V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Michael_Kristensen » ons jun 24, 2009 13:15 pm

Hej.

Jeg har en V70 D5 2005, kørt 360.000 km. Bilen er i (næsten) perfekt stand og jeg er SUPER glad for den.

Den har dog nogle vibrationer, som jeg har prøvet at få fjernet. Først var de at mærke i hele bilen, men efter at have skiftet de bagerste støddæmpere ud og sætte de mindst lige dæk forest, er der stort set kun vibrationer i rattet tilbage.

Her er forhistorien:

Først til Volvo. De mente det var dækkene (5 mm rest), så da de var kørt op, købte jeg ContiSportContact III 225/45x17. Det ændrede ingen ting. Volvo fandt en defekt bøsning i bærearmen. Bilen er også blevet sporet. Fejlen var mest udtalt når jeg accelrerede eller kørte op ad store bakker (Ejer Bavnehøj - E45) og ved 110 km/t. Det hjalp lidt, men....

Jeg har prøvet at bytte rundt frem / bag med hjulene, men det giver ikke meget. Nu har jeg skiftet mine Nivimat ud med alm. støddæmper (og fjedre) og bilen kører meget mere behageligt nu, men vibrationerne er der fortsat. Dog hvis jeg sætter de mest lige dæk (mindst afbal. klodser på) bag og dem med de største afbal klodser på for, kører bilen oftest fejlfrit. Dog ryster den ved 80 km/t og 120-130 km/t op ad bakker.

Jeg forstår intet !

Mine fælge er uorginale 7x17" fra AZE og med plastic centreringsring.

Har overvejet at købe org. Volvo 7½x17" fælge, har set et tilbud med Dunlup Sport Maxx dæk i Flesburg til 9.600 kr. for 4 dæk og fælge.

Går også og overvejer nye støddæmper for.

Volvo snakker også om mulighed for skæv trækaksel eller trækaksel led (knokkelled). De vil gerne skifte det hele, men vil ingen garanti give.

Da der ikke står Mærsk Mc. Møller eller Bill Gates på mit visitkort, vil jeg helst ramme rigtig første gang.

Nogen der har prøvet noget lignende ??


Mvh.
Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 99
Tilmeldt: ons jun 24, 2009 11:46 am
Geografisk sted: Nordjylland

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Tuba » ons jun 24, 2009 23:51 pm

Min V70 er ganske vist modellen før din, men...

De mindste ubalancer i dæk, ophæng, affjedring eller støddæmpere vil straks vise sig i området 70-80 km/t og i området over 110 km/t, det er helt normalt at V70'ere med en del km på bagen har de symptomer, desværre.

Jeg har fået nogenlunde styr på problemet ved afbalancering af mine vinterhjul, på sommerhjulene hjalp det ikke så meget, da der er en minimal skævhed i et enkelt af dækkene - så de ryger ud når det er tid til vinterdæk igen. En ting jeg dog har bemærket er at de dækmaskiner de har hos de Volvo-værksteder jeg har besøgt ikke er nær fintfølende nok, og at betjeningen af dem også af og til halter noget. Min redning var at jeg, inden jeg skiftede en masse dele i undervognen, besøgte Vulcano i Horsens (Euromaster dækcenter).

Du nævner Ejer Bavnehøj, og hvis din vej af og til bringer dig til den del af E45, så prøv lige at få Vulcano til at se på afbalanceringen af dine hjul - jeg anbefaler dem udelukkende på baggrund af egne erfaringer, andre dækcentre kan være lige så gode, men en del af dem er det bestemt ikke. Vulcano gjorde mig så tilfreds man kan blive når støddæmperne i begge ender har mere end 100.000 km på bagen, og de fleste bøsninger i undervognen nærmer sig pensionsalderen. :)
1998 Volvo V70 2.5 (B5252S) - over 300.000 km og fortsat i fin form.
Tuba
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors dec 27, 2007 13:12 pm
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Michael_Kristensen » tors jun 25, 2009 8:39 am

Hej Tuba,

Ja jeg tror også desværre du har helt ret mht. Volvoværksteder og dæk. Da jeg købte mine nye Conti Sport Contact 3 og fik dem monteret hos Super Dæk, havde jeg fortsat vibrationer og kørte til Volvo. De skiftede bærearmen og afballancerede forhjulene igen. Dette blev det kun værre af.

Jeg kørte imidlertid ud til Brdr. Dalsgaard i Hjørring (Aut. Skoda forh.) hvor jeg kender deres "dækmand". De har nordjyllands bedste afballanceringsapparat, der trykker dækket på nogle ruller medens de bliver afballanceret (svarer nogenlunde til at bilen kører på vejen). Vibrationerne er der fortsat, men det er nu de mindste jeg har opnået.

Nogle gange kører bilen helt perfekt, andre gange ryster rattet. Jeg tror du har helt ret mht. at bare et enkelt dæks- eller fælgs skævhed kan være skyld i hele balladen.

Der er jo ikke mange ting i fortøjet der kan skiftes (har skiftet bærearme og tårnlejer), men der er jo rigtig mange bøsninger i bagtøjet. Nogen der har prøvet at få skiftet noget af dette, hvor svært er det og hvad koster det?

Det ender jo nok med at jeg også må i gang med at skifte de foreste støddæmpere.

Hos SuperDæk kan jeg få skiftet støddæmpere til ca. samme pris som jeg kan købe org. Volvo støddæmpere til. Nogen der har prøvet uoriginale støddæmpere ??


- Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 99
Tilmeldt: ons jun 24, 2009 11:46 am
Geografisk sted: Nordjylland

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf niko1045 » tors jun 25, 2009 18:29 pm

hej

hvis du har vinterhjul(org fælg), kan du jo bruge dem til at afgøre om det er hjulene der er problemet. Generelt har jeg oplevet at man skal være opmærksom på uoriganale fælge med centerring. Kontroller at centerringen passer 100%, nogle sidder løst inde på flangen. Ellers skal du kontrollere for skævheder i dine fælge - de kan jo sagtens være fint afbalancerede, men skæve
Den som spørger er kun dum én gang, mens den der aldrig spørger altid er dum.....
niko1045
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons jan 16, 2008 23:18 pm
Geografisk sted: holstebro

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Balder » fre jun 26, 2009 5:03 am

når bilen ryster så kan det godt være slitage på domlagern / fjedringslager på støddæmper foran. der sidder en metalbøssning i gummien og den river gerne ud... fortrinsvis på biler med d5 motoren... vis det er fejlen , så køber forstærkte dele , enten fra xc eller fra ipd

MvH Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Michael_Kristensen » man jun 29, 2009 8:47 am

niko1045 skrev:hej

hvis du har vinterhjul(org fælg), kan du jo bruge dem til at afgøre om det er hjulene der er problemet. Generelt har jeg oplevet at man skal være opmærksom på uoriganale fælge med centerring. Kontroller at centerringen passer 100%, nogle sidder løst inde på flangen. Ellers skal du kontrollere for skævheder i dine fælge - de kan jo sagtens være fint afbalancerede, men skæve


Hej, jo jeg har prøvet at sætte mine 15" vinterhjul på og så er problemet væk. Men....., så siger Volvo at det kan jeg ikke regne med, da hjul i 225/45x17" opfører sig anderledes og kræver mere at støddæmpere og hjulophæng end 15" gør :-((

Tak for svar, Mvh. Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 99
Tilmeldt: ons jun 24, 2009 11:46 am
Geografisk sted: Nordjylland

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Michael_Kristensen » man jun 29, 2009 8:50 am

Balder skrev:når bilen ryster så kan det godt være slitage på domlagern / fjedringslager på støddæmper foran. der sidder en metalbøssning i gummien og den river gerne ud... fortrinsvis på biler med d5 motoren... vis det er fejlen , så køber forstærkte dele , enten fra xc eller fra ipd

MvH Balder



Hej,

Dem vil jeg prøve at checke, selvom de er skiftet for ca. 100.000 km siden, for ligenu er jeg der hvor alle muligheder må afprøves.

Har du erfarring med bøsninger i bagtøj, er der nogle man specielt skal holde øje med (der er jo en del) ??


