Side 1 af 1

min v70 hopper

Indlæg: man dec 25, 2006 22:45 pm
af volvov70
Hej Alle.

Jeg er den glade ejer af en v7o fra 97. men den hopper og danser over 14o km/t , har lige fået den sporet og efterset mine hjul uden nogen fejl....
har i nogle forslag da det ikke er særligt sjovt mere.

Hilsen Peter Haunsø

Indlæg: tirs dec 26, 2006 22:33 pm
af Hr. SmåSur
Hmm... Har du prøvet at spille noget musik bilen IKKE kan lide?.. Måske vil det afholde den fra at danse?...

Nå, men spøg til side - så er jeg ret sikker på, at dine hjul IKKE er i orden til den høje hastighed.
Gør følgende: Kør en helt igennem tilrettelagt rute hvor du oplever de forskellige symptomer du nu synes der er - foretag dernæst hjulskift (sæt højre baghjul frem på højre foraksel og visa versa hele vejen rundt) - kør nu igen præcis den samme tur og bemærk eventuelle forskelle.
Er der 100% INGEN forskel på de 2 ture - ligger fejlen andetsteds. (Tårnlejer, hjullejer, bremsesystem mv.)

Lad mig sige det klart: De påvirkninger dækket udsættes for kan IKKE genskabes i en hjulafbalanceringsmaskine - denne kan KUN afbalancere.
Et belastet hjul/dæk kan ved høje hastigheder opføre sig ganske anderledes end ved lave hastigheder. Der ER virkelig ingenører og andre veluddannede mennesker der hver dag arbejder i præcis dette felt..

Tjek som jeg har beskrevet ovenfor - synes du, at der er en markant forskel på de 2 ture - er det nok klogt at skifte dæk - du har jo nok valgt "forkerte" dæk til din kørestil.

Årsager:
- Har "konen" lånt bilen og kørt lidt for tæt på en kantsten? (Karkasse ødelagt)
- Har du ved uheld sat hjulene på, således at en eventuel tidligere omløbsretning er blevet vendt om? (Der dannes "hæl og tå" på dækkets trædeflade)
- Gentagne hårde opbremsninger eller andre kørselsskader? Gennemgå nøje dækkene for synlige skader - selv de fineste unøjagtigheder bliver voldsomt forstørrede ved høje hastigheder etc.

Du bør tage signalerne alvorligt - er det vitterligt som om dækket hopper (selv mikroskopisk) - har du også en væsentligt reduceret bremsesikkerhed.

Testresultatet afventes - for yderligere diagnosticering..

Den grove:
Kører du med -brugte dæk du fandt billigt i den blå avis, -4 nye aluhjul m vintedæk på tilbud fra T.Hansen eller 4 helt nye Viborg-dæk med hastighedskode for 110 km/t - så sæt dig ned og tænk over, hvorfor dæk-produktion faktisk er en videnskab, overvej om du egentligt sammensætter din bils udstyr efter hvorledes du kører og husk: Dækket bør værre din allerbedste/dyreste ven, for der er kun én ting der holder dig fast og sikkert på vejen: Dækket.

HUSK: Det bør aldrig være sjovt at køre 140 km/t.

(Hov - Husk lige, at prøve om du kan komme til at låne et sæt hjul af en anden glad Volvo ejer - bemærk og notér dig forskellen på din testrute..)

Indlæg: tirs dec 26, 2006 23:18 pm
af Peter
Hej hr. Haunsø

Jeg har selv været udsat for det samme, godt nok på en anden bilmodel, men alligevel samme problem og jeg må give hr. småsur ret. Dækkene er det vigtigste på bilen. Jeg har prøvet billige dæk med et kedeligt resultat og brugte dæk med det samme kedelige resultat for til sidst at købe nogle nye og dyre dæk som jeg egentlig ikke havde råd til. Det sidste sæt jeg købte var Pirellis sidste nye udviklede model som egentlig også var for dyre til min pengepung, men hold da ferie hvor de løste mine ryste problemer, selv ved 170 km/t føles det som at køre på skinner. (forsøg foretaget på autobahn naturligvis).
Så nu er min filosofi: Køb nogle ordentlige dæk og få dem slidt dem op inden de bliver for gamle og stive, for så at købe nogle nye gode dæk.
Jeg kører også Morris mascot med 10" hjul og de render med mange omdrejninger selv ved 80 km/t. Ved denne bil bruger jeg, nogle gange, et måleur fra en drejebænk til at rette tingene ind med.

Tak for jeres hjælp....

Indlæg: ons dec 27, 2006 20:55 pm
af volvov70
Hej Begge.

Først en stor tak for at i vil tage jer tid til at svare mig her i denne højtid.

Jeg har lige fået skiftet mine bagdæk, da de i dækcentret sagde at de var defekte, jeg købte et sæt nye bagdæk og kørte en tur og alt var perfekt igen...dejligt......men efter ca 100 km begyndte det hele igen.
Jeg syntes også sammen fejl var der med mine sommerdæk der ikke er billige dæk" dem er jeg heller ikke vilde med" men mine vinter dæk er nu heller ikke de dyreste.
Jeg går nu og tror at fejlen kommer bag fra, jeg ved ikke hvorfor jeg tror det men det gør jeg.
Så jeg går og tænker på om det ikke kan være mine bagerste støddæmpere der er defekte, de virker som om de hopper mere end mine støddæmpere forfra..
Jeg ved godt jeg nok lyder lidt små dum, men synes ikke det er så nemt.
Jeg har prøvet div værksteder men de siger alle noget forskelligt.
Så prøver selv at finde fejlen.
P.S. Jeg synes heller ikke det er sjovt at køre 140 km/t men det er jo vigtigt at bilen ikke fejler noget, når man snakker om dæk eller undervogn. :wink:

Indlæg: tors dec 28, 2006 18:53 pm
af Hr. SmåSur
Du har bestemt ret! Støddæmperne har også en vigtig rolle og kan som du selv tænker - have at gøre med symptomet.

Da du jo har været dækkene igennem - OG har samme oplevelser med forskellige dæk, så vil et støddæmper-skifte med garanti afhjælpe problemet.

Der findes ingen små-dumme spørgsmål etc. - men det vil være stor-dumt ikke at gøre noget ved sagen! ;-)

Indlæg: tors dec 28, 2006 23:32 pm
af Peter
Jaaa naturligvis, du har jo selv fundet løsningen på problemet......tror jeg.
Jeg har engang set en Alfa Romeo bil køre hen af en helt flad vej, uden støddæmpere bag i, den hoppede grotesk meget.
Jeg har også engang prøvet at køre rally i min morris mascot med nogen tilsyneladende ok olie støddæmpere, men olien inde i støddæmperne blev simpelthen pisket til skum, hvorefter de ikke havde nogen dæmpende virkning, hvilket bevirkede at bilen stampede voldsomt i asfalten ved kraftig acceleration (aksel tramp). Jeg afmonterede derefter støddæmperne og med håndkraft bevægede jeg dem ud og ind og efter få bevægelser var olien pisket til skum og helt virkningsløse. De er nu alle udskiftet med justerbare gasstøddæpere.
Det kan være det samme du er ude for med din Volvo.

Hoppende Volvo

Indlæg: fre dec 29, 2006 11:58 am
af Klågem
Det er noget lort når man skal have nyrebælte på for at køre i sin bil.
Hvis det ikke er bagstøddæmperene kan det vær det øverste støddæmperfæste bagtil. (Det er en sygdom hos 855/V70) De er lige til at komme til hvis du løfter bundpladerne inde i kabinen.
Det plejer at være gummivulkaniseringen der går fra.
Håber at dette kan hjælpe dig.
Godt Nytår :lol:

Indlæg: tors apr 05, 2007 11:15 am
af Shadows
Hr. SmåSur skrev:HUSK: Det bør aldrig være sjovt at køre 140 km/t.


Hvad F..... skal det så være? Kedeligt :?: :?: :?:

Men det nu ikke altid nemt at få ordentligt hjælp. Min bil rystede lidt rigeligt med 180-200. Men på det aut. værksted havde de ikke meget forståelse for problemet. :twisted:
De kan godt være at det ikke var et politisk korrekt problem, men det er dem selv der har lavet bilen så den kan, og endda langt mere.

De viste sig at være håndbremsekabler der hang for langt nede, og dermed begyndte at give svinge i resonans med sig selv og dermed karossen (eller hvordan man nu skal forklare det :oops: ) kombineret med skodafbalanceret fælge fra volvo-forhandleren selv :evil: :evil: