2001 S40 1,8 - Håndbremse

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

2001 S40 1,8 - Håndbremse

Indlægaf Peter_C » man feb 16, 2009 16:03 pm

Hej

Min mors 2001 S40 har netop fået renoveret håndbremse/bagbremser på et Volvo-værksted. Håndbremsen var blevet "slap" og kunne køre 10-12 hakker før der skete noget.

Nu har bilen fået nye skiver bagpå (og klodser, går jeg ud fra !), og håndbremsen er justeret ind så den tager på 3-4 hak ... MEN det er ikke muligt at blokere baghjulene, selvom man går til stålet og hiver hårdt.

Det skal nævnes at det blev opdaget under et køreteknisk kursus, hvor man skulle trække håndbremsen for at få bilen i skred på en glatbane (for derefter at se om man kunne rette den op igen)
Min mor magtede ikke at trække håndbremsen an så bilen kom i skred, og ligeledes den FDM mand der efterfølgende skulle forsøge måtte "opgive"

Spørgsmål:
Er der en eller anden "finesse" der gør man ikke kan blokere baghjulene med håndbremsen, eller er det en fejl ved bremserne ?

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Ingemann » man feb 16, 2009 17:42 pm

Den V40 jeg triller rundt i til daglig har intet problem med at blokkere baghjulene. Så jeg tror det er dine bremser den er gal med.

Håndbremsen på S/V40 er bare lidt spøjs, for håndbremsen er en integreret del af kaliberen.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf PARKHAVE » tirs feb 17, 2009 0:04 am

Nu skriver du ikke hvor mange km, bilen har kørt siden de nye bremser kom på.
Det kan naturligvis være en forkert justering af håndbremse mekanismen, men det kan også godt være fordi den måske ikke har kørt ret meget endnu. Nye klodser og skiver skal slides til først, før man får "ordentligt bid". Det samme gør sig gældende for typer med tromler/bakker, her er det blot nemmere at blokere nye dele, da der er indbygget en servovirkning i tromle/bakke bremsen
Kenneth Skou

Fun is NOT a straight line
PARKHAVE
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 20:46 pm
Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf Peter_C » ons feb 18, 2009 9:26 am

PARKHAVE skrev:Det kan naturligvis være en forkert justering af håndbremse


Det tror jeg ikke det er/var. Jeg tog en prøvetur i bilen igår aftes, og jeg havde ingen problemer med at få håndbremsen til at blokere hjulene, hverken på sammenkørt sne, eller asfalt.

Fejlen må altså findes ca. 50cm bag rattet :-)

Det undrer mig dog en del at en "FDM-mand" (der, ved en nærmere spørgen ind til problemet viste sig at være en kvinde :-) ), heller ikke magtede at trække håndbremsen ordentligt an, godtnok fra passagersædet med venstre arm ... men alligevel, PÅ EN GLATBANE !

Anyway ... problemet anses for løst.
Tak for inputs

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Klågem » tirs feb 24, 2009 19:00 pm

Nu er det jo sådan at der ikke står nogle steder at håndbremsen skal kunne blokere.
Den skal bare kunne holde bilen på en 18% hældning iflg. loven.
Det er et generalt problem på alle biler hvor håndbremsen er integrerede i bremsekaliberen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Peter_C » ons feb 25, 2009 12:06 pm

Klågem skrev:Nu er det jo sådan at der ikke står nogle steder at håndbremsen skal kunne blokere.


Den er jeg med på ... men husk vi snakker på en GLATBANE !!!

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Klågem » ons feb 25, 2009 15:31 pm

Peter_C skrev:
Klågem skrev:Nu er det jo sådan at der ikke står nogle steder at håndbremsen skal kunne blokere.


Den er jeg med på ... men husk vi snakker på en GLATBANE !!!

MVH Peter C:

Jamen du fik den til at blokere. Altså har dem der prøvede på glatbanen været meget blonde og trukket i midterarmlænet istedet for håndbremsen. Eller også spiser de ikke OTA Solgryn
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Klågem » ons feb 25, 2009 15:32 pm

Peter_C skrev:
Klågem skrev:Nu er det jo sådan at der ikke står nogle steder at håndbremsen skal kunne blokere.


Den er jeg med på ... men husk vi snakker på en GLATBANE !!!

MVH Peter C:

Jamen du fik den til at blokere. Altså har dem der prøvede på glatbanen været meget blonde og trukket i midterarmlænet istedet for håndbremsen. Eller også spiser de ikke OTA Solgryn
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Peter_C » tors feb 26, 2009 10:06 am

Klågem skrev:Jamen du fik den til at blokere. Altså har dem der prøvede på glatbanen været meget blonde og trukket i midterarmlænet istedet for håndbremsen. Eller også spiser de ikke OTA Solgryn


Lige nøjagtig !

Min mor (der er 66 år og ikke vejer over 60 kg) KUNNE jeg godt have mistænkt for ikke at kunne/ville give håndbremsen det "hiv" der skal til for at bringe bilen i skred ... selv på glat underlag ... men jeg må indrømme jeg lod mig snyde af at en af instruktørerne heller ikke magtede det. (og at jeg dermed troede det var bremsen der var noget i vejen med)

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster