1997 S70 - Skift af bremseslange

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

1997 S70 - Skift af bremseslange

Indlægaf Peter_C » fre maj 01, 2009 19:55 pm

Hej

Da jeg købte min S70 aftalte jeg med forhandleren at den skulle leveres nysynet. Det blev den så igår (torsdag), da de ikke havde tid før til at kigge på de ting man vidste der skulle laves. (Fair nok. Det var som aftalt.)

Anyway ... der dukkede også lidt uventet op. Bl.a. en bremseslange der viste spor efter klemning. Den ville synsmanden ikke godtage, så den blev sendt hjem med besked om at få den skiftet.

Det er den så blevet ... MEN KUN I DEN ENE SIDE, hvor det var galt.

Er det mig der ikke er kommet ind i det 21´ende århundrede, eller har jeg ret når jeg mener at den slags ALTID skal skiftes parvis ?

Hvad siger i ? Kan jeg køre ud til forhandleren og be ham om en bremseslange i den anden side også, uanset at den sikkert intet fejler ?

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 1997 S70 - Skift af bremseslange

Indlægaf kimmer » fre maj 01, 2009 20:10 pm

Nej, forhandleren har nu leveret din bil nysynet som aftalt, den anden bremseslange gik jo fint igennem synet, meeen. Hvis jeg var din bilforhandler ville jeg sikre mig at vi skulle ses igen om 3-5 år og handle endnu en bil, den situation har han mistet hvis ikke han skifter den anden bremseslange og siger pænt undskyld for forglemmelsen :D
Må man spørge om hvem der har leveret bilen?
Kimmer
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Re: 1997 S70 - Skift af bremseslange

Indlægaf niko1045 » lør maj 02, 2009 6:37 am

hej

prøv at vende situationen om - altså du skulle selv sælge bilen som nysynet - ville du så skifte en del ekstra plus ekstra omkostninger til udluftning og arbejdsløn ? Teknisk set var begge bremsslange jo gode nok, dog var den ene blevet klemt. Den der var lettere ødelagt blev skiftet, og bilen blev leveret, som aftalt, nysynet og ikke ny ....
jeg syntes du har fået en umiddelbart fin behandling, men kan da sagtens følge dit ønske om at få mere end man har betalt for.. :P
Den som spørger er kun dum én gang, mens den der aldrig spørger altid er dum.....
niko1045
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons jan 16, 2008 23:18 pm
Geografisk sted: holstebro

Re: 1997 S70 - Skift af bremseslange

Indlægaf Klågem » lør maj 02, 2009 9:36 am

Det med at skifte parvis gælder ikke slanger og rør. Det gælder f.eks. Bremsebelægning-bremseskive/tromler-hjulcylindre.
Du kan sammenligne det med at der er et bremserør til f.eks. H.baghjul der er tæret. Resten af rørerne er fine. Så skifter man også kun det rør der er tæret frem for at bruge flere timer på at skifte dem allesammen. Man skifter jo heller ikke hele forlygten fordi der springer en pære :)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: 1997 S70 - Skift af bremseslange

Indlægaf Peter_C » man maj 04, 2009 9:38 am

Det med at skifte parvis gælder ikke slanger og rør.

Der kan man bare se. Jeg var sikker på at sådan noget skulle være så ens som muligt for at eliminere muligheder for forskelligt tryk og dermed skævbremsning.

jeg syntes du har fået en umiddelbart fin behandling

Jeg er skam heller ikke utilfreds, men var bare lidt i tvivl om ikke også den anden bremseslange burde være skiftet ... ikke SKULLE ... men BURDE.
Jeg kan dog nu læse af jeres svar at det ingen betydning har ... og så er jeg da blevet SÅ klog.

Må man spørge om hvem der har leveret bilen?

Det har Holbæk Bilforum i Tølløse. Det er tredie gang vores familie handler bil der, og vi har endnu ikke haft noget at klage over ... og efter at jeg nu har lært at bremseslanger sagtens kan skiftes enkeltvis, kan jeg med glæde melde at det har vi stadig ikke :-)

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 1997 S70 - Skift af bremseslange

Indlægaf Klågem » man maj 04, 2009 9:58 am

Peter_C skrev:Der kan man bare se. Jeg var sikker på at sådan noget skulle være så ens som muligt for at eliminere muligheder for forskelligt tryk og dermed skævbremsning.
MVH Peter C:


Hvis en bremseslange er i orden den ikke kunne udvide sig og dermed give mulighed for uens bremsetryk. Hvis det var tilfældet var bilen aldrig blevet synet, og bremsepedalen ville være meget fjedrerne.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: 1997 S70 - Skift af bremseslange

Indlægaf Volvo4life » tirs maj 05, 2009 21:36 pm

Klågem skrev:
Peter_C skrev:Der kan man bare se. Jeg var sikker på at sådan noget skulle være så ens som muligt for at eliminere muligheder for forskelligt tryk og dermed skævbremsning.
MVH Peter C:


Hvis en bremseslange er i orden den ikke kunne udvide sig og dermed give mulighed for uens bremsetryk. Hvis det var tilfældet var bilen aldrig blevet synet, og bremsepedalen ville være meget fjedrerne.


For en del år siden havde FDM en artikel om emnet og der var konklusionen at bremseslager skal skiftes parvis uanset stand. Artikel var bygget op om en konkret eksempel hvor et værksted kun havde skiftet i den ene side og resultatet var en voldsom skævbremsning og en farlig situation for medlemmet i forbindelse med noget kraftig brug af bremsen.

Om dette stadig er deres holdning skal jeg ikke kunne sige.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster