Us fælge ?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Us fælge ?

Indlægaf snooz » lør aug 02, 2008 23:19 pm

Nu er det efterhånden længe siden jeg har været herinde sidst, men kan tilføje at jeg tror sq jeg har købt mig et amazon projekt! 8)

Men kom til at tænke i fælge, og faldt over denne side med ufattelige billige priser (syntes jeg da) men er det noget der ville kunne bruges/side på en zon ?
Personligt er jeg ikke den store BLING BLING mand, med efter at have set relativt enkelte krom fælge i 13-15 tommer er jeg forelsket, og da de har et tysk/US look er jeg da helt solgt.

Kig http://www.sfxperformance.com/catalog/Wheels/15~Inch/page_1.htm
Der er temmelig mange sider.
Skulle offset ikke være ET ?
15" vil da se pænest ud på bilen hvis den skal sænkes ik´?
Og inden jeg springer ud i af bestille 4stk fælge med 5*4,5 til et std bagtøj må jeg hellere sikre mig at det kan supporte de knap 200 hk jeg regner med at få ud af den.
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons sep 19, 2007 21:26 pm

Indlægaf Ingemann » søn aug 03, 2008 0:34 am

Offset-målet og ET-målet er 2 sider af samme sag.

Så vidt jeg er orienteret, så er ET-målet afstanden fra anlægsfladen på fælgen og til midten af fælgen målt i milimeter. Dog kun i det omgang at ET-målet kan bruges hvis anlægsfladen sidder fra midten og ud til forkanten på fælgen. (Har aldrig set et ET-mål i minus)

Off-set må vel så dække over det samme. Off-set: 0mm må så være når anlægsfladen ligger lige i midten af fælgen, og så minus når den sidder længere inde og plus når den sidder længere ude. Det er vel logisk nok?

Jeg ville ikke smide nogle fælge på som er mindre end 15".

Hvordan har du tænkt dig at hente 200hk? (Og få det godkendt)
Du får aldrig godkendt mere end 150 hk i en Amazon i DK, for det er hvad bilen er godkendt til fra Volvo's side. Og 150 hk kan bagtøjet hvert fald godt holde til.

Når du nu kigger efter US-fælge, så hold lige øje med www.smallblock.dk
Der er tit noget til salg, som du måske kunne bruge.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf snooz » søn aug 03, 2008 10:07 am

Hvordan har du tænkt dig at hente 200hk? (Og få det godkendt)
Du får aldrig godkendt mere end 150 hk i en Amazon i DK, for det er hvad bilen er godkendt til fra Volvo's side. Og 150 hk kan bagtøjet hvert fald godt holde til.


Nå ok jeg troede egentlig ikke at de gav en begrænsning i et så "relativt lavt område"
Men planen var egentligt noget BxxET med et phase 2 mod. Og så betale afgiften.

Egentlig ikke for at den skal kunne blæse en supra eller silvia omkuld, bare mere den dejlige lyd at en volvo turbo, og en bov jeg vil have.
Syntes lyden og en sådan motor i en ama kunne være konge.
Og jeg ved godt at der er ligesågode metoder at hente hk på via en b20, med så snakker vi jo anden indsug og det koster dyrt i benz, hvor et tryk tun giver det samme for en betydelig bedre økonomi.
(Nu skal tråden jo ikke hives over i motor snak, under et forkert emne forum)
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons sep 19, 2007 21:26 pm

Indlægaf Ingemann » søn aug 03, 2008 22:19 pm

Der skal også lige være plads til lidt nysgerrighed :)

150 hk på baghjulene i en så forholdsvis lille bil, som en Amazon er, skal nok få den hurtigt fra lyskrydset!

Tilbage til fælgene!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf snooz » søn aug 03, 2008 23:10 pm

haha det kan være, nu kender jeg jo ikke meget til volvo hk/nm

Men vil du da anbefale 16-17" ? Og nu er jeg lidt en nød til det med fælg / dæk brede men, et 5,5" fælg er da ret smalt ik? hvis nu man regner med at en tomme er 25mm snakker vi jo kun 140mm. Eller ser jeg helt forkert på det?

Jeg forestiller mig jo at 15" vil have et dæk der måler 195-205mm og at de 16-17" vil være de knap 215mm.
Men det har måske lidt at gøre med hinanden ?
Nok en af de få ting jeg aldrig rigtigt har forstået.
Men er det ellers til at finde "custom" brazil fælge forstået således at man skærer nav plade ud og svejser fælgen bredere eller, er det lavet fra fabrik et sådanne fælg?
Kan huske at vi engang lavede nogle 15" hvor vi tog brazillen fra en toyota 4x4 og smed på nogle tilfældige stålfælge vi skar ringe af og satte sammen. Men alene det tog en krig bare med at spænde op og dreje af i bænken. Et sjovt projekt men ikke et jeg har lys til igen.

Men vil 16" være tilpas da jeg håber at kunne sænke den mellem 40-60 mm vil heller ikke have at det er ude a proportion. Og snakker vi så 7"for og 8"bag eller skal man bare holde sig til en størelse?

for et fælg som denne her
http://www.sfxperformance.com/parts/HELHE8206812100.htm
Kommer i 5*4,5 16*8 med offset=0, Og jeg tror den kunne se for ondskabsfuld ud! :twisted:

Men hvis det er helt håbløst at montere et sådanne monster på en zon, vil jeg da se mig om efter andre muligheder med det samme.
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons sep 19, 2007 21:26 pm

Indlægaf Ingemann » man aug 04, 2008 0:04 am

Tror ikke den kan sidde, da der ikke er nok offset på.

Der er 4,5" backspacing på den der fælg, og en standard Amazon er født med 4,5" fælge med ET35 mener jeg - dvs at den fælg der går 4,5"-35mm = 7,75cm længere ind i hjulkassen, hvis jeg ikke tager meget fejl, og det tror jeg simpelthen ikke kan lade sig gøre!
Og så skal der jo også dæk på, og hvis man ikke laver det meget tysker-agtigt, vil dækket jo også gør hjulet bredere.

Har du tjekket www.garaget.org og set lidt på hvad svenskerne gør? Hvis du ikke kan finde en svensker, der har gjort noget lignende, kan det ikke lade sig gøre, for svenskerne presser den altid til grænsen :D

Ham her har 7*17" med 0mm offset på:
http://www.garaget.org/?car=49993

Har ikke set nogle med breddere end 235 dæk bagpå, men det er jo også ganske pænt!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf snooz » man aug 04, 2008 18:15 pm

Hmm ok, skal nok lige læse det der et par gange mere inden den fiser helt ind.
Havde ikke lige lagt mærke til off-settet, nogle herinde der evt. gør i den slags fælge, som kunne smide et parfekt fælg størelse tal op ?
Det kunne gøre min søgning en del mere præsis.

Ikke lige set den side før. For hvergang jeg søger efter volvo amazon og tilføjer et tilfældigt ord før jeg.
a) en pokkers masse bil anoncer
b)alt for mange amazon.com anoncer
c) en masse bavl fra BG

Og ingen af delene er noget jeg kan bruge.
Fair nok der kommer da i ny og næ et brugbart resultat.

For lige at vende tilbage til et andet spørgsmål. Kan huske jeg engang herinde så noget med en der montere skiver for/bag fra R-serien, men syntes aldrig rigtigt at der enten kom noget info ud af det eller om der blev lagt et svar ud på om han kunnne få det til at lade sig gøre?
For jeg vil gerne have noget ordenligt bremse værk. Men SBI vil jo nok ikke godkende bremse som er monteret fra en anden bil, medmindre man kan fremlægge 10 siders papir om godkendelse fra tüv og lign. ?
Eller det kan måske ikke betale sig at sætte skive på i bag? Jeg vil mest have det for øjets skyld, og gode bremser i for villa da ikke skade.

Og sænking? er 60/60 er lovlig løsning, kan huske en regel med forlygters afstand til asfalt, men sntes at have hørt noget med laveste del af bilen ikke må gå under 12 cm ?
Og hvad er drop-spindler? Et ord jeg er stødt på ved læsning om sænkning af især ældre biler, og har set det omtalt ved amazon.
Men der er ikke meget info at hente på BG, for folk holder som regel tingene for sig selv ellers er de bare som man åbenbart skal være på bg?

Jeg er jo somsagt ikke inde i ret meget der har med volvo at gøre, men håber snart at dette vil ændre sig.
Og håber at i vil bære over med alle mine spørgsmål, jeg har sat og bladret faktisk alle sider igennem der matchede amazon men syntes at meget af det bare ebber ud i et standard svar.
Det må du ikke! og så dør tråden stille hen.
Men nu ser vi, regner med at skal hente bilen om små 14 dage. Skal lige have ryddet op i garagen først.

Og skal vistnok have lavet et 2kreds konvertering færdigt men er ikke helt sikker.
Ellers kommer der nok et indlæg om dette også.
/michael
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons sep 19, 2007 21:26 pm

Indlægaf Ingemann » tirs aug 05, 2008 10:59 am

Angående sænkning, så er det sidste jeg har hørt at der skal være 10 cm fra det laveste sted i konstruktionen til asfalten, og så kan man sænke dertil. Så 60mm for og bag, burde kunne lade sig gøre.

Mht. droppede spindler, har jeg kun hørt snak om dem, men aldrig set nogle der kørte med nogle.
VolvoBrynk herinde fra har et projekt med at lave nogle - det er dog til 140-serien, men de er jo ikke meget anderledes end til en Amazon.

Bremserne har jeg aldrig kunne gøre mig klog på, så det vil jeg nødigt udtale mig om. Jeg ved at rigtig mange konveringer kan lade sig gøre. Har fundet kits, så man kan montere S60R bremser, men om man kan få godkendt dem?? Ingen idé...
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf snooz » tirs aug 05, 2008 17:30 pm

Ok så det med de 10-12 cm havde jeg forstået, ok så.
Jeg må rode lidt mere efter info om spindler og bremse konverteringer. For vil sq gerne at det her bliver lavet ordenligt ;)
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons sep 19, 2007 21:26 pm

Indlægaf Ulrik Friis » ons aug 06, 2008 10:41 am

Indpresningsdybde
Offset
ET
er det samme på tre forskellige sprog.
http://www.hi-speed.dk/hjulguide.html
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf snooz » ons aug 06, 2008 19:15 pm

cool, tak for det. Det gør min søgning nemmere.
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons sep 19, 2007 21:26 pm


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster