740 som ikke kan bremse..

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

740 som ikke kan bremse..

Indlægaf jesperhj84 » lør jul 12, 2008 16:21 pm

hej

jeg er ved at gøre en 740 fra 84 klar til syn,og da den ene bremse caliber hænger lidt, ved jeg af erfaring at det hjælper at køre cylinderen ud og ind et par gange, ved hjælp af en skrue tvinge,jeg ser så at det ene stempel er rusten, så det er det som ikke kører som det skal.
først starter problemet med at cylinderne kørerud når jeg jokker på pedalen,men det der sker er så at når jeg slipper pedalen igen, kører de ligesså langt ind igen som de var før, og så kan den dermed ikke bremse..jeg lufter så caliberen ud...forsøger ihvertfald, for efter jeg har løsnet skruen og skal til at pumpe bremsevæske ud, kommer der ikke andet end et par dryp,selvom pedalen går helt i bund...tyder det ikke på en utæthed i bremsecylinderen?og skulle et cylinder rep. kit ikke kunne gøre det godt igen?og er det nemt, har ikke prøvet det før..
ps bremsevæsken er frisk og var pisse dyrt...
vh jesper
jesperhj84
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 19:02 pm

Emne: 740 som ikke kan bremse..

Indlægaf Peter XC » søn jul 13, 2008 22:11 pm

God ide at motionere stemplerne engang imellem, jeg kan anbefale en 40mm polygribtang af god kvalitet.
Bremsevæske koster ca 50kr literen og det er nok ca. den mængde (ret mig hvis jeg husker forkert) der bør udskiftes hvert andet år for at undgå mætning.
For mig lyder det som om at du ikke får udluftet korrekt, kan du ikke lige beskive din metode?
Hvis du anvender bremse pedalen til at tryksætte systemet skal udluftningsskruen lukkes inden trykket forsvinder igen, altså inden pedalen er i bund eller pedalen slippes.

Mvh peter
Peter XC
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs mar 11, 2008 11:21 am
Geografisk sted: Sorø

Indlægaf jesperhj84 » man jul 14, 2008 12:39 pm

tak for svaret..
tror ikke der er noget galt med måden j gør det på,for har gjort d en del gange med succes..
m denne gang var den helt gal, det startede med kun at være nødkredsen som virkede,og lige efter var der intet der virkede, pedalen smutter I bund uden nogen særlig modstand..og laver ikke tryk
så hvad kan det være, for det der plejer at lave tryk I systemet funker tilsyneladende ikke mere..så er det bare et rep. kit jeg skal have fat I,bestående af nogle pakninger, som sidder I bremsecylinderen(den hvor bremsevæske beholderen er monteret ovenpå)??eller hvordan, og hvor?
vh jesper
jesperhj84
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: tors nov 16, 2006 19:02 pm

740 som ikke kan bremse..

Indlægaf Peter XC » tirs jul 15, 2008 22:34 pm

Din hovedcylinder kan selvfølgelig godt være blevet ødelagt, især hvis den har været ude i stillinger hvor den normalt ikke kommer (i bund) jeg har aldrig selv skiftet eller repareret en sådan.

Personligt ville jeg forsøge med endnu en grundig udluftnig/udskiftning af væsken i hele systemet, køb 2L væske og en vacuum eller tryk udlufter og så luft et helt reservoir ud på alle fire hjul.
Hvis bremsepedalen derefter begynder at virke så ved du at der var luft.

Vacuum pumper til trykluft kan fås alle vegne, men der findes også håndpumper, begge suger væsken ud af udluftnings skruen.
Så er der de professionelle tryk apparater som sætter et lavt tryk på bremsevæske beholderen nogle kan selv fylde beholderen op løbende.
Tryk kan man også få med et billigt beholder system hvor man får tryk fra reservehjulet, den slags har jeg ikke set længe men resultatet er egentlig godt da man er 100% sikker på at der ikke kan slippe luft ind når trykket forsvinder.
Peter XC
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs mar 11, 2008 11:21 am
Geografisk sted: Sorø

Indlægaf Marsvin » lør jul 19, 2008 17:04 pm

Hvis en 740 ikke er blevet mindre avanceret end en 240, så er det vigtigt at bremserne udluftes i den rigtige rækkefølge.

På 240 uden ABS:

Billede
Venlig hilsen

Johnny Ramm.
Volvo 244 DL 1987, B230K/A med over 500K Km på klokken.
Marsvin
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors jun 15, 2006 18:51 pm
Geografisk sted: 6000 Kolding

740 som ikke kan bremse.

Indlægaf Peter XC » søn jul 20, 2008 17:39 pm

740 er magen til 240 bag på, men foran er der flydende kalibrer og kun et stempel til hver kreds, i alt to stempler på hvert for hjul imod 240's fire stempler. forhjuls Kalibrene er fra Girling el. Bendix.

Hvis man fjernede udluftnings punkt 5 og 7 passer diagrammet i princippet meget godt.

Det der fik mig til at gætte på luft er at luft i et hydraulik system generelt få systemet til at gør mærkelige ting,
Først har der nok bare været en luft boble ude i den ene streng, den er så senere vandret op i hoved cylinderen hvor denne er sat ud af spildet, der burde så måske stadig være funktion fra den anden bremse kreds men den kunne være sat ud af spillet på anden vis eller tidligere på samme.

Der kunne selvfølgelig. godt ønskes flere oplysninger, hvilket hjul? har reservoiret været i lav stand/tømt, var der lyde, havde hjælperen prøvet det før, var den væske der kom ud meget beskidt. osv.

Mvh Peter
Peter XC
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: tirs mar 11, 2008 11:21 am
Geografisk sted: Sorø

Indlægaf Hennicke » ons aug 06, 2008 0:52 am

Ang. en caliber som sidder fast, afmont kun den bremseklods i stemplets side - lad den anden være monter caliber igen, tag en stor skiftenøgle og placer den hvor du har taget bremseklodsen ud - brug en anden stor skiftenøgle til at dreje den skiftenøglen som er i mellem caliber og bremseskiven med, få en til at trykke på bremsepedalen - drej stemplet ud med skiftenøglen - tryk igen på bermsepedal, sådan bliver du ved til stemplet kører fint ud og ind. Håber det er skrevet så det kan forståes.

Lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors jul 17, 2008 18:37 pm
Geografisk sted: Slangerup


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster