Hvor meget skal hjulet spændes på en 850?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvor meget skal hjulet spændes på en 850?

Indlægaf Jalken » fre nov 21, 2008 11:34 am

Hej

Jeg skal have vinterdækkene på nu. Hvor meget skal de spændes?
Det er 195/50/15.
Jeg har en Volvo 850 fra 1994
Jalken
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 206
Tilmeldt: søn sep 21, 2008 11:03 am
Geografisk sted: Lemvig

Indlægaf VolvoSport » fre nov 21, 2008 13:21 pm

http://www.volvosnak.dk/viewtopic.php?t ... oment+hjul

Fundet ved at bruge søgefunktionen :D

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Jalken » fre nov 21, 2008 13:58 pm

Tak for det.

Har så ladet mig fortælle sidenhen, at når det er stålfælge, så kan de næsten ikke spændes for hårdt, men at man derimod skal være forsigtige med alufælge.
Jalken
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 206
Tilmeldt: søn sep 21, 2008 11:03 am
Geografisk sted: Lemvig

Indlægaf Hennicke » fre nov 21, 2008 18:04 pm

Holda op det må jeg nok sige, bruger i momentnøgle når i spænder hjul.
Lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors jul 17, 2008 18:37 pm
Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf Ulrik Friis » fre nov 21, 2008 18:25 pm

Ja, en god gammeldags momentnøgle. Biltema art. nr.: 10-241.

Man må ikke bare spænde løs på stålfælge. De skal spændes med samme moment som alufælge, da momentet hænger sammen med bolttykkelsen. Bolten er en fjeder, som skal spændes til et vist punkt, hvor den holder bedst fast.

Læs nu hele tråden der henvises til og især det Morten skriver.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Hennicke » lør nov 22, 2008 0:55 am

Jeg har aldrig brugt momentnøgle til hjulene, og troede ikke der var andre der gjorde. Jeg ved godt de ikke kan tåle at blive vold spændt - så det var ikke for at drille :)
lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors jul 17, 2008 18:37 pm
Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf Hr. SmåSur » lør nov 22, 2008 12:05 pm

Det er sådan, at bilfabrikanterne i takt med udviklingen i samfundet har måtte ty til at lade hjulbolte udføre i en endnu stærkere kvalitet, end ingeniørene har beregnet dem til at skulle være.

Den gode gamle manøvre med at stille sig let hoppende på hjulboltnøglen, giver unægteligt ny tilspændingskurve i takt med den generelle overvægtsudvikling i samfundet.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Flatbeard » man mar 02, 2009 22:16 pm

Momentnøgle bør der til ... Bilia i Roskilde siger et tilspændingsmoment på stålfælge på 120 (hvad-er-det-nu-enheden-er), men til nød kan man bruge den gamle med at spænde til den sidder stramt og så lige give den et nøk til. Det passer faktisk meget godt med at man (med mine muller) ender på en 100-110 stykker.

Jo hårdere man spænder til jo større er chancerne for at en hjulbolt knækker hvis man gi'r den gas. Og på et eller andet tidspunkt futter hjulene nok så nydeligt i hver sin retning ... :shock:
Flatbeard
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs feb 10, 2009 22:28 pm
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf 940Turbo » tirs mar 03, 2009 9:57 am

Ulrik Friis skrev:Ja, en god gammeldags momentnøgle. Biltema art. nr.: 10-241.

Man må ikke bare spænde løs på stålfælge. De skal spændes med samme moment som alufælge, da momentet hænger sammen med bolttykkelsen. Bolten er en fjeder, som skal spændes til et vist punkt, hvor den holder bedst fast.

Læs nu hele tråden der henvises til og især det Morten skriver.


Det er absolut ikke altid at tilspændingsmomentet er ens for stål- og alufælge!
Der er kun en helt sikker retningslinie...og det er fabrikantes anvisning!

Derudover spændes altid på kryds da den mest korrekte tilspænding på anlægsfladen således sikres.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons okt 10, 2007 17:24 pm
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Ulrik Friis » søn mar 15, 2009 12:35 pm

940Turbo skrev:Det er absolut ikke altid at tilspændingsmomentet er ens for stål- og alufælge!
Der er kun en helt sikker retningslinie...og det er fabrikantes anvisning!

Derudover spændes altid på kryds da den mest korrekte tilspænding på anlægsfladen således sikres.


Prøv nu at læs det Morten skriver i tråden, der henvises til. Jeg er endnu ikke stødt på, at der er opgivet forskelligt moment til hhv. stål- og letmetalfælge. Men det er du måske?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Flatbeard » søn mar 15, 2009 21:39 pm

Nu ved jeg ikke med Volvo'er, men Ford Focus har forskelligt moment for alu og stål. Det er 90 ved stål og 100 ved alu, hvis jeg ikke husker meget fejl.

Jeg kunne forestille mig at forskellen kunne opstå hvis godstykkelsen var forholdsvis stor ved alufælgene; så kræver det et større træk i bolten for at få det samme tryk i kontaktfladerne på grund af elasticiteten af både bolt og aluminiumsgods.
Og godstykkelsen på alufælge kunne godt variere fra bil til bil, da indpresningsmålet, boltlængde, boltdiameter og alt muligt andet varierer.
V50 1.6D VLFE 2009 woo-hoo ! !
Flatbeard
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs feb 10, 2009 22:28 pm
Geografisk sted: Vestsjælland


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 21 gæster