af VolvoSport » tirs jun 10, 2008 22:20 pm
Brugte bremsedele er noget man generelt bør holde sig langt fra efter min mening. Måske lige bortset fra bremsekalibre. Men de skal tjekkes grundigt inden man begiver sig i gang med at montere dem.
De skiver du har liggende, er godt angrebet af rust, hvilket slet ikke må forekomme på bremsefladen, hvor klodserne ligger an. Men det kan lade sig gøre, at få drejet af skiverne hos mange lokale værksteder, dog er det meget vigtigt, at bremseskiven efterfølgende overholder minimums kravet til tykkelsen. Så hvis skiverne ellers er i god stand og ikke er slidte i forvejen, kan der sikkert godt tages en spån på begge sider, så de igen bliver helt blanke. Og det kræver selvfølgelig og ny bremseklodser ligesom ved montering af helt nye skiver.
Navet er den del, hvor selve lejet sidder monteret i. På en Volvo Amazon er det jo hele navet monteret med bremseskive man udskifter. Og nogen steder vil de have den gamle del retur. Det gælder især når det drejer sig om bremsetromler til f.eks. Volvo Amazon og PV. Hos Classic Volvo Parts er prisen inkl. depositum, så de gamle skal sikkert leveres retur.
Godt nok kan det lyde dyrt med en pris på over 1.000 kr. pr. styk. Men efterhånden bliver Volvo Amazon ikke længere brugt som hverdagsbil hos de fleste ejere og så holder skiverne jo adskille årtier, med det lave årlige kilometertal. Så er det bare ærgeligt for dem, som stadig bruger deres Amazon som hverdagsbil.
Mvh Christian