Mvh.
Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 99
Tilmeldt: ons jun 24, 2009 11:46 am
Geografisk sted: Nordjylland

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Michael_Kristensen » man jun 29, 2009 8:54 am

niko1045 skrev:hej

hvis du har vinterhjul(org fælg), kan du jo bruge dem til at afgøre om det er hjulene der er problemet. Generelt har jeg oplevet at man skal være opmærksom på uoriganale fælge med centerring. Kontroller at centerringen passer 100%, nogle sidder løst inde på flangen. Ellers skal du kontrollere for skævheder i dine fælge - de kan jo sagtens være fint afbalancerede, men skæve


Centerringen sidder meget fast på flancen, men temmilig løst i fælge, dog spænder jeg fælgene til inden bilen bliver sænket ned på jorden igen.

Men du har jo helt ret mht. rundhed. Hvis en fælge har en indadgående bule, kan man jo godt afballancere sig ud af det og bilen vil alligevel hoppe.

Tak for tip.

Mvh.
Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 99
Tilmeldt: ons jun 24, 2009 11:46 am
Geografisk sted: Nordjylland

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf niko1045 » man jun 29, 2009 10:12 am

hej

Det er ekstrem vigtig at dit hjul er centreret 100%, og det er dit hjul ikke hvis centreringsringen sidder løs enten på flanche eller fælg. Så kontakt dem du købte hjulene af for at få de helt rigtige - det er min erfaring at det er enddog meget vanskeligt at centrere hjulet bare med møtrikker/bolte. Du er nødt til at udelukke de mulige fejlkilder inden du investere i andet udstyr. Jeg tror fejlen ligger i centreringsringen eller en skævhed i fælg/sprunget lærred i dæk. Undersøg disse muligheder.

hvis det fejl ved støddæmper eller styrtøj ville det jo sandsynligvis ikke kun vise sig ved nogle bestemte hastigheder(hjulomdrejninger), og hvis det gjorde ville det også være gældende på dine vinterhjul

PS hvis du ikke har løst problemmet inden, så kommer jeg til hjørring for at besøge mine bedsteforældre i løbet af den næste måneds tid. Så kan du låne mine 18``
Den som spørger er kun dum én gang, mens den der aldrig spørger altid er dum.....
niko1045
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons jan 16, 2008 23:18 pm
Geografisk sted: holstebro

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Lass » lør jul 04, 2009 10:47 am

Jeg havde lidt det samme problem på en gammel 200serie. med uoriginale 17" fælge. Problemet var de plastik centrerings ringe der følger med. Du skriver selv at du bruger disse ringe. Jeg fik drejet nogle i aluminium og problemt forsvandt. 400-500kr hos et lokalt drejeri.
Lass
 

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Michael_Kristensen » lør okt 17, 2009 11:08 am

Jeg har nu for ca. 1 md. siden købt nye Michelin HP Primacy 225/45x17" dæk og Orig. Volvo Tucana fælge. Bilen køer perfekt nu :D .

Jeg fik dækkene monteret hos Torben Skrubbeltang hos Skoda i Hjørring. Han er kendt som landsdelens "dækguro". De har købt et dækafballanceringsapparat til 250.000 kr der måler trykket på vejbanen og ikke via centrifugalgraften. Det angiver også hvor hvilke dæk skal sidde på bilen. Jeg bemærkede at den havde valgt at placere et hjul med lille vægtklods og et med større vægtklods på foraksel og diagonalt modsat på bagaksel.

På mine Conti vinterdæk havde jeg ganske små vibrationer. Dem har jeg monteret i sidste uge og placeret dem efter samme princip som sommerdækkene og nu kører de også helt fejlfrit :D .

Tidligere plejede jeg at placere de bedste hjul forest og dem med de største vægtklodser bagerst.

Men jeg er ikke i tvivl, fælg og flanche skal passe 100% sammen og en plastic centreringsring duer ikke.

Tak for rådene.

Mvh.
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 99
Tilmeldt: ons jun 24, 2009 11:46 am
Geografisk sted: Nordjylland

Re: V70 Vibrationer, støddæmpere og dæk

Indlægaf Morten Rasmussen » man dec 28, 2009 15:59 pm

Hej Tjek om skiverne side ordenlig kør så ud til et sted hvor de kan afbalanser hjulene mens de sider på bilen det hjælper
som tid . få tjæket dine motor ophæng det kan være dem.
Morten Rasmussen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre dec 25, 2009 20:02 pm


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster