af jer andre her på siden...
http://www.expertvillage.com/video-seri ... -check.htm

I videoen on bremseskiver siger manden at der ikke må være noget rust på skiverne. Hvis det er tilfældet, og det også gælder for en gl. Amazon, så duer den skive jeg har liggende vel ikke...

Hvordan er det i det hele taget med de skiver.. Kan de købes fra ny af?(hvor?). Eller skal jeg ud og finde dem brugte?
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Indlægaf Ingemann » tirs jun 10, 2008 20:39 pm

Det er korrekt at der intet rust på være på bremseskiverne. Det kan ske at der er noget overfladerust på bremseskiver, og det kan man slibe af, men når de er så tærede som dine, er det ikke værd at gemme på.
Bremser er også en service-del, som man ikke skal spare penge på. Bremserne er det vigtigste og det er din sikkerhed for at du kommer sikkert hjem hver gang.

Du kan sagtens købe dem af nye. Nu ved jeg ikke lige hvor du bor henne af i landet, med du kan hvert fald købe dem her:
http://spare-parts.dk/ny_katalog.asp
http://www.cvp-webshop.dk/shop/default.asp

Når du køber nye skiver, skal der også nye klodser til. Husk det :)

Mht. montering af nye skiver og klodser, er der garanteret et par flinke Amazon-gutter der med glæde vil hjælpe dig :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Mads » tirs jun 10, 2008 22:01 pm

Tak for det hurtige svar :)

Puhha de er da rimeligt peverede fra ny hos spare-parts!! Om 1000,- !!
Hos cvp-webshop ser det måske lidt mere rimeligt ud... Prøver at ringe til dem imorgen..

Hvad er Nav? Er det den "box" hvori bremseskiverne sidder?

Jeg går ud fra at skiverne er svære at finde brugte i en stand, hvor de ikke er rustne? (Har fundet et par brugte til 200 for 2 stk. men kender ikke helt standen endnu...)
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Indlægaf VolvoSport » tirs jun 10, 2008 22:20 pm

Brugte bremsedele er noget man generelt bør holde sig langt fra efter min mening. Måske lige bortset fra bremsekalibre. Men de skal tjekkes grundigt inden man begiver sig i gang med at montere dem.
De skiver du har liggende, er godt angrebet af rust, hvilket slet ikke må forekomme på bremsefladen, hvor klodserne ligger an. Men det kan lade sig gøre, at få drejet af skiverne hos mange lokale værksteder, dog er det meget vigtigt, at bremseskiven efterfølgende overholder minimums kravet til tykkelsen. Så hvis skiverne ellers er i god stand og ikke er slidte i forvejen, kan der sikkert godt tages en spån på begge sider, så de igen bliver helt blanke. Og det kræver selvfølgelig og ny bremseklodser ligesom ved montering af helt nye skiver.

Navet er den del, hvor selve lejet sidder monteret i. På en Volvo Amazon er det jo hele navet monteret med bremseskive man udskifter. Og nogen steder vil de have den gamle del retur. Det gælder især når det drejer sig om bremsetromler til f.eks. Volvo Amazon og PV. Hos Classic Volvo Parts er prisen inkl. depositum, så de gamle skal sikkert leveres retur.
Godt nok kan det lyde dyrt med en pris på over 1.000 kr. pr. styk. Men efterhånden bliver Volvo Amazon ikke længere brugt som hverdagsbil hos de fleste ejere og så holder skiverne jo adskille årtier, med det lave årlige kilometertal. Så er det bare ærgeligt for dem, som stadig bruger deres Amazon som hverdagsbil.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Mads » ons jun 11, 2008 14:41 pm

Tak for svaret Christian.

VolvoSport skrev:På en Volvo Amazon er det jo hele navet monteret med bremseskive man udskifter.


Jeg kan se at man kan købe løse skiver til montering på nav for 285,- pr. stk.... Det er jo en hel del billigere.. Jeg kan ikke bare beholde de gl. navér og nøjes med at købe nye skiver??
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Indlægaf VolvoSport » ons jun 11, 2008 21:26 pm

De 285 kr er vist plus moms vil jeg tro. Og jeg har ingen anelse om, hvor sært/let det er at skifte skiverne på navet selv. Det kunne godt tænkes, at det kræver noget specialværktøj.
Prisen på ca. 1.000 kr er jo inkl. moms og depositum hos Classic Volvo Parts. Jeg mener, at depositumet er 300-400 kr pr. skive/nav, men jeg vil ikke hænges op på det.
Det er efterhånden længe siden, jeg har købt bremsedele til Volvo Amazon. Men jeg kan huske, at man skal flytter hjullejet over i det nye nav.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf volvobrynk » tors jun 12, 2008 9:43 am

Det er svært at skifte skiver selv! de sidder fast på navet, ved at man varme skiven og sætte den ned over navet. Eller fryse navet. Den skal så afballanceres og tilpasse. Ellers vil der komme uballance i dem og helebilen vil ryste eller ruske under opbremsning!

Det er en opgave for en maskinarbejder!!!

Jeg købte mine som ombytter, og det kan/vil jeg anbefale at du gøre også! Men ingen tvang :wink:
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: fre maj 18, 2007 18:24 pm
Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Mads » tors jun 12, 2008 11:20 am

OK kan godt høre på det hele at jeg skal ha fat i nogen MED nav. Hvis ikke jeg vælger at sælge og købe en lidt mere overskuelig vogn... Har lidt kig på 2 andre :) Det ser us som om det bedre kan betale sig i tid og penge...

Volvobrynk kan se at du er fra svendborg. Hvad farve er din Amazon? Har set et par stykker køre rundt i byen. Er selv fra Kirkeby..
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Indlægaf Mads » man jun 16, 2008 17:57 pm

hmmm jeg kan se skiverne på forbremserne, men bagbremserne ser anderledes ud... Ser de bare forskellige ud, eller ka det være tromlebremser.
Beklager alt min spørgen, men jeg er helt grøn i det her fag, og i ved jo så meget herinde ;)
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Indlægaf Ingemann » man jun 16, 2008 18:02 pm

Bagbremserne på en amazon er tromler, ja :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Amazon. Nye bremseskiver, el. afdrejning

Indlægaf Peter XC » man jun 30, 2008 19:15 pm

Jeg har lige studeret dine billeder, og må tilslutte mig "VolvoSport"s forslag om at udersøge muligheden for at få skiverne drejet af.

Skiverne har godt nok rust men der er ingen kant og mellem rust pletterne ser de plane ud derfor tror jeg at der vil være nok gods til en afdrejning.

Så er spørgsmålet bare hvor man kan få det gjort, Er der nogen der kender et sted ?
Peter XC
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs mar 11, 2008 11:21 am
Geografisk sted: Sorø

Indlægaf Kristian » tirs jul 01, 2008 8:25 am

Mindstemålet er 11,3mm
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Re: Amazon. Nye bremseskiver, el. afdrejning

Indlægaf Mads » tirs jul 08, 2008 17:49 pm

Tak for svarene allesammen.

Peter XC skrev:Så er spørgsmålet bare hvor man kan få det gjort, Er der nogen der kender et sted ?


Den næmeste mekaniker jeg spurgte kunne gøre det for et par hundrede kr pr. stk
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Emne: Re: Amazon. Nye bremseskiver, el. afdrejning

Indlægaf Peter XC » søn jul 13, 2008 22:18 pm

Det lyder ikke helt urimeligt,
men forklare jo så også hvorfor man ikke gør det ret meget mere,
hvis det er en nyere bil er det jo billigere at købe nye skiver, næsten.

Mvh Peter
Peter XC
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs mar 11, 2008 11:21 am
Geografisk sted: Sorø


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster